• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
6
شهردار کاشمر

جذب بیش از 13 میلیارد تومان از اعتبارات سال 97 برای پروژه‌های کاشمر

  • کد خبر : 441
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
جذب بیش از 13 میلیارد تومان از اعتبارات سال 97 برای پروژه‌های کاشمر
ستاد بازآفرینی پایدار شهری کاشمر با حضور مسئولین کشوری و استانی در مرداد 1396 شروع به کار کرد. هدف از راه‌اندازی این ستاد کاهش انحرافات در تصمیمگیریهای مسئولان جهت بازآفرینی سکونتگاههای غیررسمی و ناکارآمد اعلام شد؛ به‌ویژه آنکه در کاشمر 15 بنا مسکونی با قدمت تاریخی و ملی در بافت فرسوده قرار دارد که جهت ایجاد سرای محله، بومگردی و جذب زائرین و توسعه توریست جهت تملک و احیای مکانها و شناسایی محل شهادت شهید مدرس جهت موزه برنامهریزیشده است.

با شروع فعالیت دبیرخانه بازآفرینی پایدار شهری در شهر کاشمر به ریاست فرماندار و دبیری شهردار و مدیران ادارات شهرستان به‌عنوان اعضای این دبیرخانه، توانسته در مناطق مورد هدف کار نقشه‌برداری و تعیین محدوده، حریم، اطلاعات آماری، وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… را انجام و با کمک مشاوران استانی و ملی و انجام بررسی لازم 9 سکونت‌گاه غیررسمی از طرف ستاد ملی بازآفرینی مورد تصویب قرار گیرد.

در اردیبهشت امسال این ستاد‌ با موضوع “کمیته شورای تلفیق” که با حضور فرماندار به‌عنوان ریاست ستاد بازآفرینی، دادستان و رئیس کمیته حقوقی و پیشگیری از گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی، نیروی محترم انتظامی، سرپرست اداره شهرسازی و رئیس کمیته زیرساخت، میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاداسلامی، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت کاشمر برگزار گردید؛ که به منظور آشنایی با فعالیت‏های انجام شده این ستاد گفتگویی با مهندس جعفر سلیمانی، دبیر ستاد بازآفرینی شهری کاشمر داشتیم تا در جریان  فعالیت‌های مختلفی که در این زمینه انجام گرفته، قرار بگیریم.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری کاشمر گفت: ستاد بازآفرینی شهری در كلان كشور با توجه خاص به بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی زیرنظر ریاست‌جمهوری و وزارت راه و شهرسازی فعالیت دارد که اولین جلسه این ستاد در کاشمر با حضور دكتر روستا و هیئت همراه و دستگاه‌های عضو شامل تمامی ادارات شهرستان، برگزار گردید.

مهندس جعفر سلیمانی هدف این دبیرخانه در کاشمر را برنامه‌ریزی جهت چشم‌انداز 1400 شهر اعلام و ابراز کرد: کلیه ادارات شهرستان پروژه‌های نیمه‌کاره خود را با ردیف ملی، محلی و استانی به این دبیرخانه اعلام کردند تا جهت انجام اقدام مشترک ستاد برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان این‏که شهر تاریخی و کهن کاشمر با200 سال قدمت در جایگاه دومین شهر زیارتی استان و چهارمین شهر زیارتی کشور قرارگرفته است؛ گفت: مدیریت شهری کاشمر در سایه همراهی و برنامه‌های کلان دولت تدبیر و امید در مرکز کشور و استان گام‌های مؤثری را در راستای اعتلای جایگاه این شهر مهم و فاخر برداشته و برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدتی را پی‌جویی نموده و مبنای تلاش و اهتمام خود قرار داده که با بهره‌مندی از ظرفیت‌های ملی و استانی با محوریت استفاده از مشاورین مجرب به اهداف متعالی و امیدبخشی دست یابد.

وی گفت: این شهر دارای 303 هکتار بافت فرسوده شهری و 264 هکتار سکونت‌گاه غیررسمی است که شناسایی فرصت‌های توسعه و متقابلاً تهدیدهای ناشی از انفعال و نپرداختن به ابعاد توسعه، توجه به این فضاها را ضروری و آشکار نموده است.

شهردار کاشمر اظهار داشت: در این ستاد فرماندار به‌عنوان رئیس، شهردار به‌عنوان دبیر، دادستان به‌عنوان رئیس کارگروه حقوقی و پیش‌نگری و پیشگیری از گسترش محله‌های ناکارآمد شهری، اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی به‌عنوان مسئول کارگروه ارتقای اقتصادی، مشارکت‌های مردمی و تسهیلات، اداره بهزیستی به‌عنوان مسئول کارگروه توانمندسازی اجتماعی ـ فرهنگی و سلامت، مسکن و شهرسازی به‌عنوان مسئول کارگروه ساماندهی کالبدی، زیرساختی و میراث فرهنگی تعیین شدند که ادارات مرتبط دیگر نیز عضو هستند به‌گونه‌ای که همه ادارات شهرستان عضو این گروه بوده و تمامی فعالیت‌های این ستاد به آن‌ها مربوط می‌شود.

سلیمانی تصریح کرد: بعد از تشکیل کارگروه و جلسات اقدام مشترک شهرستان، حدود230 پروژه و برنامه برای شهر با اعتباری بالغ بر دو هزار و 622 میلیارد ریال مصوب شد.

وی افزود: با توجه به فعالیت‌های خوب و برنامه‌ریزی‌های مدون با موافقت ستاد بازآفرینی ایران، ستاد بازآفرینی کاشمر به‌عنوان ستاد بازآفرینی پایدار شهری پهنه شمال شرق کشور انتخاب شد.

وی با بیان این‌که در جلسه اخیر ستاد بازآفرینی شهری بررسی چگونگی جذب اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری موضوع بند الف تبصره18با حضور اعضای ستاد مورد بررسی قرار گرفت، گفت: شهر کاشمر دارای سکونت‌گاه‌های غیررسمی هم‏چون محله حسین‌آباد با 518 تعداد واحد مسکونی و جمعیت دو هزار و 72 نفر به‌صورت پراکنده در سطح اراضی تصرفی 41.53 هکتار است.

 وی با بیان این‌که ضلع غربی آرامگاه شهید مدرس(ره ) که تعداد 60 واحد مسکونی با جمعیت 204 نفر و با 3.3 هکتار جزو بافت فرسوده است؛ تصریح کرد: یکی دیگر از مناطق بافت فرسوده محله گلشن و گوهر است که در این محله‌ها نیز 500 واحد مسکونی با جمعیت دو هزار و 100 نفر مساحت 16.94 هکتاری را در برگرفته است.

سلیمانی یکی دیگر از محله‌های حاشیه‌نشین شهر را حاشیه مسیل شرقی عنوان و ابراز کرد: در این محله تعداد 805 واحد مسکونی در 50.46 هکتار تصرفی جمعیتی حدود سه هزار و 220 نفر را در خود جای داده است.  

وی همچنین با بیان این‌که در قسمت میانی شهر که بخش اعظم آن محله تاریخی و معروف به “خندق” است نیز جزو بافت فرسوده به شمار می‌رود؛ تصریح کرد:  در این محله تعداد 124واحد مسکونی در مساحت 7.8 هکتار جمعیتی بالغ بر300 نفر را در خود جای داده است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری کاشمر گفت: پارسال کل بودجه اختصاصی تبصره 18 خراسان‌رضوی دو هزار میلیارد ریال بود که به دلیل اهمیت بالای شهر مشهد هزار و500 میلیارد ریال آن به محله ثامن اختصاص یافت.

سلیمانی در ادامه با بیان این‌که برای تحقق و استفاده از این اعتبارات برای شهر کاشمر تلاش‌های فراوانی صورت گرفت که ماحصل در سایه همکاری بسیار خوب نماینده مردم در مجلس ، فرماندار و همچنین دادستان محترم، توانستیم جهت اجرای قسمتی از طرح‌های مربوط به شهر موافقت شرکت بازآفرینی شهری ایران را برای تخصیص اعتباری بالغ بر 13 میلیارد ریال به کاشمر کسب کنیم.

وی با بیان این‌که جهت برنامه‌ریزی و اجرایی شدن این اعتبار توسط ستاد بازآفرینی شهری کاشمر پروژه‌های مختلفی مورد تأیید قرار گرفت؛ گفت: تکمیل سالن ورزشی با مساحت 1200 متر، زمین چمن مصنوعی 800 متر و احداث کلانتری با مساحت هزار متر در محله حسین‌آباد انجام می‌گیرد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که ساماندهی فضای پیرامون آرامگاه مدرس با مساحت دو هزار مترمربع، بهسازی و آسفالت معابر به مساحت100 هزار مترمربع، احداث دو سرای محله حسین‌آباد و مسیل شرقی به مساحت سه هزار مترمربع، تملک و بازگشایی مسیل عبوری به مساحت پنج هزار مترمربع، بهسازی و ساماندهی مسیل عبوری کاشمر به مساحت  هشت‌هزار مترمربع از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی به‌منظور هزینه کرد اعتبار جذب شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری کاشمر اظهار داشت: در برنامه اقدام مشترک، توانمندسازی در راستای مهارت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزش ساکنین از دیگر برنامه‌هاست.

سلیمانی با بیان این‌که حاشیه مسیل شهری که بیشتر مسکونی و مشکلات عدیده ایمنی، امنیتی و آلودگی‌های بهداشتی و محیطی از مهم‌ترین معضلات فعلی این محدوده بوده که نیازمند ساماندهی و بازطراحی است تصریح کرد: تاکنون در این مسیل در منطقه حسین‌آباد دو هزار مترمربع سنگ‌چین و1500 مترمربع پی چینی شده است

وی گفت: در ادامه این مسیل در منطقه قائم 800 متر مربع سنگ‌چینی و 700 متر مربع پی چینی  و در منطقه نیازمند نیز 400 متر مربع سنگ‌چینی و 300 متر مربع پی چینی انجام گرفته است.

سلیمانی تأکید کرد: برای اجرای این پروژه 250 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی‌شده که اکنون این طرح از 30درصد پیشرفت برخوردار است و اجرای این پروژه با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

وی با بیان این‏که اجرای برنامه‌های کالبدی و زیرساختی در پهنه‌های خارج از محدوده پس از تصمیم‌گیری از مراجع ذیصلاح امکان‌پذیر است و برنامه توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی در پهنه‌های خارج از محدوده شهر و با هدف همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود؛ افزود: هیچ فعالیت عمرانی ساخت‌وساز در خارج از محدوده قابل‌اجرا نیست و فقط 9 پهنه شناسایی شده که ساخت‌وساز در پهنه‌های داخل محدوده شهر مورد تأیید است و مقرر گردید؛ پهنه‌های خارج از محدوده پس از تصویب و تأیید در مراجع قانونی (کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی) ابلاغ گردد.

سلیمانی هم‏چنین از فعالیت دفاتر تسهیل‏گری حسین‌آباد، گلشن و گوهر توسط ستاد بازآفرین شهری کاشمر خبر داد و گفت: در دفاتر تسهیل‏گری، طی برنامه‌ریزی صورت گرفته، توسط ادارات و سمن‌های مردمی نمایندگان شهرداری، بهزیستی، هلال‌احمر، مرکز بهداشت، امور بانوان ستاد بازآفرینی، اداره ورزش و جوانان، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، فنی حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد، سازمان‌های مردم‌نهاد، مراکز آموزشی آزاد شهرستان و شورای‌اسلامی شهر مستقر شده و به ارائه خدمات به شهروندان این مناطق مشغول هستند، هم‌چنین کلاس‌های شهروندی متفاوتی با حضور بانوان در این مناطق برگزار شده است.

وی هم‏چنین در خصوص اقدامات شهرداری در سکونت‌گاه‌های غیررسمی عنوان کرد: به همت شهرداری و شورای‌شهر کاشمر اقدامات مؤثری در این محدوده‌ها انجام شده و در حال انجام است؛ هم‏چنین شهرداری و شورای‌اسلامی شهر آمادگی دارد تا در تمام زمینه‌های ساماندهی و توانمندسازی در محلات هدف اقدام نماید.

سلیمانی اظهار داشت: شهرداری و شورای‌اسلامی شهر به‌تنهایی نمی‌تواند در این خصوص اقدام نماید، لذا نیاز است فرماندار محترم و رئیس ستاد بازآفرینی شهری کاشمر و همه دستگاه‌های عضو ستاد، با جذب مشارکت مردمی که سرمایه عظیمی برای حاکمیت و نظام محسوب می‌شوند در این مناطق در جهت توسعه پایدار شهر مداخله نمایند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=441
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.