• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
پارس وی دی اس
5

جاده‌ای که وعده‌ها پیرش کرد!

  • کد خبر : 9406
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۷:۱۹
جاده‌ای که وعده‌ها پیرش کرد!
صدای خاوران-نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای‌اسلامی در همین خصوص پیشرفت پروژه محور کاشمر به شادمهر را مورد رضایت و مقبول مردم ندانست و گفت: اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی باید پیگیر و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این جاده باشد که از مصوبات سفر استانی ریاست‌جمهوری است. حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: هرچند بودجه‌ای که برای این پروژه در ردیف بودجه‌های ملی گذاشته شد 28 میلیارد تومان بود اما در سفر استانی به 400 میلیارد تومان افزایش یافت.

هر از گاهی مسئولان استانی و کشوری در سفرهای‌شان به منطقه، وعده اتمام پروژه 55 کیلومتری باند دوم محور کاشمر به شادمهر را می‌دهند، وعده‌هایی که حالا 17 ساله شده و کمتر از 15 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

شروع وعده‌ها برای این جاده از سال 1384و هم‌زمان با روی کار آمدن دولت نهم بود که حالا به وعده‌های استاندار دولت سیزدهم رسیده است. هرچند وعده خردادماهی سال گذشته “غلامعلی نظری‌زاده” در خصوص بهره‌برداری 40 کیلومتر باقی‌مانده از این جاده 55 کیلومتری در هفته دولت امسال محقق نشد، اما مجدد در حاشیه همایش عفاف و حجاب امسال نیز وعده دیگری داد که بر اساس آن مقرر بود 5 کیلومتر از 20 کیلومتر قطعه دوم در هفته دولت امسال زیر بار ترافیکی برود، ولی همان 5 هزار متر هم محقق نشد و اکنون همه منتظر وعده‌های جدید دهه‌فجری هستند!

انگار کیسه‌ای برای این جاده دوخته شده است!

در بسیاری از بازدیدهای مسئولین، پیمانکار پروژه مقصر اصلی تأخیرها و عملی نشدن وعده‌ها اعلام می‌شود؛ به همین دلیل سراغ مدیر پروژه قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر رفتیم و در خصوص دلایل تأخیر و وضعیت این جاده پرسیدیم که گفت: پروژه قطعه دوم 15مهرماه 1398 آغاز شده است.

“امیر سوری” مبلغ قرارداد را حدود 65 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: قطعه دوم از کیلومتر13.500 تا 33.500 است که تاکنون حدود 32 درصد پروژه انجام شده است.

وی انجام حدود 50 درصد آبراه‌ها، 40 درصد خاک‌ریزها، آرسی‌سی 5 کیلومتر و آسفالت یک کیلومتر از مسیر را از جمله اقدامات انجام شده در این محور اعلام کرد.

مدیر پروژه قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر خاطر نشان کرد: پل بزرگ محور با دهانه 12 متر به طول 36 متر در مرحله دال بتنی قرار دارد که قالب‌بندی به اتمام رسیده و آرماتوربندی نیز آغاز شده است.

وی از تأخیر در روند پیشرفت پروژه خبر داد و گفت: هرچند در لایحه قبلی تا 20 آبان‌ماه تأخیر مجاز برای ما محاسبه کرده بودند، اما برای افزایش مدت قرارداد لایحه بعدی را به‌زودی ارائه خواهیم داد.

سوری عدم پرداخت‌های به‌موقع و نامنظم مالی از سوی دولت را مهم‌ترین دلیل تأخیر این پروژه برشمرد و افزود: هرچند بر اساس لیست پرداخت‌ها 11 میلیارد تومان طلب داریم، اما از ابتدای امسال حدود 2.5 میلیارد تومان در مردادماه پرداختی داشته‌اند که آن هم مربوط به مطالبات قبلی ما بوده است.

وی با بیان این‌که بر اساس قرارداد اولیه هر کیلومتر حدود 2.2 دهم میلیارد تومان هزینه دارد، بیان کرد: در این پروژه فقط ضرر مضاعف پرداخت می‌کنیم، که با توجه به پرداختی‌هایی که شاهد هستیم اصلاً نمی‌شود هیچ زمانی را تعیین کرد.

وی بیان کرد: هرچند قطعه دوم با قیمت سال 1398 و 65 میلیارد تومان شروع شده است، اما میزان قرارداد قطعه بعدی همین محور که پارسال آغاز شده بالغ‌بر 300 میلیارد تومان با همان شرایط و طول پروژه قطعه دوم است.

سوری با بیان این‌که قرارداد قطعه سوم شش برابر بیشتر از قطعه دوم است، بیان کرد: اگر وضعیت به همین منوال باشد زمانی خواهد رسید که حتی اگر پولی هم بدهند، کاری انجام نشود.

وی با انتقاد از این‌که مسئولان نباید مقصر تأخیر پروژه را پیمانکار معرفی کنند، گفت: نمی‌شود پولی ندهند و از سویی انتظار پیشرفت به‌موقع پروژه را داشته باشند.

هیچ مسئولی به وعده‌اش عمل نکرد!

طی این 17سال وزیر و معاون و مدیرکل‌های بسیاری از دولت‌های مختلف پا به این جاده گذاشته‌اند و برای دل‌خوشی مردم وعده‌ووعیدهایی داده‌اند که تاکنون بسیاری از آن‌ها عملی نشده است، این وضعیت نه‌تنها صدای مردم، بلکه حتی صدای مسئولان را هم درآورده است.

نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای‌اسلامی در همین خصوص پیشرفت پروژه محور کاشمر به شادمهر را مورد رضایت و مقبول مردم ندانست و گفت: اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی باید پیگیر و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این جاده باشد که از مصوبات سفر استانی ریاست‌جمهوری است.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: هرچند بودجه‌ای که برای این پروژه در ردیف بودجه‌های ملی گذاشته شد 28 میلیارد تومان بود اما در سفر استانی به 400 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی اظهار کرد: بر اساس وعده استانداری خراسان‌رضوی قرار بود کل پروژه تا پایان امسال به اتمام برسد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه قرار بود 15 تا 20 کیلومتر از قطعه دوم و سوم زیر بار ترافیکی برود که همان هم اتفاق نیفتاد.

نیک‌بین تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال 1402 محور 55 کیلومتری کاشمر به شادمهر به اتمام برسد، البته تاکنون به جز دو پل اصلی باقی ابنیه فنی و پل‌ها زده شده است.

وی در خصوص قطعه دوم بیان کرد: هرچند این قطعه از سال 1397 آغاز شده ولی پیمانکار پروژه بسیار بدقول و کم کار است که در همین راستا مقرر شده فسخ پیمان اعلام و پروژه به پیمانکار جدید واگذار شود.

قطعاً اگر وضعیت پرداخت اعتبار و پیشرفت پروژه به همین منوال باشد، حتی به سال 1403 هم نمی‌شود امید داشت که این جاده به بهره‌برداری برسد.

متاسفانه تاکنون هیچ‌کدام از وعده‌های مسئولان انقلابی برای زمان بهره‌برداری از قطعه دوم عملی نشده است، قابل‌پذیرش نیست که هر هفته چندین نفر در این جاده به دلیل بی‌توجهی برخی مسئولان، جان‌شان را از دست بدهند.

درخواست مردم منطقه از استاندار و اداره راه و شهرسازی خراسان‌رضوی و به‌خصوص نماینده مردم در مجلس شورای‌اسلامی این است که به‌جای وعده دادن و بازدیدهای نمایشی از این پروژه‌ ناقص و زخم‌خورده، عزم خود را برای به سرانجام رساندن این جاده‌ پرخطر و تکمیل آن جزم نموده و مشکل دیرینه مردم این منطقه را یک‌بار برای همیشه رفع نمایند.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9406
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.