• امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
پارس وی دی اس
5

جاده‌ای که بوی مرگ می‌دهد!

  • کد خبر : 9000
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
جاده‌ای که بوی مرگ می‌دهد!
صدای خاوران-فرماندار بردسکن در گفت‌وگویی وضعیت این محور را بسیار نامطلوب اعلام کرد و گفت: مردم حق دارند از وضعیت موجود گلایه‌مند باشند. علی دهقان‌زاده با بیان این‏که جاده بردسکن به سبزوار در حدی نیست که حتی خودروهای سبک در آن تردد کنند، چه به برسد به این‏که خودروهای سنگین و به‌خصوص اتوبوس‌های مسافربری گذر کنند، افزود: متأسفانه از 1080 کیلومتر راه ارتباطی شهرستان بردسکن فقط 65 کیلومتر آن اصلی و بقیه فرعی و روستایی محسوب می‌شود؛ که متأسفانه بر اساس همین 65 کیلومتر اعتبار به شهرستان تخصیص می‌یابد.

شاید تیتر این مطلب به مذاق برخی خوش نیاید، اما وقتی طی یک هفته تعدادی از هم‏وطنان‏مان در محور بردسکن به سبزوار جان خود را بر اثر عدم استاندارد جاده از دست بدهند و یا یک خانواده چهارنفره جلوی چشمان مردم خاکستر شوند؛ بهتر از این تیتری پیدا نمی‌کنید! هرچند طی روزهای اخیر اخبار زیادی در رسانه‌های مختلف از مرگ‌ومیر عده‌ای بر اثر سانحه تصادف در محور بردسکن به سبزوار منتشر شده اما در واقع کسی را پاسخ‌گوی این تلفات نمی‌بینیم. شاید درصدی از این تصادفات به دلیل بی‌احتیاطی راننده‌ها باشد، اما بر کسی پوشیده نیست که جاده کم‌عرض و حادثه‌خیز، ظرفیت حضور این تعداد خودروی سبک و سنگین را ندارد. محور بردسکن به سبزوار علیرغم ترانزیتی بودن، هم‏چنان جاده فرعی محسوب می‌شود! که به دلیل تردد خودروهای سبک و سنگین، به قتلگاهی برای شکارِِِ جان مسافران آن تبدیل شده است.

بی‌توجهی مسئولان به مکاتبات!

هدف اولیه از ساخت جاده بردسکن به سبزوار در جنوب غربی خراسان‌رضوی، ارتباط میان شهرهای جنوب و غرب این استان بود ولی این مسیر از هنگامی‌که به شهر بجستان متصل شد، بدون توسعه لازم به محوری مهم و پر رفت‌وآمد برای عبور انواع خودروهای سنگین باری و مسافربری از بنادر و استان‌های جنوبی به شرق کشور مبدل گردید.

رئیس پلیس ‌راه بردسکن با بیان این‌که نوع تردد با شرایط راه هیچ‌گونه هم‏خوانی و سنخیتی ندارد؛ می‌گوید: حدود 65 درصد این محور مربوط به ناوگان باربری و مسافربری است، از سویی وجود چندین معدن در منطقه، حمل مواد سوختی و خطرناک از جمله بنزین و گازوئیل و نفت و گاز از جنوب و بالعکس و تردد سوخت از شمال غرب کشور به افغانستان اهمیت این محور را دوچندان می‌کند.

سرهنگ حسن شاکری بیان کرد: هرچند روکش آسفالت این محور در حال انجام است، اما به دلیل مشکلات جدی زیرساخت جاده، این روکش یک یا دو سال بیشتر دوام ندارد و به دلیل تردد ناوگان باربری از بین خواهد رفت.

رئیس پلیس‌راه بردسکن اختلاف سطح آسفالت و فرسوده‌گی رویه آسفالت در برخی نقاط و وجود چاله‌ها و شیارهای متعدد و موج‌های طولی و عرضی، نداشتن شانه مناسب و وجود پیچ‌های تند را از مشکلات اصلی جاده بردسکن به سبزوار دانست.

شاکری افزود: تاکنون در بسیاری از تصادفات اداره راهداری هم نقش داشته ولی اقدامی برای رفع مشکل صورت نمی‌گیرد.

فرمانده پلیس‌راه بردسکن تصریح کرد: بر اساس آمار از 1100 کیلومتر حوزه پلیس‌ راه بردسکن، حدود 45 درصد تصادفات منجر به فوت در محور بردسکن به سبزوار رخ می‌دهد که اهمیت این محور را می‌رساند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای است که با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، منجر به وقوع تصادف و واژگونی خودرو می‌شود.

دو بانده شدن، مطالبه به حق مردم!

عدم استاندارد محور بردسکن به سبزوار با چندین نقطه حادثه‌خیز باعث شده بسیاری از جوانان و کودکان در تصادفات رانندگی پرپر و خانواده‌های زیادی داغدار شوند.

فرماندار بردسکن در گفت‌وگویی وضعیت این محور را بسیار نامطلوب اعلام کرد و گفت: مردم حق دارند از وضعیت موجود گلایه‌مند باشند.

علی دهقان‌زاده با بیان این‏که جاده بردسکن به سبزوار در حدی نیست که حتی خودروهای سبک در آن تردد کنند، چه به برسد به این‏که خودروهای سنگین و به‌خصوص اتوبوس‌های مسافربری گذر کنند، افزود: متأسفانه از 1080 کیلومتر راه ارتباطی شهرستان بردسکن فقط 65 کیلومتر آن اصلی و بقیه فرعی و روستایی محسوب می‌شود؛ که متأسفانه بر اساس همین 65 کیلومتر اعتبار به شهرستان تخصیص می‌یابد.

وی گفت: علی‏رغم این‏که شهرستان بردسکن با دو استان طبس و سمنان هم‌جوار است اما مشمول راه اصلی نیست و این ظلم بزرگی در حق مردم است.

دهقان‌زاده سهم شهرستان بردسکن از راه‌های دوبانده را صفر اعلام و اظهار کرد: هرچند برای کاهش حوادث این مسیر مواصلاتی اصلاح پیچ‌های غیراستاندارد، بهبود کیفیت آسفالت، تعریض جاده از اقدامات کوتاه‌مدت است، اما راهکار اساسی آن دو بانده شدن این محور است که تحقق آن عزمی جدی‌تر می‌طلبد.

یک نفر پاسخگوی مردم نیست!

جاده سبزوار به بردسکن یکی از مسیرهای مهم در خراسان‌رضوی و کشور است که علاوه بر اتصال استان‌های جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب رفت‌وآمد تریلی‌ها و تبادل کالا از کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی یک محور ترانزیتی و شاهراه مهم اقتصادی محسوب می‌شود اما از بدترین وضعیت موجود برخوردار است.

نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای‌اسلامی در همین خصوص به انتقاد شدید از وضعیت جاده بردسکن به سبزوار پرداخت و خاطر نشان کرد: متأسفانه وقوع تصادفات زیاد، این محور را به قتلگاهی برای هم‌وطنان تبدیل کرده که مشاهده صحنه‌های دل‌خراش متعدد، دل هر انسانی را آزرده و موجب برخی مشکلات و تبعات اجتماعی در جامعه شده است.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: بدون شک بر اساس آنچه تردد شمارها ثبت می‌کنند، جاده بردسکن به سبزوار یکی از محورهای مهم و پر رفت‌وآمد استان به‌حساب می‌آید که به دلیل عرض کم و غیراستاندارد بودن، سالیانه ده‌ها نفر را به کام مرگ می‌فرستد.

وی عنوان کرد: وقتی طی یک سال بیش از 18 هزار مصدوم و 50 نفر در این جاده کشته می‌شوند، پس جاده بسیار مهمی است.

نماینده مردم ترشیز در مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند قبلاً 98 میلیارد تومان اعتبار برای روکش آسفالت این محور اخذ شده و اکنون در حال کار هستند ولی روند اجرا بسیار کُند است، قطعاً اگر این جاده از فرعی به اصلی ارتقاء یابد وضعیت تخصیص اعتبارات آن بهتر خواهد شد.

نیک‌بین بیان کرد: اگرچه ماده 23 محور بردسکن به اسفراین اخذ شده، اما به دلیل نبودِ اعتبار کاری انجام نشده است.

وی با بیان این‏که وضعیت جاده بردسکن به سبزوار به‌گونه‌ای نیست که بشود کوچک‌ترین دفاعی از آن داشت، با اظهار تأسف از این‏که یک نفر نیست پاسخگوی مردم باشد؛ افزود: هرچند محور بردسکن به سبزوار از مسیرهای پرترافیک و خطرناک است ولی این منطقه به لحاظ شاخص راه، دچار عقب‌ماندگی است که باید موردتوجه ویژه قرار گیرد.

***

روی سخنم با مسئولان است؛ چرا علی‌رغم آگاهی از حجم وسیع تردد خودرو و آمار بالای تصادفات اقدامی برای ارتقاء محور از فرعی به اصلی، تعریض جاده و رفع نقاط حادثه‌خیز صورت نگرفته است. آمار تلخ تصادفات و کشته‌شدگان گویای آن است که محور بردسکن به سبزوار نیاز به عزم جدی و توجه ویژه دارد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9000
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.