• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
34

تورم، بحران پیش روی نهاد خانواده‌ها

  • کد خبر : 5495
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
صدای خاوران-یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر نهاد خانواده تورم و افزایش افسارگسیخته قیمت اقلام و اجناس ضروری خانواده است که بر آرامش خانواده تأثیر مستقیم دارد.

قال‏الله الحکیم: وَمِن آیاتِهِ اَنّ خَلَقَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزواجاً لِیَسکُنوُا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَهً و رَحمَهً اِنَّ فی ذلِکَ لَآایاتٍ لِقومٍ یَتَفَکَّروُن ( روم آیه 21) از نشانه‌های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا به ایشان آرامش یابید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد و در این عبرت‌هایی است برای مردمی که تفکر کنند.

ازدواج در منطق قرآن کریم به وجود آورنده و مطمئن‌ترین و آرام‌بخش‌ترین رابطه‌ها و آغازگر زندگی با طراوت و بانشاط همراه با مودّت و ایثار است. هنگامی‌که انسان از مرحله تجرد به مرحله تأهل و زندگی خانوادگی قدم می‌گذارد. شخصیت تازه‌ای در خود می‌یابد و احساس مسئولیت می‌کند و خود را شخصیت مؤثری می‌داند.

خداوند می‌فرماید: ( اَزواجاً لِیَسکُنوا اِلَیها) ازدواجی که مایه آرامش است این اصل زندگی است که باید مورد توجه قرار گیرد و محبت و لذت و منفعت و زاد و ولد و… بعد از آرامش است ولی متأسفانه امروز عوامل بسیاری این آرامش را از زندگی‌ها گرفته است.

با آن‏که نظام خانواده در اسلام و ایران متمدن از گذشته دارای قداست بوده ولی شاهدیم که روزبه‌روز منزلت خانواده و زن و مادر به‌عنوان ستون اصلی زندگی در حال کمرنگ شدن است. مادری که با شیره جان کانون زندگی را گرم نموده به خانه سالمندان می‌سپارند و بسیاری از زنان و دختران با الگوبرداری از سریال‏های ماهواره و رابطه فرا زناشویی و فاصله از اصل فرهنگ خود در حال سقوط هستند و شاهد فرو رفتن هرچه بیشتر انسان و انسانیت به باتلاق شهوت و مادیات هستیم که این اضمحلال و فروپاشی عوامل و دلایل مختلفی دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

*تأثیر تورم بر خانواده

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر نهاد خانواده تورم و افزایش افسارگسیخته قیمت اقلام و اجناس ضروری خانواده است که بر آرامش خانواده تأثیر مستقیم دارد.

متأسفانه در چند دهه گذشته کشور ما گرفتار مسائل سیاسی و خارجی و جنگ‌های منطقه‌ای و در سال‌های اخیر اسیر تحریم‌ها شده و این امور باعث غفلت از نظام خانواده شده است، به حدی که شاهد فروپاشی و طلاق در بعضی از خانواده‌ها به خاطر بیکاری و مسائل مالی هستیم.

تحریم‌ها در سال‌های اخیر کمر جامعه را شکسته و نظام خانواده را به ‌شدت تهدید نموده است. حال ‌آن‏که عده‌ای از مسئولین از مردم درخواست استقامت دارند مدیرانی که همه‌چیزشان از منزل و خودرو و خوراک‏شان همه از بیت‌المال تأمین می‌شود، این مهم‌ترین راه ‌کارشان است!

با آن‏که کشوری ثروتمند هستیم و بیش از 10 درصد منابع خدادادی در کشور ماست، با آن‌که یک درصد جمعیت دنیا هستیم ولی عده‌ای برای گذران امور خود باید در سطل‌های زباله جستجو کنند.

چرا مردمی ناامید، افسرده و عصبانی هستیم؟ تورم و تحریم و افزایش قیمت‌ها، خانواده‌ها را سخت نگران کرده و هر جا نگاه کنیم به‌سادگی آثار فشارهای مالی ناشی از تورم را می‌بینیم. هر روز خبر از کوچک شدن سفره خانواده و افزایش بی‌خانمانی و حاشیه‌نشینی را می‌بینیم.

مراکز خرید و فروشگاهی که از رونق افتاده‌اند و سرگرمی و تفریحاتی که نه‌فقط به خاطر کرونا که از ترس نرسیدن دخل‌وخرج به فراموشی سپرده‌ شده‌اند.

تبعات گرانی را مردم هر روز بی‌وقفه در زندگی‌شان لمس می‌کنند که به چشم‌پوشی از خرید کفش و لباس و میوه و… محدود نمی‌شود، فشارهای مالی پیامدهایی دارد که کمتر به چشم می‌آید و کمتر درک می‌شود اما بسیار جدی است و تبعات آن تا سال‌ها بر زندگی می‌ماند.

جامعه‌ای که سرخورده، ناامید و بدون اطمینان روز را به شب می‌رساند و در هراس است که فردا با گرانی چه چیز و کمبود چه کالایی روبرو می‌شود فریادهای بی‌دلیل رانندگان خشمگین که برای یک مسافر بر سر هم می‌کشند و درگیری گاه‌وبی‏گاه اعضاء خانواده با یکدیگر و تشدید خشونت‌های خانگی سردردهای ناشناخته، افسردگی و اضطراب‌های مزمن و آزاردهنده، افزایش دله‏دزدی و جرایم ریزودرشت اگرچه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، اما در این روزهای سخت مسائل اقتصادی، اقشار ضعیف و کمتر برخوردار را به‌شدت درگیر کرده و نهاد خانواده از تورم و گرانی بیشترین آسیب را دیده است.

نهادی که قرار است؛ بستری برای آرامش و پرورش و حمایت و حفاظت از انسان‌های کارآمد و پویا را فراهم کند تا ضمن رشد و بالندگی فردی در خدمت توسعه جامعه قرار گیرد؛ از فشارهای مالی و مشکلات اقتصادی به‌شدت تأثیر می‌پذیرد و صدمه می‌بیند و هرچه این فشارها بیشتر شود بر شدت عوارض و پیامدهای آن افزوده می‌شود و به‌تبع آن ساختار خانواده شکنندگی بیشتری پیدا می‌کند.

عدم توانایی در مدیریت پولی به دلیل تورم، باعث از دست رفتن پس‌انداز و دیگر منابع مالی که نتیجه سال‌ها تلاش اعضای اصلی خانواده شده است و پس‌اندازها همه را بر باد می‌دهد و خانواده در آستانه ورشکستگی و فقر قرار می‌گیرد و عده‌ای ممکن است برای عبور از این بحران دست‌به‌کارهای خلاف بزنند.

واقعاً جامعه و خانواده تا چه اندازه قادر است در برابر این فشارهای مالی دوام بیاورد؟ فشارهایی که بر سلامت و روان شهروندان اثر منفی گذاشته و چنانچه این مشکلات از حد بگذرد، بسته به میزان تحمل افراد به افزایش استرس، افسردگی و آسیب دیدن سلامت روان آن‌ها منجر خواهد شد و همسر و فرزندان و دیگر اعضای خانواده را نیز درگیر بحران می‌نماید و خشونت و نزاع خانوادگی از جمله آثار اولیه‌ای است که محیط خانواده و کانون خانواده را به‌عنوان اصلی‌ترین پایگاه اجتماعی متضرر می‌کند.

به‌ویژه خانواده‌های فقیر و کم برخوردار که در نهایت شاهد شکاف طبقاتی و اختلافات خانوادگی و فروپاشی در این قشر از جامعه خواهیم بود در این میان زنان و کودکان بیشترین زیان‌های جسمی و روحی را متحمل خواهند شد از این‌رو برای حفاظت از نهاد خانواده باید به داد اقتصاد رسید که این برعهده حاکمان و بزرگان کشور است که در مقابل بیش از 80 میلیون مردم ایران مسئول هستند و باید علاوه بر دنیا، در آخرت هم پاسخگو باشند.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5495
  • نویسنده : غلامرضا رضایی تربقان
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.