• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
پارس وی دی اس
9

تلاش ها برای افزایش نرخ رشد جمعیت کاشمر تاثیری نداشته است

  • کد خبر : 5408
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۱۷
تلاش ها برای افزایش نرخ رشد جمعیت کاشمر تاثیری نداشته است
صدای خاوران-یک استاد دانشگاه گفت: علیرغم پائین بودن نرخ رشد جمعیت در این شهرستان اما تلاش‌ها از طرف متولیان امر برای افزایش نرخ رشد تاثیر زیادی نداشته است.

یک استاد دانشگاه گفت: علیرغم پائین بودن نرخ رشد جمعیت در این شهرستان اما تلاش‌ها از طرف متولیان امر برای افزایش نرخ رشد تاثیر زیادی نداشته است.

احمد اکبری با تاکید بر ضرورت طراحی برنامه‌های گسترده و تشویقی برای فرزندآوری افزود: در کشور ما پس از رشد سریع جمعیت در دهه های ۵۰ و ۶۰ تلاش برآن شد که شعار فرزند کمتر زندگی بهتر برای خانواده‌های ایرانی تبدیل به نوعی سبک زندگی شود.

وی اظهار کرد: در اثر این سیاست جمعیت ایران به زیر نرخ جانشینی رسید به طوری که در سال ۶۵ میزان باروری در ایران ۶.۴ بوده یعنی به طور میانگین هر خانواده شش فرزند، ولی در میانه دهه ۹۰ میانگین به ۱.۲۹ یعنی کمتر از دو فرزند برای هر خانواده رسیده و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت در کشورمان به صفر خواهد رسید.

اکبری بیان کرد: کشورمان در چند سال اخیر رکورد سرعت کاهش نرخ موالید را از آن خود کرده و جمعیت با سرعت فزاینده‌ای در حال مسن شدن است  که حتی تامین نیروی انسانی و مولد طی دهه‌های آینده با چالش جدی مواجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهرستان کاشمر با جمعیت ۱۷۰ هزار نفری بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ هفتمین شهرستان پرجمعیت استان است، عنوان کرد: بیشترین جمعیت آن مربوط به گروه سنی  ۳۰ تا ۳۴ سال است که نرخ رشد جمعیت در این شهرستان نیز پایین بوده و تلاش‌ها از طرف متولیان امر تاثیر زیادی نداشته است.

مشاور مرکز آموزش عالی کاشمر با اشاره به اینکه از سال ۱۴۱۰ به بعد کم‌کم رشد دوران سالمندی در کشور اتفاق خواهد افتاد؛ پدیده ی سالمندی را برای  کشور زنگ خطری بزرگ، برای اضمحلال جمعیت و از دست دادن سرمایه اجتماعی،  نیروی کار و امنیت مرزها، قدرت علم و تکنولوژی و فناوری عنوان کرد.

وی افزود: اگر بتوان سیاست‌ها و مشوق‌های جمعیتی را به سمتی هدایت کرد که ازدواج در دوران جوانی و میزان تمایل به فرزند‌آوری در خانواده‌ها افزایش یابد، شاید بتوان پدیده سالمندی آینده را مدیریت کرد.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5408
  • نویسنده : فاطمه مجیدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.