• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
پارس وی دی اس
3

تغییر سیمای آینده شهر با بروز پدیده سالمندی!

  • کد خبر : 9729
  • ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
تغییر سیمای آینده شهر با بروز پدیده سالمندی!
صدای خاوران-رئیس مرکز بهداشت کاشمر اظهار کرد: آمارهای نگران ‌کننده موجود روند پیری جمعیت را در شهرستان نشان می‌دهد، متأسفانه حرکت فعلی جامعه به سوی پیری است. وی در ادامه با تأکید بر اینکه هرکسی در هر جایگاهی قرار دارد نسبت به این موضوع باید حساس باشد، گفت: نسل جوان را به هر نحو ممکن باید حفظ کرد.

 

رئیس مرکز بهداشت کاشمر گفت: اکنون کاشمر در شرایط پنجره باز جمعیتی قرار داد و فقط سال‌های اندکی‌ فرصت برای جلوگیری از کاهش جمعیت و روند پیری و سالمندی دارد.

 دکتر مجتبی قائمی در گفت و گویی، روند پیری جمعیت و کاهش آمار جوانان فعال در عرصه‌های مختلف را نگران‌کننده اعلام کرد و افزود: فرصت چندانی برای جلوگیری از سالمند شدن جامعه نداریم.

قائمی خاطر نشان کرد: به گفته کارشناسان در فرصت ۶ ساله اگر شاخص باروری افزایش نیابد در سال 1415 با ۳۵ درصد سالمند در کاشمر مواجه خواهیم بود.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر اظهار کرد: آمارهای نگران ‌کننده موجود روند پیری جمعیت را در شهرستان نشان می‌دهد، متأسفانه حرکت فعلی جامعه به سوی پیری است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه هرکسی در هر جایگاهی قرار دارد نسبت به این موضوع باید حساس باشد، گفت: نسل جوان را به هر نحو ممکن باید حفظ کرد.

قائمی گفت: اگر به همین منوال پیش برویم از سال 1415 جمعیت رو به کاهش می‌رود و پنجره جمعیتی بسته‌شده و جبران آن کار سختی خواهد بود به‌طوری‌که چندین نسل (حدوداً 150 سال) زمان می‌برد تا از این سراشیبی بالا بیاییم.

وی با بیان این‌که اگر نرخ باوری 2.1 باشد جمعیت به سمت منفی و پیری نمی‌رود؛ عنوان کرد: نرخ باروری در این شهرستان به 1.92 رسیده و تا رسیدن به نرخ جایگزینی فاصله بسیاری داریم.

قائمی در ادامه با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های مرتبط با جمعیت در کشور و کاشمر تصریح کرد: شعارهای مرتبط با کاهش جمعیت و رفتار جامعه و خانواده‌ها تأثیر زیادی در کاهش نرخ باروری کشور داشت به طوری که این شاخص از 6.8 در ابتدای انقلاب به 1.65 در سال ۱۳۹۹ رسید.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9729
  • نویسنده : بنیامین افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.