• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
پارس وی دی اس
2

تصمیمی که دانش‌آموزان را مجبور به ترک تحصیل کرد!

  • کد خبر : 9554
  • ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۹:۰۵
تصمیمی که دانش‌آموزان را مجبور به ترک تحصیل کرد!
صدای خاوران-دهیار روستای موشک با اظهار تاسف از این‌که طی چند سال اخیر که مدرسه متوسط اول تعطیل شده آمار ترک تحصیل افزایش بسیاری داشته است، افزود: حدود80 درصد پسران پس از پایان مقطع ابتدایی اقدام به ترک تحصیل می‌کنند. متاسفانه پارسال حتی یک نفر هم نداشتیم که دیپلم گرفته باشد. وی تصریح کرد: تاکنون صحبت هایی با معاون استاندار و سایر مسئولان در این خصوص داشتیم و اکثر آنها برای بازگشایی نظر مثبت داشته‌اند، ولی متاسفانه آموزش و پرورش مخالف راه‏اندازی مجدد این مدرسه برای مقطع متوسطه اول است.

سال‌هاست مسئولان آموزش و پرورش در حالی از عدالت آموزشی صحبت می‌کنند که همچنان بسیاری از روستاها با مشکلات جدی مواجه‌اند، مشکلاتی که بعضأ منجر به ترک تحصیل دانش‌آموزان و یا مهاجرت آنها برای برخورداری از امکانات بهتر می‌شود.

منطقه ترشیز هم نه تنها از این مشکلات مبرا نیست، بلکه وضعیت به گونه‌ای شده که بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل برخی تصمیم‌گیری‌های اشتباه ناخواسته مجبور به ترک تحصیل می‌شوند!

ترک تحصیل 15 دانش‌آموز!

با توجه به آنچه از سال‌ها قبل در روستای موشک شهرستان کوهسرخ در خصوص تعطیلی مقطع متوسطه اول به دلیل کمبود معلم و تعداد کم دانش‌آموز اتفاق افتاد، قطعأ با عدالت آموزشی هیچ همخوانی ندارد و آموزش و پرورش باید تمامی امکانات آموزشی را در روستاها فراهم نماید.

دهیار روستای موشک در همین خصوص گفت: هرچند به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان از چند سال قبل مدرسه روستای موشک تعطیل شد، اما این تصمیم‌، ترک تحصیل تعدادی از دانش‌آموزان را به همراه داشت.

رضا شجری با بیان این‌که همان زمان اعلام شد؛ دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل به شهر ریوش بروند، افزود: به دلیل مشکلاتی که بعد از مدتی برای دانش‌آموزان ایجاد شد، از ادامه تحصیل منصرف شدند.

وی خاطر نشان کرد: هرچند طی این مدت پیگیری‌های بسیاری برای بازگشایی مجدد مدرسه شد، اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم.

دهیار روستای موشک با اشاره به این‌که آموزش و پرورش اعلام نموده برای بازگشایی مجدد مدرسه متوسطه اول در روستا باید تعداد دانش‌آموزان حداقل به 75 نفر برسد، عنوان کرد: ساختمان مدرسه‌ای که تعطیل شده جدید بوده و مشکلی نداشته، و امکانات ورزشی مناسبی همچون چمن مصنوعی نیز برای آن نصب شده بود.

شجری با بیان این‌که از تعطیلی این مدرسه حدود 5 سال می گذرد، گفت: اکنون تعدادی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی برای ادامه تحصیل به این مدرسه برده شده‌اند.

وی اظهار کرد: علیرغم این‌که دانش‌آموزان ابتدایی پس از گذراندن این مقطع باید به متوسطه اول بروند، ولی به دلیل تعطیلی مدرسه متوسطه و از سویی سن پائین، یا افت شدید تحصیلی پیدا کرده‌اند و یا بیشتر آن‌ها ترک تحصیل نمودند.

دهیار روستای موشک با اظهار تاسف از این‌که طی چند سال اخیر که مدرسه متوسط اول تعطیل شده آمار ترک تحصیل افزایش بسیاری داشته است، افزود: حدود80 درصد پسران پس از پایان مقطع ابتدایی اقدام به ترک تحصیل می‌کنند. متاسفانه پارسال حتی یک نفر هم نداشتیم که دیپلم گرفته باشد.

وی تصریح کرد: تاکنون صحبت هایی با معاون استاندار و سایر مسئولان در این خصوص داشتیم و اکثر آنها برای بازگشایی نظر مثبت داشته‌اند، ولی متاسفانه آموزش و پرورش مخالف راه‏اندازی مجدد این مدرسه برای مقطع متوسطه اول است.

شجری با اشاره به این‌که این مدرسه شش کلاسه است ولی فقط سه پایه آن را می‌خواستند راه اندازی کنند که مورد موافقت قرار نگرفت، گفت: این وضعیت موجب شده بسیاری از خانواده ها برای ادامه تحصیل فرزندان‌شان مجبور به مهاجرت از روستا شوند.

دهیار روستای موشک اظهار کرد: به دلیل این‌‌که دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده‌اند در بهار و تابستان دنبال کارهای کشاورزی می‌روند، اما در فصل زمستان که کشاورزی نیست و بیکار هستند تبعات و اسیب‌های اجتماعی برای روستا به وجود می‌آورد.

شجری افزود: سال تحصیلی امسال یک کلاس 17 نفره هفتم هیچ‌کدام‌شان به مقطع متوسطه اول نرفته بودند تا این‌که بعد از چند ماه تعداد اندکی به ریوش و کاشمر رفتند. پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 15 نفر ترک تحصیل کرده باشند.

وی فاصله روستا تا شهر ریوش را 10 کیلومتر اعلام و عنوان کرد: برای انتقال دانش‌آموزان دختر و پسر به شهر ریوش فقط یک مینی‌بوس داریم که هر روز چندین مرتبه برای بردن آنها در رفت و آمد است.

دهیار روستای موشک افزود: در حال حاضر اعتیاد، بیکاری، ازدواج‌های زودهنگام و… از مهمترین آسیب‌های دانش‌آموزان این روستاست.

وی با اشاره به این‌که دختران 12 ساله در این روستا ازدواج کرده‌اند، گفت: یکی از علل ازدواج در سن پائین به دلیل ترک تحصیل است. از مسئولان آموزش و پرورش انتظار داریم بیشتر به فکر مردم روستا باشند.

شجری تصریح کرد: اگرچه آموزش و پرورش کمبود معلم را مطرح می کند، اما چند سال اینده مجبور خواهند بود در روستا نهضت سوادآموزی راه‌اندازی کنند که به تبع این هزینه و مشکلات بیشتری را در پی دارد.

هرچند در این گزارش تلاش بسیاری شد تا توضیحات مدیر آموزش و پرورش کوهسرخ را هم داشته باشیم، اما علیرغم پیگیری‌های انجام شده با روابط‌عمومی استان تا لحظه تهیه گزارش مطلبی به دست نشریه نرسید.

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9554
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.