• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
6
8 روز هفتـه

ترامپ بهانه‌گیر، دنبال جنگ است؟!

  • کد خبر : 1238
  • ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۵:۱۸
ترامپ بهانه‌گیر، دنبال جنگ است؟!
در این هشت‌روز هفته که رفت‌و‌آمد‌های دیپلمات‌های خارجی و واسطه‌ها به ایران افزایش چشم‌گیری داشته است، نگرانی برخی محافل عربی از احتمال آغاز مذاکرات میان ایران و غرب را شاهد بودیم و از همه مهم‌تر سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران بود که به‌قصد وساطت بین ایران و آمریکا آمده بود

در این هشت‌روز هفته که رفت‌و‌آمد‌های دیپلمات‌های خارجی و واسطه‌ها به ایران افزایش چشم‌گیری داشته است، نگرانی برخی محافل عربی از احتمال آغاز مذاکرات میان ایران و غرب را شاهد بودیم و از همه مهم‌تر سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران بود که به‌قصد وساطت بین ایران و آمریکا آمده بود، هرچند رهبر معظم ‌انقلاب در این دیدار باز هم غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را تأکید کردند، اما جالب این‌که خیلی‌ها در این میان دوست ندارند روابط ایران و آمریکا بنا بر منافع سیاسی و اقتصادی‌شان بهبود یابد و همه تلاش خود را به خرج می‌دهند مانع تنش‌زدایی و رابطه آن‌ها شوند، زیرا دریای تحریم ایران ماهی‌های بزرگی دارد که کشورهای زیادی خواهان صید این نعمات هستند. عربستان آرزو دارد برای کشاندن آمریکا به یک جنگ نیابتی با ایران و چه فرصتی بهتر از امروز و ریاست‌جمهوری ترامپ! امارات با توجه به این‌که واسطه میان ما و کشورهای تولیدکننده‌ای که به ایران اجناسی صادر می‌کنند، هست؛ از تحریم ایران سودهای میلیاردی به جیب می‌زند. قطر میدان گازی مشترکی به نام پارس‌جنوبی دارد که با این تحریم‌ها20 برابر بیشتر از ما برداشت گاز دارد و درآمد سرانه خود را این‌طوری به صدر جهان رسانده است. البته هیچ‌کس مانند روس‌ها نمی‌تواند برنده تنش ایران و غرب باشد، چون علاوه بر منافع اقتصادی گسترده‌ای که بارها از دور زدن ایران از غرب گرفته سود چشمگیری هم در معامله با ایران به جیب می‌زند و به نظر در این شرایط باید ما هم بیشتر به فکر تأمین منافع ملی‌مان باشیم.

در این گیرودار در پی حملاتی علیه چهار تانکر در خلیج‌فارس در حالی‌که خیلی‌ها دوست دارند این اتفاقات را به ایرانی‌ها نسبت دهند؛ عده‌ای معتقدند؛ حملات روز پنجشنبه در همان نواحی در ماه گذشته که از آن تحت عنوان “عملیات جعلی” یاد می‌شود کار اسرائیل دشمن دیگر ایران است. البته برخی دیگر نیز معتقدند؛ حملات مستقیماً کار اعضای تندرو در کابینه ترامپ است که می‌خواهند بهانه‌ای برای آغاز عملیات نظامی علیه ایران ایجاد کنند.

در این اوضاع‌واحوال وزیر امورخارجه کشورمان خط‌ونشان‌هایی هم برای امارات کشید؛ محمدجواد ظریف خیلی ظریف از سیاست‌های برخی از کشور‌های عرب منطقه انتقاد کرد و گفت: “ایران هرگز با کسی که دست به جنگ اقتصادی علیه مردم ایران می‌زند، مذاکره نخواهد کرد”. وی با بیان این‌که امارات متحده عربی میلیارد‌ها دلار برای خرید سلاح هزینه می‌کند و تلاش دارد به «اسرائیل» دوم تبدیل شود؛ گفت: دو، سه کشور عربی در منطقه وجود دارند که معتقدند امنیت خود را با برقراری روابط با آمریکا می‌توانند حفظ کنند، ولی اشتباه می‌کنند.

این روزها جملات قصار آقای وزیر نیرو هم دردسرساز شد. او در اظهارنظر خود با استدلالی عجیب از مصرف‌گرایی ایرانیان انتقاد کرد و این  سخنان وزیر موجی از واکنش را در پی داشت. البته بیان این‌گونه سخنان از سوی چهره‌های هم‌چون آیت‌الله جنتی، علم‌الهدی و حتی ولایتی دور از ذهن و عجیب نیست اما این‌گونه اظهارات از سوی یک مقام دولتی شگفت‌انگیز است زیرا دولت حسن روحانی از ابتدا با این نگاه و رویکرد موضع مخالف بود هرچند شاید فشار اقتصادی و وضعیت تحریم‌ها کار را به‌جایی رسانده که این گفتمان به دولت هم سرایت کرده است.

در این گیرودار اما وجود لیست گزینه‌های جانشینی رهبری در دست سه نفر از خبرگان رهبری هم خبرساز شد به‌طوری‌که یک عضو مجلس خبرگان رهبری در این خصوص مدعی شد؛ تنها مجموعه خبرگان هستند که در روز مبادا تصمیم می‌گیرند فردی که چه در لیست باشد، چه نباشد به‌عنوان رهبر آینده انتخاب کنند و طرح این موضوعات (مثل لیست گزینه‌های جانشینی نزد سه نفر از خبرگان) هرچند صحت داشته باشد، اثرگذار نیست و تصمیمات این مجلس باید با نظر اکثریت گرفته شود.

این روزها که شرایط اقتصادی کشور قمر در عقرب است و تورم لجام‌گسیخته و کارگرانی که ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند و صف‌های طولانی مردم برای تأمین مایحتاج‏شان وجود دارد، یک نماینده مجلس دهمی در تذکری شفاهی از رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد و رئیس قوه قضاییه خواست به جد با معضل بدحجابی و سگ‌گردانی مبارزه کنند تا اتفاقات تلخ چند روز پیش در شمال کشور و کشف حجاب رخ ندهد!

تا هشت‌روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=1238
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.