• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
پارس وی دی اس
5

تحقق شعار شفافیت در گرو داشتن ابزارهای لازم

  • کد خبر : 7559
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۴۳
تحقق شعار شفافیت در گرو داشتن ابزارهای لازم
صدای خاوران-اینک پس از گذشت چند ماه از فعالیت شهردار منتخب شورای ششم و با برگزاری نشست هم اندیشی، بار دیگر ضعف مجموعه شورا و شهرداری در حوزه اطلاع رسانی نظام‌مند، برپایه اعتمادسازی شهروندان، ارتباطات و اطلاع رسانی و ارائه اخبار صحیح و دقیق به آنان، خود را نشان داد بویژه آن زمان که مسئول یکی از دوایر شهرداری با نقب زدن به گذشته مسئولان قدیم را تخریب و از گُل و بلبل بودن اوضاع امروز شهر سخن گفت. البته، خوشبختانه در همان جلسه، شهردار محترم با پرهیز از بداخلاقی های معمول صاحبان قدرتِ بر مسند نشسته و پایان دادن به تخریب گذشتگان به بهانه خوب جلوه دادن حاضران، تایید سخنان ایشان را منوط به بررسی مستندات و سپس اظهار نظر در این موضوع دانست و موارد مطرح شده را بیان نظرات شخصی  فرد مسئول عنوان کرد.

در سال هاي اخير موضوع “شفافیت” و “شفاف سازي” امور، ورد زبان بسیاری از مسئولین و از جمله اعضای شورای شهرمان بوده اما متاسفانه کمتر توجهی به ابزارهای مورد نیاز برای تحقق آن شده است. اعضای شورای شهر، بارها در ایام تبلیغات انتخاباتی و پس از آن، شعار شفافیت سرداده‌اند اما در مسیر اجرای برنامه‌های شفافیت‌آفرین کمتر تلاش کرده‌اند؛ به طوری‌که پس از گذشت یک سال از عمر شورای ششم، هنوز یک نشست خبری و يا كنفرانس مطبوعاتی در پارلمان محلی برگزار نشده است. اخیراً نیز شهردار نشستی با اصحاب رسانه برگزار کرد که آن هم از جنس گزارش تبلیغي مرسوم بود نه اين كه حاضران در جلسه با ارائه نظرات باارزش خود و هم‌اندیشی، به هم‌افزایی در مجموعه مدیریت شهری کمک کرده باشند.

در مورد برگزاری این جلسه باید گفت که اساساً برپایی جلسه هم اندیشی، آدابی دارد که اولین مورد آن، این است که اگر قرار است از برگزاری نشست هم اندیشی با صاحبان اندیشه، راهکاری برای اجرا و بهبود امور به دست آید؛ باید کسانی را دور میز جمع کرد که حرفی برای گفتن داشته باشند. اگرچه باید برگزاری این نشست را به فال نیک گرفت هرچند كه یک حرکت نو و بدیع نبود ولی با این حال برخی از حاضرین بودند که برای اولین بار در این نشست از آنها دعوت شده بود. ضمن آنکه برای ایجاد تعامل و توسعه ارتباط بین شهروندان و مدیریت شهری، نیاز به سازوکارهای مستمر است که باید برقرار شود و اقدامات مقطعی، عزیزان را به نتیجه مطلوب نمی رساند. هر چند باید گفت همینکه در شهرداری اراده ای وجود دارد که می خواهد با نگاه کارشناسی نسبت به رفع مشکلات اقدام کند، بسیار ارزشمند است. لذا پیش از هر کاری نیاز به تشکیل اتاق فکر و استفاده از نظر کارشناسان در حوزه مسائل عمرانی، اجتماعی و فرهنگی و به طورکلی توجه به نگاه های آینده پژوهانه است. در واقع مشکلات موجود شهر صرفاً مشکل در برنامه ریزی های شهری و اجرای پروژه های عمرانی نیست بلکه نیازها و نابسامانی هایی وجود دارد که برای حل رفع و حل آنها یک نگاه نظام مند و سیستماتیک که به مشکلات نگاه علمی و کارشناسی کند، ضروری است.

در مجموع، سامانه‌های اطلاعاتی و الکترونیک و رسانه‌ها و صاحبان اندیشه خواه مخالف یا موافق، به عنوان دو پارامتر مهم برای تحقق شعار شفافیت هستند. اما شهرداری و شورا همچنان بی توجه به پارامتر اول، انتظار دارند تنها باحمایت گاه و بیگاه از رسانه‌های همسو یا غیرهم‌سو و منتقد و ناظران مردمی، بتوانند در مسیر شفاف‌سازی امور گام بردارند.

اینک پس از گذشت چند ماه از فعالیت شهردار منتخب شورای ششم و با برگزاری نشست هم اندیشی، بار دیگر ضعف مجموعه شورا و شهرداری در حوزه اطلاع رسانی نظام‌مند، برپایه اعتمادسازی شهروندان، ارتباطات و اطلاع رسانی و ارائه اخبار صحیح و دقیق به آنان، خود را نشان داد بویژه آن زمان که مسئول یکی از دوایر شهرداری با نقب زدن به گذشته مسئولان قدیم را تخریب و از گُل و بلبل بودن اوضاع امروز شهر سخن گفت. البته، خوشبختانه در همان جلسه، شهردار محترم با پرهیز از بداخلاقی های معمول صاحبان قدرتِ بر مسند نشسته و پایان دادن به تخریب گذشتگان به بهانه خوب جلوه دادن حاضران، تایید سخنان ایشان را منوط به بررسی مستندات و سپس اظهار نظر در این موضوع دانست و موارد مطرح شده را بیان نظرات شخصی  فرد مسئول عنوان کرد.

در پایان، اگرچه مجالی برای پرداختن به ابزارهای مورد نیاز مدیریت شهری در مسیر تحقق شعار شفافیت نیست اما خدا کند این دست نشست ها، تنها حالت ویترینی نداشته باشد بلکه وارد فاز عملیاتی شود و به جای ارایه گزارش کار و اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص  انجام وظایف مجموعه مدیریت شهری، سنگ بنای ارایه ایده های نو و هم اندیشی مطلوب که حاصل آن هم افزایی بیشتر در مسیر توسعه و تعالی شهر  است گذاشته شود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7559
  • نویسنده : علیرضا افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.