• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
2

به امید سالی پر موفقیت و شانس

  • کد خبر : 10059
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
به امید سالی پر موفقیت و شانس
صدای خاوران- امسال از هر دری که سخن گفتیم، بی‌درنگ به دروازه نابسامانی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم رسیدیم و القصه از آنجا که در جهان به هم پیوسته امروز، ریشه خیلی از مشکلات اقتصادی داخلی، در سیاست خارجی و روابط بین‌المللی نهفته است؛ دیدیم که اینها کمتر از ناکارآمدی‌های مدیریتی و ضعف و معیوب بودن نهادهای اجرایی و نظارتی نیست. شما که غریبه نیستید؛ قهر با دنیا و ساز مخالف زدن در همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، موجب دشمن‌تراشی و اجماع جهانی بر ضد یک کشور و اعمال انواع تحریم‌ها و فشارها می‌شود. در مورد ایران البته قضیه فرق می‌کند زیرا علاوه بر مسائل فوق، برخی تنش‌های داخلی و...

به امید سالی پر موفقیت و شانس

به قلم لیلی قرایی ترشیزی

در آخرین هشت‌روز هفته سال، به روزهای گذشته که می‌نگریم می‌بینیم خرگوش 1402 اگرچه نماد سرعت، ذکاوت، امید و تولد دوباره بود اما بر این کهن بوم ‌و بر، کمتر امید و تولد دوباره و رفتارهایی از روی ذکاوت رخ نمود. این واگویه‌ها را به حساب سیاه‌نمایی و کژفهمیدن جهان نگذارید. نگاه این ستون به ایده‌آل‌هاست و آنچه باید باشد و نیست؛ از نبود صلح و جنگ افروزی در این کره خاکی گرفته تا قصه فروش تسلیحات در سایه نیرنگ قدرت‌های بزرگ، تعصبات خشک طالبانی و سایه سیاه تحریم و پرونده‌های متعدد فساد مالی و… که به قدر این ستون بدان‌ها در سال کهنه پرداخته‌ایم.

غول تورم و قهر با دنیا

 امسال از هر دری که سخن گفتیم، بی‌درنگ به دروازه نابسامانی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم رسیدیم و القصه از آنجا که در جهان به هم پیوسته امروز، ریشه خیلی از مشکلات اقتصادی داخلی، در سیاست خارجی و روابط بین‌المللی نهفته است؛ دیدیم که اینها کمتر از ناکارآمدی‌های مدیریتی و ضعف و معیوب بودن نهادهای اجرایی و نظارتی نیست. شما که غریبه نیستید؛ قهر با دنیا و ساز مخالف زدن در همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، موجب دشمن‌تراشی و اجماع جهانی بر ضد یک کشور و اعمال انواع تحریم‌ها و فشارها می‌شود. در مورد ایران البته قضیه فرق می‌کند زیرا علاوه بر مسائل فوق، برخی تنش‌های داخلی و کاهش سطح سرمایه اجتماعی سبب شده تا کشورمان در کنار شدیدترین تنگناهای بین‌المللی، فشارهای متنوعی را از جانب کشورهای مختلف، متحمل شود. این روزهای آخر سالی با نگاهی به روزهای رفته و پرواز دلارو ارز و سکه و طلا می‌بینیم نگرانی از گرانی همچنان بر سر ما سایه افکنده است. درست وقتی که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از امارات گرفته تا قطر و عربستان جاده توسعه‌شان را هموار می‌کردند و همسایه‌های شمالی‌مان به دنبال سهم بیشتری از خزر شدند ما گرفتار تحریم و فشارهای ظالمانه بین‌المللی بودیم و این تحریم‌ها به اقتصاد و تجارت کشور ضربات هولناکی زد، کاش در سال نو مسئولان مملکت و گل و بلبل‌مان کاری توام با عزت، مصلحت و حکمت برای خروج از این وضعیت انجام دهند و پس از آن هم فکری برای خروج از لیست سیاه اف ای تی اف بردارند تا هم‌قطار با کره شمالی نباشیم تا با ایجاد آرامش و رفاه در کنار داشتن امنیت و موشک و… جوانان‌مان مهاجرت و فرار فکر نکنند. البته همه تخم‌مرغ‌های‌مان را  هم در سبد شرق نگذاریم و به غرب بهانه ندهیم که جهت دشمنی و خصومت‌ورزی بیشتر تحریک شود و مجبور باشیم هر روزمان دغدغه انتقامی سخت داشته باشیم!!

خودی‌ها در گردونه انتخابات

درگیر و دار روزهای سال کهنه در شرایطی که دوقطبی‌های باحجاب و بی‌حجاب، خودی و غیرخودی همچنان برقرار بود ماجرای انتخابات و باز شدن پرونده آن در این سال حرف و حدیث‌های بسیاری در مقوله نحوه حکمرانی و نقدها برآن به میان آورد. در این میان اخبار رد صلاحیت نامزدهای انتخابات خیلی سرو صدا به پا کرد. البته حذف برخی از چهره‌های مطرح به دلیل «عدم اعتقاد به اسلام»  با این پرسش یک فعال سیاسی که پرسید؛ چطور وقتی کار برخی از نهاد‌ها در جمهوری‌اسلامی این شده که با هزینه از خزانۀ مملکت، در جوامع آفریقایی در به در به دنبال یافتن کسانی برای مسلمان شدن برمی‌آیند، در کشور خودمان کسانی را که جد اندر جد مسلمان بوده‌اند، از دایرۀ اسلام خارج می‌کنند! خیلی جالب بود. امسال از نظر موافقان همه چیز خوب بود و روبه راه و اگر سیاهی و کژی هم دیده می‌شد مربوط به عملکرد دولت روحانی بود و همه وصله‌های ناجور مشکلات به او و دولت ماضی می‌چسبید و مسئولان فعلی همه خدوم بودند و مردمی. در این سال سیاه ماجرای  فساد دبش که حجم آن به گمان از هزینه بزرگترین سازه بشری هم بیشتر بود؛ رقم خورد و کاش مسئولان به اصلی‌ترین علل شکل‌گیری فسادهای بزرگ مالی در کشورکه عمدتا به اقتصاد دولتی، دور زدن تحریم‌ها، رانت‌خواری و باند بازی بازگشت دارد در سال نو توجه ویژه‌ای داشته باشند و با اصلاح روندها و فرایندها و برقراری مجازات‌های بازدارنده در کشور همت گمارند و دنبال شتر دزدها باشند تا تخم‌مرغ‌دزدها خود حساب کاردست‌شان بیاید.

در پایان امید که خالق توانا در این چرخ گردون، برای اژدهای 1403که سمبل قدرت، اقتدار، مقام، احترام، شانس، موفقیت و ظرفیت است بهترینها برای ایران و ایرانی‌ها رقم بزند.

 هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=10059
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.