• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
6

بحران در 27 شهر استان!

  • کد خبر : 7135
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
بحران در 27 شهر استان!
صدای خاوران- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‏ رضوی با بیان این‏که در حال حاضر به‌جز مشهد، 98 شهر و2930 روستای خراسان ‏رضوی تحت پوشش و خدمات آبفا خراسان‏رضوی قرار دارند، افزود: خشک‌سالی‌های چندساله اخیر باعث افت سفره‌های زیرزمینی و کاهش دبی چاه‌های شرب شده است، به طوری‏که در حال حاضر خراسان‌رضوی با هزار و460 لیتر بر ثانیه کسری منابع آب مواجه است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‏ رضوی از قرار گرفتن 27 شهر این استان در وضعیت قرمز و زرد به دلیل پدیده خشک‌سالی خبر داد.

سیدابراهیم علوی در گفت‌وگویی با بیان این‏که در حال حاضر به‌جز مشهد، 98 شهر و2930 روستای خراسان ‏رضوی تحت پوشش و خدمات آبفا خراسان‏رضوی قرار دارند، افزود: خشک‌سالی‌های چندساله اخیر باعث افت سفره‌های زیرزمینی و کاهش دبی چاه‌های شرب شده است، به طوری‏که در حال حاضر خراسان‌رضوی با هزار و460 لیتر بر ثانیه کسری منابع آب مواجه است.

وی مطرح کرد: پدیده خشک‌سالی، 27 شهر استان را در وضعیت قرمز و زرد قرار داده و900 روستا را دچار تنش کرده است که از این تعداد 250 روستا دائم و650 روستا به‌صورت فصلی با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

علوی در ادامه هدر رفت آب در این استان را 31 درصد اعلام نمود و گفت: از این مقدار 11 درصد آب مصرفی است که برای آبفا درآمدی ندارد، شامل کنتورهای خراب و کم‌کار، انشعابات غیرمجاز و آبی که جهت شستشوی مخازن و شبکه مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: طی دو ماه امسال، 701 فقره انشعاب غیرمجاز در شهرهای مختلف کشف و جمع‌آوری شد که از این تعداد 365 فقره به مجاز تبدیل‌شده است.

علوی عنوان کرد: بیشترین موارد انشعابات غیرمجاز، غیرخانگی، دامداری‌ها و باغ ویلاها هستند که شهرستان‌های طرقبه، شاندیز، سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، چناران و کاشمر بیشترین کشفیات را داشته‌اند.

وی وضعیت بارندگی سال آبی جاری در خراسان‏رضوی را مناسب ندانست و گفت: هرچند آبفا وظیفه تأمین آب استخر، باغ ویلاها، دام، باغات و مزارع را ندارد، اما در حال حاضر نیمی از 14 میلیون رأس دام موجود در این استان در واحدهای مسکونی روستایی نگه‌داری می‌شود که باعث کمبود آب در بعضی مناطق شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌رضوی افزود: هرچند آبفا برابر قانون باید برای هر فرد 120 لیتر آب در شبانه‌روز تأمین کند ولی این رقم در حال حاضر 172 لیتر است که این افزایش 52 لیتر در شبانه‌روز ناشی از مصرف آب برای دام و آبیاری باغات زعفران و درختان در روستاها است.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7135
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.