• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
15

بانوی سردار ایران را بشناسید

  • کد خبر : 2002
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۷:۰۰
بانوی سردار ایران را بشناسید
بی‌بی مریم بختیاری مشهور به سردار مریم بختیاری از زنان مبارز ایرانی در دوره مشروطه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای خاوران، سردار مریم بختیاری نخستین بانوی سردار ایرانی است که به خاطر رشادت‌هایش در جنگ جهانی و مبارزه با انگلیس و روسیه بالاترین نشان پادشاهی آلمان از کنسول آلمان در ایران را دریافت کرده بود.
نقش او در فتح تهران، میزان محبوبیتش را در بین مردم ایران و ایل بختیاری افزایش داد و طرفداران بسیاری یافت، به طوری که به لقب سرداری مفتخر شد.
قلعه سردار مریم بختیاری در طول مبارزات، پناهگاه بسیاری از رجال آزادی خواه از جمله دکتر محمد مصدق، علامه دهخدا، ملک الشعرا بهار، وحید دستگردی که مورد تعقیب نیروهای متفقین بودند قرار داشت.
در زمان فتح تهران و ورود نیروهای بختیاری به شهر، سردار مریم بختیاری پشت بام خانه خود در تهران که مشرف به بهارستان بود را سنگربندی کرد و همراه با سواران بختیاری به دفاع از مشروطیت پرداخت.
سردار بی بی مریم بختیاری از زنان مبارز دوران مشروطه خواهی بود و در زمان جنگ جهانی اول نیز رشادت‌هایی از خود نشان داد و پسر وی علیمردان خان بختیاری به جنگ با استبداد پرداخت و از سوی حکومت پهلوی اول اعدام شد.«بانوی سردار» از زنان سرآمد ایل بختیاری است که به گفته باستانی پاریزی او «چراغ افتخار بختیاری» بود.
موسیقی مسعود بختیاری است که یکی از مشهورترین شعرهای ایل بختیاری برای بی بی مریم بختیاری به شمار می‌رود. همچنین به پاس قدردانی از رشادت‌های این زن بختیاری و فعالیت‌های او در دفاع از حقوق زنان در عصر مشروطه و در برابر اشغالگران روس و انگلیس در جنگ جهانی اول، سردیس او در تالار زنان کتابخانه ملی نصب ‌شده است.
سردار مریم بختیاری، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، سه سال پس از اعدام فرزندش شهید علیمردان خان در اصفهان در گذشت و جسدش در تکیه بختیاری‌های تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2002
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.