• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
3

بانوان و توجه به معاینات دوره‌ای

  • کد خبر : 7057
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۵۹
بانوان و توجه به معاینات دوره‌ای
صدای خاوران-ـ اگر یائسه هستید یا به‌تازگی یائسه شده‌اید بررسی از جهت سرطان‌های رحمی، تخمدان، پستان، اختلالات قندخون و چربی‏خون، تیروئید و همچنین شروع درمان جهت بهبود علائم یائسگی مثل گُر گرفتگی و پیشگیری از پوکی استخوان ضرورت دارد.

بانوان و توجه به معاینات دوره‌ای

دکتر مریم شریعت ‏جعفری-جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

سلامت و بالندگی جامعه در گرو سلامت بانوان است چرا که نقش به‏سزایی در حفظ سلامت افراد خانواده و نهایتاً جامعه دارند. متأسفانه بسیاری از خانم‌ها از اهمیت انجام معاینات دوره‌ای سلامت آگاهی نداشته یا به دلیل ترس و خجالت از انجام معاینات امتناع کرده یا آن را به تعویق می‌اندازند. این ترس و نگرانی بی‌مورد احتمال ایجاد عوارض و خطر پیشرفت بیماری‌های زنان را بالا می‌برد.

مراجعه جهت بررسی سلامت از زمان بلوغ توصیه می‌شود چرا که بیماری‌های چون تخمدان پلی‌کیستیک، انواع کیست‌های تخمدانی و به‌ویژه بی‌نظمی‌های قاعدگی در میان نوجوانان و سال‌های اول بلوغ شیوع بالاتری دارد. بعد از ازدواج و پیش از اقدام به بارداری نیز بررسی سلامت مادر حائز اهمیت است. در این مراجعات معاینه پستان، معاینه رحم انجام و در صورت لزوم آزمایشات هورمونی درخواست می‌شود.

در موارد زیر توصیه می‌گردد با پزشک خود مشورت نماید.

ـ چنانچه سن شما 21 سال یا بالاتر است و یا 3 سال از شروع روابط جنسی شما می‌گذرد یا مبتلا به زگیل تناسلی هستید آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم (پاپ اسمیر) ضرورت دارد.

ـ چنانچه دچار اختلالاتی چون ریزش مو، افزایش موهای زائد، نامنظمی قاعدگی و نازایی هستید، بررسی‌های هورمونی ضرورت دارد.

ـ اگر یائسه هستید یا به‌تازگی یائسه شده‌اید بررسی از جهت سرطان‌های رحمی، تخمدان، پستان، اختلالات قندخون و چربی‏خون، تیروئید و همچنین شروع درمان جهت بهبود علائم یائسگی مثل گُر گرفتگی و پیشگیری از پوکی استخوان ضرورت دارد.

ـ چنانچه دارای سابقه سرطان دهانه رحم، تخمدان، پستان در خانواده یا فامیل درجه‌یک هستید.

کلام آخر

هر نوع برنامه‌ریزی و تلاش برای حفظ سلامت بانوان تضمینی برای بهره‌مندی از کودکانی سالم و خانواده‌ای مستحکم و متعالی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7057
  • نویسنده : مریم شریعت ‏جعفری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.