• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
پارس وی دی اس
7

بازی سیاسی با مشکلات مردم حسین‌آباد!

  • کد خبر : 5180
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
بازی سیاسی با مشکلات مردم حسین‌آباد!
صدای خاوران-در هفته‌های گذشته، شاهد تجمع اعتراض‌آمیز اهالی منطقه حسین‌آباد شهر کاشمر در مقابل فرمانداری بودیم، اینک به چند و چون برپایی این تجمع کاری نداریم لذا بدون ...

در هفته‌های گذشته، شاهد تجمع اعتراض‌آمیز اهالی منطقه حسین‌آباد شهر کاشمر در مقابل فرمانداری بودیم، اینک به چند و چون برپایی این تجمع کاری نداریم لذا بدون اغراض سیاسی و با نظرداشت به این‌که برخی افراد، مطالبات چندین ساله مردم حسین‌آباد را دستمایه رسیدن به اهداف سیاسی خود با خروج از مسیر اصلی و قانونی کرده‌اند، به موضوع بپردازیم. 

* ماجرا چیست؟

حسین‌آباد منطقه‌ای حاشیه‌نشین در شهر کاشمر با 400 خانوار چسبیده به شهر است، مردمانی که سال‌ها پیش به دلایل مختلف اقتصادی و خشک‌سالی‌های پی‌درپی در اراضی ملی و خارج از محدوده و در برخی موارد اراضی اوقافی غیرقابل‌تفکیک، بدون رعایت اصول ایمنی، مبادرت به ساخت‌وسازهای غیرمجاز نموده‌اند، ساخت‌وسازهای غیرمجازی که به دلیل نداشتن استحکام بنا گاه شاهد ریزش ساختمان و بروز حوادث ناگوار دیگری بوده‌ایم.

بی‌توجهی برخی در زمانی که این ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیرمقاوم انجام شده، امروز موجب گردیده مطالباتی از سوی اهالی منطقه مطرح شود، اگرچه عده‌ای این مطالبات را به‌حق می‌دانند، اما برخی معتقدند؛ به دلیل عدم استحکام بناها، گازکشی منطقه خطرناک و غیرمجاز است. این دوگانگی بین مسئولان و حرف‌های بدون سند برخی موجب شده تا مردم حسین‌آباد هرازگاهی مقابل درب فرمانداری تجمع کنند.

چند روز قبل تجمعی از سوی مردم حسین‌آباد مقابل فرمانداری اتفاق افتاد و البته عده‌ای با حضور در جمع تجمع‌کنندگان تلاش کردند برخی مجموعه‌ها را مقصر اصلی مشکلات جلوه دهند! تا شاید بتوانند تقصیرها را به گردن دیگران انداخته و با نزدیک شدن به زمان انتخابات چند رأی بیشتر در سبد خود داشته باشند.

اگرچه اعتراض حق طبیعی مردم است و کسی هم منکر این نیست که باید مشکلات 400 خانوار این منطقه رفع شود و تاکنون در این خصوص تصمیم‌گیری‌هایی حتی از سوی استاندار خراسان‌رضوی صورت گرفته، اما همچنان افرادی هستند برای رسیدن به “اغراض سیاسیِ” خود سعی می‌کنند به‌جای آن‌که از مسیر قانونی برای حل مشکلات مردم، اقدام کنند به تسویه‌حساب‌های سیاسی پرداخته و مشکلات ساکنان محله حسین‌آباد را ابزاری برای این امر قرار دهند.

*شوی انتخاباتی

در کاشمر 9 منطقه حاشیه‌نشین وجود دارد که هرکدام مشکلات خاص خود را دارند، اما مشکل گاز مردم حسین‌آباد، هم‌چون نمدی مانده در آب است که مقداری از مسیر اصلی و قانونی خود خارج شده و به حاشیه کشیده شده است و موجب گردیده تا خدمات اصلی به این منطقه نرسد.

رئیس شورای‌شهر کاشمر در همین خصوص مطرح کرد: متأسفانه برخی از مشکلات به دلیل مسائل سیاسی بوده به‌طوری‌که عده‌ای با نزدیک شدن به زمان انتخابات مدام به این مشکل دامن می‌زنند، درصورتی‌که این اقدامات مشکل را بدتر می‌کند.

حجت‌الاسلام میثم خزاعی با اشاره به این‌که تاکنون برای رفع مشکل منطقه حسین‌آباد چندین جلسه تخصصی داشته‌ایم، اظهار کرد: اگرچه در جلسه جمع‌بندی سفر استاندار به کاشمر، تنها درخواست من به‌عنوان رئیس شورای شهر حل مشکل گاز حسین‌آباد بوده اما این بدین معنی نیست که مشکلات منطقه یک‌روزه قابل‌حل است.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده رفع مشکلات منطقه حسین‌آباد طی مسیر قانونی به مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد، اگرچه حسین‌آباد مشکلات بسیاری از جمله نبودِ گاز دارد اما در حال حاضر با مشکل جدی‌تری مواج‌هایم و آن حاشیه‌سازی‌هایی است که برخی افراد و حتی همکاران ایجاد می‌کنند، این افراد با جوسازی و غوغاسالاری، رفع مشکل منطقه حسین‌آباد را از مسیر اصلی و قانونی خارج کرده و می‌خواهند به‌صورت عوامانه به حل مسئله بپردازند.

خزاعی با اشاره به درخواست به‌جا و به‌حق اهالی حسین‌آباد است، گفت: اگر مردم این منطقه حاشیه‌نشین برای رسیدن به خواسته‌شان از مسیر قانونی خود پیش بروند و برخی افراد و همکاران شوی انتخاباتی راه نیندازند و دست از قربانی کردن مردم بردارند مشکل گاز این منطقه زودتر از آنچه فکر می‌کنند قابل‌حل است.

رئیس شورای شهر کاشمر با اظهار تأسف از این‌که عده‌ای سوار بر موج شده و از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند، ادامه داد: چون گازرسانی به منطقه حسین‌آباد به یک مطالبه عمومی تبدیل‌شده، شهرداری می‌تواند پرونده‌ها را به کمیسیون ماده 100 آورده تا تخلفات و جرائم مورد بررسی اعضاء قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که اگر حاشیه‌سازان به فکر مردم هستند و آن‌ها را دوست دارند دست از سیاسی کردن مشکلات منطقه حسین‌آباد بردارند، تصریح کرد:

اگر همان ابتدا توسط متولیان جلوی تخلفات گرفته می‌شد اکنون شاهد تجمعات و حرکت‌های پوپولیستی توسط عده‌ای خاص نبودیم، فصل‏الخطاب باید قانون باشد حال آن‌که در وضعیت فعلی مردم قربانی می‌شوند.

رئیس شورای شهر کاشمر مشکلات موجود را ناشی از وجود برخی اختلاف‏نظر‌ها بین اعضاء شورای‌شهر دانست و افزود: باید همه جوانب منطقه حسین‌آباد را در نظر گرفت، هرچند این حرکتی احساسی نیست و باید قبل از این‌که نگران بی‌گاز منطقه حسین‌آباد باشیم، به فکر جان مردم باشیم، زیرا اگر فردا به دلیل نداشتن استحکام بنا، شاهد ریزش و یا انفجاری بودیم چه کسی پاسخگوست؟ قطعاً همین افراد خود جبهه خواهند گرفت، شما که می‌دانستید چرا گازرسانی کردید.

*وعده‌های دروغ برای کسب رأی

در منطقه حسین‌آباد شاهد ساخت‌وسازهای خلافی هستیم که در خارج از محدوده قانونی شهر اما در داخل حریم انجام شده که توسط کمیسیون‌‎های مختلف رسیدگی شود.

شهردار کاشمر در این زمینه گفت: در واقع بر اساس قانون شهرداری املاک فاقد مجوز و خلاف اصول نظام‌مهندسی و خلاف اصول شهرسازی مشمول تبصره یک ماده 100 قانون هستند و شهرداری بر اساس ضوابط مذکور باید از این ساخت‌وسازها ممانعت نماید.

جعفر سلیمانی در خصوص این‌که چرا تاکنون مشکل منطقه حسین‌آباد رفع نشد؛ گفت: بر اساس قانون هیچ تکلیفی برای ابقا بنا یا برخورداری از امتیازات و انشعابات بر عهده شهرداری نیست، اما برخی در تلاش برای دور زدن قانون یاد شده هستند.

وی با بیان این‌که در سفر استاندار خراسان‌رضوی به شهرستان موضوع رفع مشکل اهالی حسین‌آباد تصویب نشده، بلکه به طی انجام مراحل قانونی در ماده صد یا ماده ۹۹ تأکید شده است؛ افزود: استاندار در جلسه جمع‌بندی سفر به کاشمر تأکید بر اجرای قانون داشتند اما برخی که در همان جلسه حضور داشتند، چیز دیگری به مردم می‌گویند.

وی گفت: در صورتی که اعضای کمیسیون ماده 100 یا ماده ۹۹رأی بر ابقا تخلفات انجام شده بدهند با مسئولیت آن‌ها مراحل قانونی بعدی طی می‌شود.

سلیمانی با بیان این‌که تشکیل پرونده‌های حسین‌آباد منوط به داشتن مشخصات مالکین یا متصرفین و برداشت املاک مذکور است، بیان کرد: طی چند روز گذشته 20 فرم خوداظهاری به شهرداری واصل و پس از بازدید و تهیه گزارش کارشناسی بر اساس موقعیت به ماده 100 یا ماده ۹۹ ارجاع می‌گردد.

وی در ادامه گفت: بر اساس آنچه اهالی این منطقه اعلام کردند برخی زمان رأی‌گیری وعده  گازرسانی را به آن‌ها داده‌اند.

شهردار کاشمر با بیان این‌که متأسفانه برخی برای اخذ چند رأی بیشتر، وعده دروغ به مردم داده‌اند؛ افزود: شهرداری همواره قانون را مدنظر داشته و تلاش می‌کند تا از ساخت‌وسازهای خلاف و مخاطره‌آمیز و شبانه ممانعت به عمل آورد.

وی تأکید کرد: اعلام مقصر بودن شهرداری توسط هر شخصی، ناشی از عدم اشراف به قانون و مبتنی بر سلیقه شخصی است و انتظار می‌رود که افراد موقع اظهارنظر قانون را ملاک قرار دهند نه بی‌قانونی را ترویج نمایند.

سلیمانی در خصوص سخنان اخیر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در جمع مردم منطقه حسین‌آباد گفت: بعید می‌دانم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که خود اکنون در قوه قانون‌گذار کشور حضور یافته‌اند، قوانین را نادیده گرفته و به مجریان قانون حمله کنند.

* ضرورت طی مسیر قانونی

فرماندار کاشمر هم با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای حل مشکل ساکنین این منطقه گفت: بسیاری از واحدها در اراضی ملی و موقوفه مشاع ساخته‌شده است، به همین جهت باید به لحاظ اداری و قانونی پیگیری و به نتیجه برسد.

مسلم ساقی افزود: تاکنون جلسات متعددی با استاندار و معاون عمرانی وقت استانداری و دبیر ستاد تدبیر برگزارشده، اما آنچه امروز به دنبال اجرای آن هستیم، مصوبه اخیر سفر استاندار خراسان‌رضوی به شهرستان است، در جلسه جمع‌بندی سفر استاندار مصوب شد تا مالکین با مراجعه به شهرداری تشکیل پرونده بدهند و با ارجاع این پرونده‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰، موارد پس از بررسی به لحاظ بهداشتی، شهرسازی و فنی یا رأی به ابقا و یا رأی به تخریب داده شود.

وی با تأکید بر این‌که هر تصمیمی که کمیسیون ماده ۱۰۰ اتخاذ کند راه و شهرسازی هم به لحاظ تملک زمین به مالکین بر اساس قانون اقدام و زمین‌ها را واگذار می‌کند؛ مطرح کرد: در سفر اخیر  مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز این موضوع مطرح و  مقرر شد واحدهایی که رأی به ابقای آن داده می‌شود به‌صورت لکه‌ای به محدوده شهر الحاق شود، بنابراین باید روال قانونی در این زمینه طی شود و ما نیز پیگیر موضوع هستیم.

فرماندار کاشمر یادآور شد: متأسفانه اهالی بدون دریافت مجوز و به روش غیراستاندارد اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز کرده‌اند.

***

اگرچه شکی نیست که در خصوص ایجاد مناطق حاشیه نشین، برخی دستگاه‌ها کوتاهی کرده‌اند و زمانی که ساخت و سازها در حال انجام بوده بی‎تفاوت از کنار آن گذشتند در غیر این صورت اکنون شاهد بروز این مشکلات نبودیم اما امروز انتظار می‌رود؛ متولیان و مسئولان شهرستان سریع‌تر روند قانونی مشکلات منطقه حسین‌آباد را رفع کنند و پاسخگوی مطالبات آن‌ها باشند از سویی مسئولان امنیتی جلوی کسانی که این روزها بیشتر از قبل با استفاده ابزاری از مطالبات عنوان دغدغه‏مندی بر مشکلات موجود دامن می‌زنند و بعضاً با سوءاستفاده از احساسات مردم، آن‌ها را تحریک به تجمع می‌کنند، گرفته و با آن‌ها برخورد نمایند.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5180
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.