• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
6
هشت روز هفته

ایران منتظرِ نخستین خطای آمریکا

  • کد خبر : 574
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
ایران منتظرِ نخستین خطای آمریکا
در اولین هشت‌روز هفته سال جدید اگرچه سیل و مشکل‌آفرینی برای برخی از هم‌وطنان و استرس‌های مربوط به مدیریت بحران در روزهای اخیر از فعال شدن سامانه بارشی و وقوع بارش‌های بی‌سابقه در منطقه و بیم سیل و ماجراهای پی‌درپی دل‌ و دماغی برای‏مان نگذاشته بود اما یک‌باره با اقدام خصمانه آمریکا و قراردادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی توسط ترامپ مواجه شدیم!

جالب این‌كه به عقیده ناظران بین‌المللی تمام اقدامات آمریکا برای تغییر رفتار ایران است با این تفاسیر حالا توپ در زمین ایران قرار گرفته و باید عمل متقابل انجام بدهد البته به عقیده عده‌ای این‌‎کار کافی نیست و باید اقدامات دیگری در راستای مقابله با آمریکا انجام گیرد. یکی از آن‌ها حسین‌خان شریعتمداری است که در روزنامه کیهان یادداشتی منتشر کرد و در آن خواستار پاسخ “پشیمان‏کننده” و “دندان‌شکن” به آمریکا شد. 

این در حالی است که یک نماینده مجلس معتقد است؛ “جزئیات طرح مقابله به ‌مثل با آمریکا در دست تهیه است اما پیشنهادهای افراطی و احساسی رأی نمی‌آورد، اگرچه برخی با بزرگ‌نمایی به‌دنبال افزایش تنش هستند اما قرار نیست مملکت نظامی شده یا تنگه هرمز بسته شود.” در این میان یک کارشناس مسائل سیاسی هم می‌گوید؛ “اعضای تیم ترامپ امیدوارند با تحریک حکومت ایران و سپاه پاسداران، آنان را وادار به زدن ضربه اول کنند اما هنر دیپلماسی و نظامی ایران در این مقطع حساس باید این باشد که به آمریکایی‌ها بفهماند، ایران کاملاً آماده دفاع است و به‌قول تیراندازان، خلاصی ماشه را گرفته است؛ اما با تسلط کامل بر رفتارش، منتظر نخستین خطای آمریکایی‌هاست و پس از آن در چکاندن ماشه، تردید نخواهد کرد.

هرچند این روزها برخی از نمایندگان مجلس در قالب طرحی خواستار حذف دلار از مبادلات تجاری شده‌اند و این موضوع یکی از واکنش‌های دولت‌مردان ایران در برابر تحریم‌ها و مواضع اقتصادی و سیاسی آمریکاست که البته با تشدید تحریم‌ها از سال ۹۰ و ۹۱ تا امروز بیشتر مورد توجه قرار گرفته اما بسیاری از کارشناسان این طرح را هیجانی و ناشی از تصمیم اخیر آمریکا می‌دانند. با این‌حال گام جدید ترامپ برای تنش با ایران همین گزارش امنیتی اوست که گویا می‌خواسته «بدترین تصویر ممکن از ایران» را نشان دهد که مورد انتقاد برخی از مقامات دولتی آمریکا قرار گرفته و منتقدان این گزارش را به گزارش‌هایی تشبیه کرده‌اند که دولت بوش پیش از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، ارائه می‌کرد.

در این گیرودار موضوع انتخابات مجلس یازدهم هم بسیار داغ شده به‌گونه‌ای که حتی مسعود ده‌نمکی درصدد اعلام برائت از گذشته و قرار نگرفتن در گردونه تیم اصولگرایان است و به گمان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم! می‌خواهد مسیر سعید ابوطالب را طی کند. 

در این میان اما در اردوگاه اصولگرایان خبرهای زیادی به گوش می‌رسد به‌طوری‌که شنیده شده؛ اصولگرایان مطابق معمول قرار گرفتن در آستانه هر انتخابات به جامعه روحانیت رجوع کرده‌اند هرچند در گذشته این رجوع در حد یك تعارف باقی می‌مانده و سازوكار اصلی انتخاباتی را یك جماعت دیگر انجام می‌دهند، اما این روزها جامعه روحانیت مبارز علاقه‌مند است نقش محوری و اصلی خود را در جریان اصولگرایی به‌ویژه بزنگاه انتخابات بازی كند.

در این میان فعالیت چراغ خاموش برخی اصولگرایان برای حفظ کانالی در تلگرام هم جالب‌توجه است هرچند تلگرام همچنان فیلتر است، اما برخی سیاسیون که با شروع فیلترینگ این پیام‌رسان خارجی رفته بودند، کم‌کم برمی‌گردند یا حداقل تلاش می‌کنند مانع از بین رفتن کانال خود و از دست دادن اعضای آن شوند به‌عنوان مثال گردانندگان صفحه حجت‏الاسلام سیدابراهیم رئیسی در روزهای گذشته با ارسال «نقطه» در کانال تلگرامی او تلاش داشتند صفحه‌اش را در این پیام‌رسان خارجی حفظ کنند.

در این گیرودار نامه یک استاد علوم سیاسی به سیدمحمد خاتمی هم خبرساز شد؛ در حالی‌که 10 ماه بیشتر به انتخابات مجلس یازدهم نمانده، او معتقد است؛ مسئولیت ظهور شعار «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا» بیش از همه بر عهده خود ماست. به عقیده او، ریشه همه مصیبت‌های کشور، اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قومیتی، زنان و… در کم‌رنگ بودن آزادی خلاصه می‌شود؛ بنابراین آزادی‌خواهی و تلاش در تقویت دموکراسی می‌بایستی در رأس مطالبات اصلاح‌طلبان قرار بگیرد.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=574
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.