• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
4
به قلم لیلا قرایی

ایران، محلی برای آزمون‌های الهی!!

  • کد خبر : 7133
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
ایران، محلی برای آزمون‌های الهی!!
صدای خاوران-در این گیرودار بعضی‌ها می‌گویند؛ دولت در حال جراحی اقتصادی است و برخی گرانی‌ها را امتحان الهی دانسته و عده‌ای آن را برآمده از ناکارآمدی دولت قبل می‌دانند و البته این اختلاف‌نظرها یا تناقض‌گویی‌ها و تقصیر به گردن این و آن انداختن‌ها، گویای نداشتن برنامه‌ای روشن برای به سامان رساندن اقتصاد کشور است. کارشناسان معتقدند؛ نظام سیاسی و اقتصادی کشور باید توأمان جراحی شود.

در این هشت‌روز هفته فاجعه غمبار و اندوهناک فروریختن ساختمان متروپل در آبادان موجب شد، ده‌ها نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست داده و مردم داغدار شوند. فروریختن این ساختمان که بنیان آن بر فساد و دور زدن قوانین و تخلفات اداری بود، حواس مردم را از درد جراحی اقتصادی و بلاتکلیفی برجام و سفره‌های خالی و جیب‌های پُر محتکران و مفسدان، پرت کرد؛ اما ما به‌قدر مجال این ستون، بدان‌ها می‌پردازیم.

گره خوردن اقتصاد با تحریم

در این گیرودار اگرچه دولت سیزدهم بنا داشت؛ زلف اقتصاد کشور را به تحریم و برجام گره نزند، اما دیدیم اقتصاد و معیشت با تحریم‌ها گره‌خورده و هرچند این تحریم‌ها جیب عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب را پر ساخته، اما در مقابل، سفره مردم را خالی کرده و ارزش پول ملی را هرچه بیشتر کاهش داده است. در این میان فرجام برجام هم نامشخص است و دریغ از اطلاع‌رسانی تیم دیپلماسی دولت سیزدهم از آن، اما خبرهایی از تهیه پیش‌نویس یک قطعنامه علیه ایران برای ارائه به شورای حکام آژانس شنیده می‌شود و بوی افزایش تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای به مشام می‌رسد. گویا آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان [تروئیکای اروپا] پیش‌نویس یک قطعنامه برای ارائه به نشست هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهند به سئوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه محل توضیح دهد. این در حالی است که گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی لایحه‌ای را به سنای این کشور ارائه کرده‌اند که هرگونه اقدام دولت این کشور در زمینه بازگشت به توافق هسته‌ای را مشروط به قطع روابط ایران با چین و درخواست‌های دیگری می‌کند، لذا مسیر مذاکرات وین با موانع جدی مواجه است.

در اوضاع و احوال فاجعه تلخ آبادان، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حرفی از زبان مردم گفت و در واکنش به سخنان آقایان که مشکلات پیش‌آمده در کشور را امتحان الهی برشمردند؛ این سؤال را در خصوص تورم و گرانی‌های کشور پرسید؛ حال که عده‌ای می‌گویند، مصیبت گرانی و تورم امتحان الهی است، چرا فقط برای ما ایرانی‌هاست؟ چطور در کنار ما کشور عراق این مصیبت‌ها را ندارند، یعنی خدا نمی‌خواهد آن‌ها را امتحان کند؟

افزایش ساعتی قیمت‌ها

در این گیرودار بعضی‌ها می‌گویند؛ دولت در حال جراحی اقتصادی است و برخی گرانی‌ها را امتحان الهی دانسته و عده‌ای آن را برآمده از ناکارآمدی دولت قبل می‌دانند و البته این اختلاف‌نظرها یا تناقض‌گویی‌ها و تقصیر به گردن این و آن انداختن‌ها، گویای نداشتن برنامه‌ای روشن برای به سامان رساندن اقتصاد کشور است. کارشناسان معتقدند؛ نظام سیاسی و اقتصادی کشور باید توأمان جراحی شود. البته در این جراحی روشن نبودن سرنوشت برجام مغفول مانده وگرنه رویکرد کلان سیاسی در کنار رویکرد اقتصادی کشور، باید تغییر کند تا با رفع تحریم‌ها و مذاکره مستقیم و داشتن دیپلماسی‌ای کارآمد، اقتصاد ایران از رکود و تورم نجات یابد. به گفته کارشناسان فقط خدا می‌داند در این میان چه خسران‌هایی در این سال‌ها نصیب کشور نشده مثال کوچکش همین اتکای بیش از حد دیپلماسی به کشور روسیه است که این کشور، در جنگ با اوکراین، برجام را فدای منافع خود کرد و با کاهش قیمت نفت، ضربه‌ای بزرگ بر اقتصاد تک‌محصولی ایران وارد نمود.

در این اوضاع و احوال گزارشی به نقل از ژورنال ایرانیان کانادا، درباره پسر محمودرضا خاوری، مفسد اقتصادی فراری به‌عنوان تاجر الهام‌بخش تهیه شد و جالب این‌که این مجله در یکی از شماره‌های اخیر خود اردوان (اردی) خاوری، پسر محمودرضا خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم شده در ایران به‌خاطر مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی را به‌عنوان “تاجر الهام‌بخش” سال ۲۰۲۲ انتخاب کرد و حسابی نمک بر زخم مردم ایران پاشید. در این گیرودار که رئیس مجلس شورای‌اسلامی وعده ثبات قیمت‌ها را داد جراحی اقتصادی دولت که قرار بود دست دلالان و مفسدان اقتصادی را کوتاه کند، نه‌تنها کوتاه نکرد، بلکه بر جمع محتکرین افزود و باعث نارضایتی عمیق مردم از افزایش وحشتناک و ساعتی قیمت‌ها به‌خصوص کالا‌های اساسی شد. این در حالی است که دولتی‌ها وعده داد در این جراحی، فقط قیمت چهار قلم کالای اساسی افزایش پیدا کند، اما افزایش چهار قلم کالای اساسی باعث افزایش پلکانی و دومینو وار سایر کالا‌ها ‌شده و خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7133
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.