• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
6
28 خرداد نوبت مردم است

انتظارات از راه یافته ‏گان به ویلای خرمشهر

  • کد خبر : 5310
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
انتظارات از راه یافته ‏گان به ویلای خرمشهر
یک شهروند گفت: به‌عنوان عنصری از جامعه از اعضای شورا انتظار دارم هر آنچه به نفع مردم است را به تصویب برسانند و دست از لج و لج بازی‌های شخصی و جناحی بردارند.

انتخاب حق مهمی است و در کشور ما هرکس که قانون اساسی را قبول دارد، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن دارد. از این‌رو انتخابات نقش مهمی در تعیین سرنوشت شهر و کشور دارد. سرنوشتی که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت. مردم باید از حق انتخاب خود به‌خوبی استفاده کنند، کاندیداها را ارزیابی کرده و بهترین فردی که از نظر آن‌ها توان برآورده کردن انتظارات‏شان را دارد انتخاب نمایند. با توجه به پایان عمر شورای‌پنجم و قرار گرفتن در آستانه برگزاری انتخابات ششمین دوره شورای‌اسلامی شهر به‌ منظور آشنایی با توقعات و انتظارات مردم از کاندیداهای شوراها، به میان مردم رفتیم و مطالبات‌شان از شوراها را شنیدیم. اغلب شهروندان کاشمری معتقد بودند شورای کارآمد، می‌تواند منجر به مدیریت موفق‌تر شهری شود.

شهروندان بر این باور بودند، تخصص، کارآمدی، آشنایی به وظایف و شناخت الزامات عملی مدیریت شهری، نمونه‌ای از معیارهایی هستند که توجه به آنان برای انتخاب‌کنندگان می‌تواند به توسعه شهری کمک نماید.

شهروندان اذعان داشتند؛ شوراها باید با پرهیز از سیاسی‌کاری و پرداختن به وظایف خود، مدیریت شهری را در افق توسعه پایدار یاری کنند.

اتکاء به قانون، ندادن وعده‌های دور از ذهن

یک شهروند ساکن شهر کاشمر با اشاره به این‌که برنامه محوری نخستین معیار او در انتخابات شورای‌شهر است، تأکید کرد: نمایندگان شورای‌شهر در صورت داشتن نگاه تخصصی و برنامه محور می‌توانند موتور محرک شهرداری‌ها در درآمدزایی به‌عنوان نقیصه مهم مدیریت شهری باشند.

جواد براتی که یکی از کسبه خیابان مدرس است؛ گفت: متأسفانه در دوره پنجم شورا، شاهد عملکرد خوبی نبودیم و بیشتر اخبار درگیری اعضاء با یکدیگر منتشر می‌شد.

وی بیان کرد: به‌عنوان عنصری از جامعه از اعضای شورا انتظار دارم هر آنچه به نفع مردم است را به تصویب برسانند و دست از لج و لج بازی‌های شخصی و جناحی بردارند.

این کسبه کاشمری تلاش برای عمران و آبادانی، اتکاء به قانون، ندادن وعده‌های دور از ذهن و خلاف قانون، تهمت نزدن به یکدیگر و پرهیز از جوسازی را از جمله انتظارات خود از کاندیداهای شورای‌شهر دانست و افزود: متأسفانه بعضاً در زمان تبلیغات مشاهده می‌شود برخی کاندیداها به‌جای این‌که طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارائه دهند به متهم کردن شورای قبلی و یا شهردار می‌پردازند.

وی داشتن تخصص در حوزه‌های شهری را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: پاسخگویی به انتظارات و جلب اعتماد عمومی مردم، مهم‌ترین رسالت شورای‌شهر است.

لزوم وجود چشم‌انداز توسعه شهر

هم‏چنین یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری معتقد است؛ شهر همانند یک موجود زنده و حتی پیچیده‌تر از یک انسان است چون اگر انسان یک مغز و تفکر برای تصمیم‌گیری دارد، در شهری مانند کاشمر 100 هزارنفری با نیازها، تفکر، خواسته‌ها و شرایط متفاوت و مختلف مواجه هستیم به همین خاطر اعضاء شورا ضمن این‌که باید تحصیل کرده باشند با مسائل مدیریت شهری هم باید آشنا بوده تا وقتی مصوبه‌ای برای تصویب به شورای‌شهر ارسال می‌شود مسلط به مسائل بوده و بتوانند کارشناسی شده نظر بدهند.

جواد عبدی افزود: اگر یک مرجع بالاسری مانند شورای‌شهر بخواهد بر کارهای شهرداری نظارت داشته باشد باید سررشته‌ای از تمام مسائل مختلف شهری داشته باشد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری مطرح کرد: اعضای شورا در تصمیم‌گیری‌های خود برای رشد و توسعه شهر باید صلاح تمام مردم کاشمر را در نظر بگیرند نه اینکه بر اساس مسائل سیاسی و یا منافع شخصی اظهارنظر کنند به همین خاطر تأکید می‌کنم اعضاء شورا ضمن داشتن تخصص، باید اخلاق هم داشته باشند.

وی مطرح کرد: اگر شورا و شهرداری چشم‌انداز و طرحی برای رونق، رشد و توسعه کاشمر داشته باشند و زیرساخت‌ها و جاذبه‌های موردنیاز را ایجاد کنند قطعاً منطقه ترشیز رشد و پیشرفت خواهد کرد.

عبدی تصریح کرد: اگر بخواهیم ترشیز توسعه یابد باید کاشمر را توسعه دهیم به همین خاطر کسانی که به شورای شهر می‌روند باید دغدغه‏مند باشند نه این‏که به خاطر لج و لج‌بازی و مسائل شخصی با آنچه می‌دانند موجب پیشرفت و توسعه و آبادانی منطقه می‌شود، مخالفت کنند.

وی گفت: اعضاء شورای شهر وقتی می‌خواهند برای شهر طرحی را اجرا کنند باید ابتدا خود را جای تک‌تک افراد شهر بگذارند و اگر دیدند به درد شهر می‌خورد عاقلانه و بدون در نظر گرفتن سلایق سیاسی و مسائل شخصی آن را به تصویب برسانند.

این کارشناس مسائل شهری با بیان این‏که یکی از دغدغه‌های جدی شورای‌شهر ششم باید توجه به صنعت توریسم، سکونت‏گاه‏های غیررسمی، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری و بافت فرسوده باشد، اظهار کرد: بدون شک توجه به اقتصاد مبتنی بر صنعت توریسم عالی‌ترین منبع نجات شهر کاشمر است.

وی گفت: وقتی از صنعت پیشرفته، کشاورزی و از بسیاری امکانات دیگر محروم هستیم برای جذب گردشگر و توریسم باید باند دوم کاشمر به شادمهر، فرودگاه و ایجاد زیرساخت‌های لازم در دستور کار اصلی شورای‌شهر قرار بگیرد.

عبدی افزود: طبیعتاً شهرداری موفق خواهد بود که پشتوانه جدی شورای‌شهر را پشت سر خود داشته باشد در غیر این‌صورت این مردم هستند که ضرر می‌کنند و تاوان این اختلافات را خواهند داد.

ضرورت حضور زنان در ویلای خرمشهر

مادر یک دانش‌آموز اهل کاشمر هم با انتقاد از نبود حضور زنان در شورای فعلی برای دفاع از حقوق این قشر از جامعه گفت: اگرچه پس از سال‌ها پارکی مختص بانوان در کاشمر احداث شد که جای تقدیر دارد اما در همان مکان هم بعضاً توسط عده‌ای خاص با برنامه‌هایی که بانوان انجام می‌دهند مخالفت می‌شود و در صورتی‌که اگر نماینده‌ای از بانوان در شورای‌شهر حضور داشت، کمتر این اتفاقات روی می‌داد.

جعفری گفت: در زمان تبلیغات، حرف‌های بسیاری در دفاع از حقوق زنان مطرح می‌شود اما پس از این‏که رأی لازم را به دست می‌آورند و به شورا راه پیدا می‌کنند همه آنچه گفته بودند را به فراموشی می‌سپارند.

او که خانه‌دار است با تأکید بر این‏که عضو شورای شهر باید توانایی انجام کار گروهی داشته باشد، افزود: تفاهم و همدلی و دوری از مناقشات سیاسی و جناحی باید مدنظر شورا قرار گیرد، اعضای شورا باید با یکدیگر دوست و همدل باشند.

نگارنده نیز خود معتقد است؛ داشتن برنامه اجرايي معقول، كارآمد و قابل‌اجرا و ارزشيابي و پايش مستمر اقدامات انجام شده، همكاري و هماهنگي با ساير مسئولان و دستگاه‌هاي دولتی، بررسي مشكلات و آسيب‌هاي شهر و ريشه‌‌يابي آن‌ها و برنامه‌ريزي برای رفع عقب‌ماندگي‌هاي شهر، تلاش جهت ارتقاي جايگاه فرهنگي و سياسي شهر، تعامل مستمر با اساتيد، روشنفكران و جوانان اهل فكر و نخبگان، توجه خلاقانه به زيباسازي شهر، استفاده بهينه از امكانات و تجهيزات موجود، توجه جدي به بهداشت رواني در شهر با زيباسازي مناسب و…، ايجاد و توسعه مراكز فرهنگي و ورزشی، ارتباط مستمر و كارآمد با شوراهاي شهر موفق کشور و  تلاش جهت ايجاد منابع پايدار درآمدي براي شهر نمايه‌اي از شوراي شهر كارآمد است.

فرجام سخن آنکه

اگرچه این روزها از اهمیت فعالیت شوراهای‌اسلامی و نقش آن‌ها در بهبود اوضاع مدیریت شهری پیش از همیشه سخن گفته می‌شود، اما در این میان آنچه که چندان بدان پرداخته نمی‌شود؛ ضرورت ارائه شفاف برنامه‌ها، پیشینه فعالیت‌ها و تجارب نامزدها در عرصه آشنایی با چالش‌های موجود در مدیریت شهری و توانمندی‌های آن‌ها در راستای بهبود وضعیت شهر است.

واقعیت این است که بسیاری از کاندیداهای شورای شهر، برنامه‌ای در راستای مسیری که قرار است در جایگاه عضو شورا طی کنند، ارائه نمی‌دهند و حتی از تخصص و تجربه مناسب در حوزه مدیریت شهری برخوردار نیستند، بنابراین با وجود چنین شرایطی چطور می‌توان انتظار شفافیت در شرح و ارائه، برنامه از آن‌ها داشت.

بدون شک افرادی که در شورای شهر انتخاب می‌شوند باید شناختی کامل از قوانین و مقررات شورا و شهرداری داشته و دارای دانش و تخصص مرتبط با شهر و شهرسازی باشند تا بتوانند به‌طور کامل بر شهرداری نظارت و ریل‌گذاری خوبی برای توسعه شهر انجام دهند.

علاوه بر این شورایی موفق خواهد بود که به کار تیمی وفاق و همدلی توجه کرده و از سیاست‌زدگی و تفرقه که آفت بزرگی بر فعالیت‌های جمعی است پرهیز نماید. مردم انتظار دارند مهم‌ترين تصميمات شوراي شهر بر مدار نظام فني و اجرايي و اسناد بالادستي باشد. هم‏چنین بر اساس توانمندي‌هاي حرفه‌اي و مديريتي فردی به‌عنوان شهردار از سوی نمایندگان مردم انتخاب گردد و در این انتخاب سهم‌خواهي سياسي چاره کار نیست.

مردم توقع دارند؛ شورا از منفي‌گري به اقدامات گذشته پرهيز نموده و صرفاً نقد و انتقاد از دريچه كارشناسي به مسائل شهري را مطرح نماید. زیرا مردم، شهري توسعه‌يافته‌تر از گذشته را طلب مي‌كنند. رأي‌دهندگان خواهان شهري با فضاهاي سبز و بوستان‌هاي زيبا، گردشگاه‌ها و مكان‌هاي ورزشي درخور و شايسته هستند.

بدون‏شک ملت شریف ایران به‌خصوص مردم دیارمان در 28 خردادماه، با خلق حماسه‌ای دیگر با حضور حداکثری و آگاهانه در صحنه حاضر خواهند شد و به افرادی مصلح رأی خواهند داد.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5310
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.