• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
10
نقد و بررسی

انتخابات شورای شهرستان کاشمر وجاهت قانونی دارد؟!!

  • کد خبر : 3563
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
انتخابات شورای شهرستان کاشمر وجاهت قانونی دارد؟!!
در روزهای اخیر، انتخابات شورای شهرستان کاشمر در حالی برگزار شد که دو نفر از اعضای شورای کوهسرخ به رغم این‌که ماههاست این بخش از کاشمر جدا گردیده و به شهرستان ارتقا یافته و خود شهرستان مستقلی به حساب می‌آید، حضور داشتند و بدین ترتیب موضوع انتخاب هیئت‌رئیسه شورای ‌شهرستان کاشمر با علامت سئوال‌هایی بزرگ همراه شد.

بدیهی است؛ شورای شهرستان ابزاری قوی و موثر در کنار فرمانداری و شوراهای‌شهر و روستا است که با شرح وظایف مشخص شده‌اش می‌تواند در حل مسایل کلان شهرستان کمک حال بوده و در واقع به نوعی مکمل سیاست‌گذاری‌های هر شهرستان باشد، اما گویا این شورا مورد بی‌مهری مسئولان واقع شده است که تاکنون نسبت به تشکیل ساختار آن با توجه به استقلال بخش کوهسرخ و انتزاع آن از کاشمر، اقدامی نشده و مسئولان ذیربط برای شورای دو شهرستان تصمیمی نگرفته‌اند. حال آن‌که با توجه به وظایف خطیر و جایگاه کلیدی شورای شهرستان در سطح استان، اگر  نقش خود را به درستی ایفا کند، می‌تواند در پیشبرد اهداف شهرستان، ارتباط هدفمند با استان و کسب امتیازات مورد نیاز تاثیرگذار باشد.

این در حالی است که در انتخابات اخیر هئیت‌رئیسه شورای شهرستان کاشمر، به رغم صراحت قانون در انتخاب اعضای آن، شاهد نوعی رفتار خلاق قانون بودیم. اگرچه طبق ماده 10 قانون شوراها، “اعضای شورای شهرستان را نمایندگان شوراهای شهرها و بخش‌های واقع در محدوده آن شهرستان تشکیل می‌دهند”، لذا امکان حضور دو عضو شورای کوهسرخ در انتخابات هیئت‌ رئیسه شورای شهرستان کاشمر تحت هیچ عنوان وجود ندارد و چه بسا باید فرمانداری دو شهرستان که از ماه‌ها قبل از انتخابات هیئت‌رئیسه، فرصت داشتند نسبت به تشکیل شوراهای بخش اقدام کنند و با فعال کردن بخشداری‌های جدید امکان خدمات‌رسانی به مردم با استفاده از توان شوراهای بخش و شهر را فراهم نمایند.

لازم به یادآوری است؛ طبق قانون، “اعضای شورای شهرستان حداقل 5 نفر باید باشند و چنانچه تعداد شهرها و بخش‌های یک شهرستان کمتر از 5 باشد، کسری تعداد اعضای شورای‌شهرستان تا پنج نفر به نسبت جمعیت هر بخش یا شهر از شورای بخش یا شهر مربوطه تامین می‌شود” که این‌ها از بدیهیات قانون انتخابات است و دلیلی جهت برگزاری انتخابات هیئت رئیسه شورای شهرستان کاشمر با ترکیب اعضای قدیم وجود نداشت.

البته طبق قانون، فرمانداری مصوبه این انتخابات را تایید نخواهد کرد، ولی شاید بهتر بود در مدتی که گذشت مقدمات کار تشکیل شورای دو شهرستان کاشمر و کوهسرخ انجام می‌شد.

با این حال سئوال مهم این است؛ «آیا با پایان دوره فعالیت هیئت‌رئیسه شورای‌شهرستان، فعالیت هیئت رئیسه قبلی وجاهت قانونی دارد یا خیر؟! کاش مسئولان در این خصوص نسبت به رعایت قانون و انتخاب هیئت رئیسه شورای شهرستان دقت نظر بیشتری داشته و سریعتر اقدام نمایند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=3563
  • نویسنده : علیرضا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.