• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
پارس وی دی اس
7
سیف‌آباد پس از سیل

امان از سیل، امان از روزهای بعد از سیل

  • کد خبر : 476
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
امان از سیل، امان از روزهای بعد از سیل
چند روزی بیشتر از پایان سیل‌های خسارت‌بار در بردسکن نمی‌گذرد. بارندگی‌هایی که طی تنها چند ساعت، عده‌ای را بی‌خانمان کرد و با از بین رفتن باغات، برخی کشاورزان را برای چند سالی از کسب درآمد محروم ساخت.

“سیف‌آباد” یکی از همان چندین و چند روستای بردسکن بود که بیشترین خسارت را از سیلاب دید، به‌طوری‌که به دلیل شدت بارندگی و ورود حجم بسیاری از سیل به داخل روستا، دستور تخلیه آن برای چند روزی صادر شد. البته هنوز هم برخی از ساکنین این روستا در چادرهای هلال‌احمر زندگی را سپری می‌کنند.

پس از حدود 55 تا 60 کیلومتری که از کاشمر برای رسیدن به این روستا راه پیمودیم، وقتی به جاده‌ای که به سمت روستا می‌رفت وارد شدیم، در ابتدا دو تابلو، هشدار سقوط و نشست جاده به طول 50 کیلومتر را براثر سیلاب و بارندگی‌های اخیر می‌دادند. اگرچه هیچ تابلویی نبود که مسیر روستا را نشان دهد اما بالاخره وارد روستا شدیم و دیدیم برخی قسمت‌های داخل آن آسفالت بود و برخی دیگر هنوز در گل‌ولای به سر می‌بردند.

از اهالی پیگیر شدیم چه قسمت‌هایی بیشترین خسارت را از سیلاب دیده‌اند. یکی از اهالی که در آفتاب نشسته بود با لبخندی و با کنایه گفت: «دنبال جایی هستید که خسارت ندیده باشد؟ جای‌جای این روستا از سیل خسارت‌دیده است».

تسهیلات نمی‌دهند!

او راست می‌گفت؛ احتیاجی به پرسیدن نبود. از همان ابتدا که وارد روستا شدیم، خسارت‌هایی که به منازل مسکونی وارد شده بود، خودنمایی می‌کردند. به سراغ پیرمردی که به همراه همسر و فرزند خود در گوشه‌ای از خانه تخریب‌شده‌شان نشسته بودند، رفتیم. پیرمرد با ضعف جسمانی ناشی از بیماری و درد به‌سختی از جای خود بلند شد. او که خود را “علیرضا عباسپور” معرفی کرد؛ گفت: آن روز که بارندگی شده بود به شهر بردسکن رفته بودیم و کسی در خانه نبود، وقتی برگشتیم با خانه تخریب‌شده مواجه شدیم.

وی گفت: تمامی زیرزمین خانه را آب فرا گرفته بود و متأسفانه بسیاری از وسایل‌مان در زیرزمین و آوار مدفون شد و نتوانستیم آن‌ها را بیرون بیاوریم.

عباسپور با اشاره به این‌که حدود10 روزی است در همین وضعیت به سر می‌بریم، عنوان کرد: بعد از سیلاب افراد بسیاری برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری به روستا آمدند، اما اقدامات در همین حد خلاصه شده و رفته‌اند.

وی گفت: چند روز قبل وقتی برای گرفتن مبلغی جهت آواربرداری و احداث دیوار اطراف حیاط به بنیاد مسکن رفتم اعلام کردند؛ چون خانه‌مان وام دارد هیچ مبلغی برای کمک به ما تعلق نمی‌گیرد، حالا نمی‌دانم برای بیرون آوردن وسایل‌مان از زیرزمین که بخشی از خانه بر روی آن‌ها تخریب‌شده چه باید بکنیم؟

او عنوان کرد: الان منزل مسکونی‌شان دیوار ندارد لذا شب‌ها درب اتاق‏مان حیوانات ولگرد می‌آیند، با این وضعیتی که دارم حتی خودم هم نمی‌توانم کاری کنم. وی افزود: برخی از مناطق روستا آواربرداری شد، اما هنوز کسی به کمک ما نیامده تا لااقل خاک‌های داخل حیاط را برداریم.

تخریب 15 منزل روستایی

در یکی از خیابان‌های روستا با بنای تاریخی مواجه شدیم که از آن به‌عنوان مسجد جامع نام برده می‌شد و به خاطر بارندگی‌ها بخشی از دیوار آن تخریب و قسمت‌هایی از سقف آن ترک برداشته و دچار نم‌زدگی شده بود.

در کنار آن بخش‌هایی از منازل مسکونی هم به چشم می‌خوردند که زمانی افرادی در آن‌ها اقامت داشته‌اند و اکنون تنها در ورودی‌شان باقی‌مانده بود و هیچ اثر از قسمت‌های دیگر بنا نبود.

در حین بازدید رئیس شورای روستای سیف‌آباد به جمع ما پیوست و به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت روستا پرداخت. وی گفت: حدود 15 منزل مسکونی به‌طور 100 درصد تخریب و 60 واحد دیگر دچار خسارت شده‌اند.

“قاسم علیزاده” با اشاره به این‌که تمامی خسارت‌های وارده به روستا طی نامه‌ای به‌صورت مکتوب به بنیاد مسکن اعلام شده است، اظهار کرد: برای بازسازی هر منزل مسکونی به حدود 100 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی با اعلام این‌که تمامی مسئولان کمک‌رسانی بسیار خوبی در روزهایی که اهالی روستا درگیر سیلاب بودند، داشتند؛ گفت: بر اساس آنچه اعلام شده اکنون فقط تسهیلات مقاوم‌سازی اختصاص می‌دهند که تمامی افراد به بنیاد مسکن معرفی شده‌اند و منازلی که تخریب جزئی شده در اولویت‌های بعدی هستند.

رئیس شورای روستای سیف‌آباد با بیان این‌که هفت خانوار به دلیل این‌که خانه‌های‌شان به‌طور 100 درصد تخریب‌شده در چادرهای هلال‌احمر اسکان یافته‌اند، گفت: در وضعیت فعلی فقط نیازمند اختصاص به‌موقع تسهیلات هستیم.

وی افزود: به دلیل خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی تا چند سال آینده محصولی نخواهیم داشت.

وی گفت: به بسیاری از درختان پسته خسارت‌های بسیاری وارد شده و باغات شمال روستا که محل ورود سیلاب بوده به‌طور 100 درصد تخریب‌شده‌اند.

علیزاده بیان کرد: به دلیل عدم پرداخت به‌موقع تعهدات از سوی بیمه، بسیاری از باغات بیمه نیستند و اغلب بیمه جوابگوی جبران به‌موقع خسارت‌های وارد شده به کشاورزان نیست، حال‌آن‏که خسارت زیادی به بخش کشاورزی روستا وارد شده است.

میزان تسهیلات بسیار اندک است

دهیار روستای سیف‌آباد هم با اشاره به این‌که روستا دارای 314 خانوار و هزار و80 نفر جمعیت است، شغل تمامی مردم روستا را کشاورزی و دامداری عنوان کرد.

“حمید توکلی” گفت: روستائیان با این میزان تسهیلاتی که برای احداث بنا اعلام شده، نخواهند توانست به دلیل گرانی مصالح کار خاصی انجام دهند، لذا نیازمند حمایت بیشتری هستند.

شروع کشاورزی از صفر

پیمودن مسیرهای خاکی و همراه با گل‌ولای روستا، ما را به بانویی در کنار درختان انگور رساند. او با دست‌خالی در حال جمع‌آوری گل‌ولای اطراف درختان انگور و پشته‌های باغ بود.

او خود را “شعبانی” معرفی کرد و گفت: بخش بسیاری از باغ‏اش تخریب‌شده و تاک‌های انگور در زیر گل‌ولای مدفون شده‌اند و باید با دست برداشته شوند.

وی ادامه داد: دو باغ داشته که خسارت‌های بسیاری به آن‌ها وارده شده است.

شعبانی با چشمانی اشک‌بار با اشاره به این‌كه چندین دام داشته‌ام که در سیل از بین رفتند؛ از ما خواست مشکلات اهالی روستا را به گوش مسئولان برسانیم.

مدفون شدن جهیزیه در زیر آوار

در ادامه با خانم دیگری مواجه شدیم که بخشی از خانه‌اش تخریب‌شده بود و جهیزیه دخترش که تا چند وقت دیگر قرار بود به خانه بخت برود هم‏چنان در زیر آوار قرار داشت. وی که خود را “هاشمی” معرفی کرد، با بیان این‌که بر روی این زیرزمین که جهیزیه دخترم در آنجا قرار داشت چهار اتاق بود که تمامی آن‌ها تخریب‌شده و وسایل نیز در زیر آوار مدفون شده است.

 وی با دست، محل مدفون شدن وسایل را زیر آوار نشان داد و گفت: منتظریم نیروهایی به کمک‏مان بیایند و بتوانیم آواربرداری کنیم و وسایل‏مان را بیرون بیاوریم.

زندگی در چادر

در این میان به سراغ افرادی که به دلیل تخریب 100 درصدی منازل مسکونی‌شان در محل حسینیه روستا و در چادرهای هلال‌احمر اسکان دارند، رفتیم.

مادر خانواده‌ای که پنج فرزند کوچک داشت؛ گفت: متأسفانه چون یک روز در محل نبودم و برای تأمین هزینه‌ها سرکار رفته بودم، جیره غذایی‌مان را قطع کرده‌اند، این در حالی است که درآمدی هم ندارم و نمی‌دانم چه باید بکنم.

وی که شوهرش با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کند و تحت پوشش کمیته امداد است، با نارضایتی از اوضاع اظهار کرد: تأمین هزینه‌های مورد نیاز در توانم نیست.

اگرچه سطح تخریب‌ها و خسارت‌ها در روستای سیف‌آباد بسیار زیاد بود و بسیاری قدردان کمک‌های هلال‌احمر، نیروهای بسیج، مسئولان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودند، با این وجود هم‏چنان نیاز مبرم به تجهیزات برای آواربرداری و تخصیص تسهیلات موردنیاز برای مرمت و احداث خانه تخریب‌شده وجود دارد؛ امید که فرماندار این شهرستان که ریاست شورای مدیریت بحران را نیز برعهده دارد به کمک‌رسانی‌ها و ارسال تجهیزات موردنیاز به این مناطق و اهالی با صفای سیف‌آباد سرعت بیشتری بخشد.

آوای‌کاشمر ضمن تقدیر از زحمات تمامی مسئولان شهرستان به‌خصوص نیروهای بسیجی، نظامی و انتظامی، جامعه روحانیت و… امید دارد مسئولان سریع‌تر از گذشته، برای پایان دادن به رنج مردم خسارت‌دیده از سیل فکری اساسی بردارند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=476
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.