• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
5

اطلاع‌رسانی را از یاد نبریم

  • کد خبر : 7535
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
اطلاع‌رسانی را از یاد نبریم
صدای خاوران-هرچه هست ضعف اطلاع‌رسانی دولتمردان در منطقه مشهود است که نماینده عالی دولت در منطقه هم، بر این قضیه تأکید نموده است. گواه این ادعا، گزارشات مسئولان از پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در جلسات متعدد است، اما کمتر مردم از اقدامات انجام شده مطلع هستند.

هفته دولت امسال را در حالی آغاز می‌کنیم که دولت سیزدهم در یک‌سالگی فعالیت خود قرار دارد و فرصت شایسته‌ای است که پیرامون فعالیت‌ها و قول‌های این دولت راستی‌آزمایی انجام گیرد. لذا روزهای آغازین شهریور که “هفته دولت” نام‌گذاری گردیده و همه‌ساله یاد شهیدان رجایی و باهنر گرامی داشته می‌شود، نظر دولت‌مردان را به نکاتی قابل‌توجه جلب می‌نمائیم تا عيب و حُسن عملکرد دستگاه‌های اجرایی منطقه بر همگان مشخص شود و دولتمردان نجيب و پرتلاش، با در نظر گرفتن خواسته‌ها و تمایلات مردم، عیوب را برطرف و محاسن را تقویت نمایند.

با پیدایش دولت سیزدهم در عرصه مدیریت قوه‌مجریه، عده‌ای با این تصور که خردادماه 1400 زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پلی است به بهمن ۱۳۵۷، چنین القا نمودند که رئیس دولت سیزدهم به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب توجه ویژه داشته! و بر عدالت‌خواهی و مهرورزی و خدمت‌رسانی به مردم تأكيد دارد. حتی چنین عنوان داشتند که همه دست‌اندرکاران این دولت، خدمتگزاری به مردم را سرلوحه کارهای خود قرار ‌می‌دهند و برای این مهم شب و روز نمی‌شناسند که اگر هم چنین بوده، اما مردم مطلع نیستند.

در واقع اگر کارهایی توسط این دولت جهت ایجاد اشتغال، بهبود وضع معیشت مردم، مبارزه با فساد اداری، رفع مشکل تورم و گرانی و… صورت گرفته، اما اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام نشده است. به‌عنوان مثال طرح سفرهای استانی رئیس‌جمهور به‌اتفاق هیئت‌دولت اگرچه منتقدین بسیاری داشت، اما کمتر نقاط مثبت اجرای این طرح توسط دولتمردان مطرح شد و نتایج ملموس چنین سفرهایی برای مردم واگویه نگردید. حتی مسئولان در خصوص اعتباراتی که در پی سفر رئیس‌جمهور علاوه بر سهم منطقه از اعتبارات استانی و ملی نصیب مردم می‌نمود حرفی به میان نیاوردند. حتی در برخی موارد این تردید وجود داشت که اعتبارات استانی هم‌زمان با سفر ریاست‌جمهوری به استان‌ها اختصاص می‌یابد و از ناحیه سفر هیئت‌دولت اعتبار خاصی به مناطق تعلق نمی‌گیرد. در واقع مردم هیچ اطلاعی ندارند که آیا این دستاوردها تنها در سایه‌ سفر رئیس‌جمهور به منطقه مهیا می‌شود؟

با این تفاسیر، هرچه هست ضعف اطلاع‌رسانی دولتمردان در منطقه مشهود است که نماینده عالی دولت در منطقه هم، بر این قضیه تأکید نموده است. گواه این ادعا، گزارشات مسئولان از پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در جلسات متعدد است، اما کمتر مردم از اقدامات انجام شده مطلع هستند.

پر واضح است که انجام بعضی از فعالیت‌های دولت، زاییده همت و تلاش فراوان است اگرچه در این میان، گاه اقدامات شتاب‌زده و تصمیماتی که از دایره تعادل خارج است دیده می‌شود، اما اگر این اتفاقات به‌حساب غفلت گذاشته شود و از کنارش با سکوت عبور گردد، در هفته دولت نباید از رویدادهای مثبتی که در سایه فعالیت دولت سیزدهم روی‌داده، چشم بپوشیم.

تردیدی نیست در تمام نقاط کشور تلاش‌هایی در راستای تأمین رفاه مردم و پیشرفت ایران اسلامی برداشته شده و کاشمر هم از این قاعده مستثنی نیست، از این‌رو باید کاری کرد که مردم تحقق وعده‌ها و شعارها را لمس کنند. به‌یقین از آنجایی‌که حدود ۸۰ درصد امکانات و پتانسیل‌های اجرایی کشور در دست دولت است و رئیس‌جمهور به‌عنوان شخص دوم کشور و در رتبه‌های بعدی هیئت دولت، استانداران، فرمانداران در کانون توجه افکارعمومی‌اند، لذا باید در راستای کاهش فضای تنش و اختلاف تلاش نموده و با بهسازی فضای‌عمومی جامعه، توسعه و تعالی را دنبال نمایند. همچنین انتظار می‌رود به‌منظور بهسازی فضای موجود، مدیران دستگاه‌های اجرایی با تغییر رویکرد خود و ارتباط با رسانه‌ها سعه‌صدر خود را افزایش داده و رویه تعامل با منتقدان را پیش بگیرند.

شاید بهتر باشد هفته‌دولت امسال را نقطه آغازی برای تبیین اهداف دولت و اطلاع‌رسانی مناسب از عملکرد دستگاه‌های اجرایی قرار داد و زاویه نگاه دولتمردان را تغییر داد تا مسئولان خود را ملزم به ارائه اخبار و اطلاعات نمایند و مردم را در جریان امور قرار دهند و با پذیرش انتقادات، امکان رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت را فراهم آورند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7535
  • نویسنده : زهره احمدی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.