• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
7

اصولگراها با همه توان وارد عرصه شدند!

  • کد خبر : 4979
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
اصولگراها با همه توان وارد عرصه شدند!
صدای خاوران- انتخابات ششمين دوره شوراهاياسلامي شهر و روستا در روزهاي پاياني خردادماه امسال برگزار ميگردد و ثبتنام از داوطلبين نيز انجام شده است. اما آنچه از تحليل آمار افراد ثبتنام کننده بهعنوان داوطلبين عضويت در اين نهاد مدني ميتوان استنباط کرد؛ اين است که فضاي انتخاباتي در شهرها و روستاهاي منطقه گرم نبوده و دغدغه اول مردم، انتخابات و مشارکت سياسي نيست.

صدای خاوران- انتخابات ششمين دوره شوراهاياسلامي شهر و روستا در روزهاي پاياني خردادماه امسال برگزار ميگردد و ثبتنام از داوطلبين نيز انجام شده است. اما آنچه از تحليل آمار افراد ثبتنام کننده بهعنوان داوطلبين عضويت در اين نهاد مدني ميتوان استنباط کرد؛ اين است که فضاي انتخاباتي در شهرها و روستاهاي منطقه گرم نبوده و دغدغه اول مردم، انتخابات و مشارکت سياسي نيست، بهطوريکه در اولين گام شاهد کاهش 25 درصدي داوطلبين در شهر کاشمر بوديم و به نظر ميرسد؛ مسئولين جهت جلب مشارکت بيشتر مردم تا زمان باقيمانده، بايد چارهانديشي کنند زيرا در انتخاباتي که بايد از جنس منافع ملي، پاسخگويي به نيازهاي مردم و گسترده باشد، رويکرد متفاوتي را طلب مينمايد؛ و اگر بدون توجه به اين موارد باشد، طبيعتاً ناظران در تأييد صلاحيت افراد رويکرد متفاوتي خواهند داشت و عرصه سياسي براي عدهاي با گرايش سياسي خاص فراهم خواهد شد تا بتوانند بهسادگي رأي بياورند؛ اما اگر انتخابات از جنسي باشد که رويکرد آن وجود تنوع سلايق سياسي باشد، مطمئناً شهروندان امکان مشارکت بيشتري خواهند داشت؛ زيرا احساس ميکنند نمايندگاني براي افکارشان در صحنه انتخابات حضور دارند.

با اين تفاسير، ميزان شرکت مردم در انتخابات بستگي به سياستي خواهد داشت که هياتهاي نظارت در تأييد يا ردصلاحيتها اتخاذ ميکنند که اگر در راستاي مشارکت حداکثري حرکت کنند، بايد کانديداهاي بيشتري از جريانهاي مختلف تأييد صلاحيت شوند تا فضا در جهت حضور گستردهتر مردم، تغيير يابد.

اما نکته مهم در باب انتخابات شورايشهر در قالب يک رويداد منطقهاي اين است که درباره شوراها بايد حقايق جهان سياست را باور کنيم؛ زيرا هر چيزي که مفهوم انتخابات دارد؛ مانند شوراها در امر سياسي قرار ميگيرد. بنابراين شکي نيست که شورا يک امر سياسي است و جداسازي آن از سياست درست نيست زيرا در آن صورت واقعيتها ديده نميشود.

اينک در ششمين دوره انتخابات شورايشهر، جريان اصلاحطلب منطقه همچون ادوار گذشته و پس از اظهارنظر نهادهاي نظارتي در مورد کانديداها، در صورت باقي ماندن گزينههاي مناسب، ليست واحدي ارائه خواهد داد؛ اما آنچه از شواهد برميآيد، برنامهريزي جريان اصولگرا و پايداري و حتي اصولگرانماها براي ورود به شوراست. در اين ميان حضور پررنگ منتسبين به نماينده را نيز ميتوان بسيار پررنگ مشاهده نمود بهويژه آنکه اگر به ليست اعضاي هيئت نظارت هر سه شهرستان که توسط نماينده در مجلس پيشنهاد ميشوند و يا کانديداهاي ثبتنامي شورايشهر نيمنگاهي بياندازيم؛ رنگ حضور فعالين ستاد انتخاباتي نماينده را پررنگتر از هميشه ميبينيم. از اقوام گرفته تا آشنايان، مسئولين دفاتر و… لذا اين حس وجود دارد که عزيزان در اردوگاه خود براي به دست آوردن کرسيهاي مختلف شورايشهر و شهرداري و حتي انتخابات دوره بعد مجلس برنامهريزيهايشان را آغاز نمودهاند. در اين ميان حضور پررنگتر از هميشه روحانيون و جوانان اصولگرا، در اين دوره بهمراتب بيشتر است و در ميان اسامي ليستهاي موجود، نام چهرههاي مطرح و باتجربه کمتر به نظر ميرسد و چهبسا بيم آن ميرود که اين نهاد مردمي از حضور چهرههاي باتجربه کمتر بهره ببرد.

يادآوي ميشود؛ از بين 80 داوطلب نمايندگي در نهاد مدني شورايشهر کاشمر، بيش از10 درصد انصراف دادند و با اميد به اينکه انصرافيها!! ـ که نيامده رفتند ـ دليلي براي اينکه اصلاً چرا آمدند؟! داشته باشند. عدم حضور سه تن از اعضاي فعلي شورا هم سؤالات بسياري را در بين افکارعمومي به وجود آورد.

اما در اين ميان، بداخلاقيهاي ايام انتخابات نيز آغاز گرديده و پروژه تخريب شهردار و مجموعه مديريت شهري شدت گرفته است که يکي از نمونههاي آن، بهانهگيريهاي واهي براي نصب المانهاي نوروزي بود. البته پيشبيني ميشود حضور عدهاي خاص در ميان داوطلبين صرفاً براي انجام پروژههاي تخريب برخي چهرهها باشد و به آن عده که از الان بله قربانگو و در زمينه تخريب پيشقدم شدهاند، بايد اين موضوع را يادآوريکرد که در دورهي قبل نيز عدهاي در اين مسير نادرست حرکت کردند و سر و کارشان به دستگاه قضايي افتاد و همچنان درگير پروندههاي قضاييشان هستند. با اين حال ضرورت دارد؛ نيروهاي امنيتي اوضاع را بهخوبي رصد کرده تا خداينکرده در انتخابات حقالناسي بر گردن آنها نماند بهويژه آنکه عدهاي از ماهها قبل در شبکههاي اجتماعي و فضاي مجازي و… درگير فعاليتهاي انتخاباتي زودهنگام هستند و عده معدودي از ترس ردصلاحيت به خاطر فعاليت انتخاباتي زودهنگام، سکوت پيشه کردهاند.

نکته قابلتوجه ديگر اين دوره انتخابات شوراها، هجوم داوطلبين کوهسرخي براي عضويت در شورايشهر کاشمر هم بهرغم ارتقا کوهسرخ به شهرستان است و گويي عزيزان تشنه خدمت از ديار کوهسرخ غافلاند که شهرستان تازه تأسيس زادگاهشان براي پيمودن مسير توسعه، بيش از هميشه به توانمندي آنها نياز دارد و ميتوانند با حضور در شهرستان زادگاهشان، به ارائه خدمت در آنجا بپردازند.

در پايان اميد داريم؛ با توجه به تأکيد رهبر معظم انقلاب مبني بر اينکه رأي مردم حقالناس است؛ دستاندرکاران برگزاري انتخابات، رضايتمندي مردم را وجهه همت قرار دهند و از همه پتانسيلها براي افزايش مشارکت در انتخابات استفاده کنند و با اطمينان بخشي به جامعه از تأييد صلاحيتهاي بدون حب و بغض، تا سلامت و امنيت انتخابات در راستاي تقويت انگيزه مردم جهت خلق مشارکت حداکثري، بهرهگيري لازم را داشته باشند.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=4979
  • نویسنده : علیرضا افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.