• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
پارس وی دی اس
4
هشت روز هفته

از لابی‌گری سیاسی تا بهره‌برداری جناحی

  • کد خبر : 1050
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
از لابی‌گری سیاسی تا بهره‌برداری جناحی
در این هشت روز هفته در حالی‌که خبرهای ریز و درشتی از لابی‌گری مقامات دولت اوباما با ایران شنیده شد و یک مقام سابق دولت آمریکا، که بر سیاست اوباما در برابر ایران کار کرده بود، به دیلی‌بیست گفت: "همزمان با اوج‌گیری تنش‌ها، همین چند هفته پیش با مقامات دولت ایران صحبت کرده است". او مدعی شده پیامش به ایران ساده بود مبنی بر این‌که دولت ترامپ به تنهایی می‌تواند اوضاع را متشنج کند، ایرانیان نباید به دام بیافتند، روی آتش بنزین بریزند و مثلا با خروج کامل از توافق هسته‌ای اوضاع را از بد به بدتر تبدیل کنند.

در این میان از اواسط اردیبهشت‌ماه، در پی یک‌سال بی‌عملی اروپا در جبران خسارت‌های خروج یک‌جانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، کشورمان با کاهش برخی تعهدات هسته‌ای، خط و نشان‌هایی برای اعضای باقیمانده برجام کشید و گفت: “چنانچه این اعضا ظرف دو ماه منافع اقتصادی ایران را تامین نکنند، این کشور اجرای تعهدات مهم دیگری در زمینه محدودیت غنی‌سازی اورانیوم و پروژه تغییر کاربری راکتور آب سنگین اراک را متوقف خواهد کرد”. البته یک روز پس از تعیین این ضرب‌الاجل، اتحادیه اروپا زیرآبی رفت و آن را صریحا رد کرد!

در این میان اما خبر قتل “میترا استاد” توسط همسرش محمدعلی نجفی، شهردار پیشین و یکی از شاخص‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلبان، تراژدی هولناک و غم‌انگیزی رقم زد، البته خیلی‌ها از این حادثه جنایی حسابی بهره‌برداری جناحی کردند؛ هرچند اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند تا از هزینه سیاسی این واقعه بکاهند اما در مقابل بسیاری از اصولگرایان تلاش می‌کنند حداکثر بهره‌برداری سیاسی را از این ماجرا داشته باشند. جالب این‌که به اندازه‌ای که‌ رسانه میلی با ولع اخبار مربوط به این واقعه را پخش کرد، برای نشان دادن دادگاه علنی محمدرضا خاتمی و ماجرای تقلب در انتخابات 88 واکنشی نشان نداد. حال آن‌که محمدرضا خاتمی در جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خود از این‌که قوه قضاییه این فرصت را به منتقدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ می‌دهد تا نظرات خود را بیان کنند، ابراز خوشحالی کرد و گفت: “این دادگاه می‌تواند ختم دعواهای سال ۸۸ باشد، البته این مهم در صورتی است که در بر پاشنه لجاجت نچرخد و درباره اسناد و مدارک موجود با عدالت و انصاف رفتار شود.

در این میان علاوه بر اجلاس سران و رهبران کشور‌های عضو اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس، مکه همچنین میزبان اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی بود که زیر پوست این کنفرانس‌ها، دعوت عربستان از امیر قطر بعد از حمایت‌های ایران از این کشور معنادار بود. در واقع  شرکت امیر قطر در یک طرف و سایر کشور‌های عربی در کفه دیگر ترازو قرار دارد. باید قبول کرد سه کنفرانس در یک زمان کوتاه توسط عربستان، گردآوردن سران کشور‌های عرب و مسلمان، عدم دعوت از تهران و تنها واکنش رییس‌جمهور عراق با وجود تلاش‌هایی که ظریف و عراقچی انجام داده‌اند، پیروزی مطلق نیست.

البته این روزها «پروژه ظریف» که بر امضای توافق عدم تجاوز با کشور‌های پاکستان، عراق، کویت، قطر و عمان مبتنی است بر سر زبان‌ها افتاده اما برخی رسانه‌های کویت از اساس مطرح شدن پیشنهاد امضای عدم تجاوز در سفر عراقچی را تکذیب کردند و برخی دیگر گفتند کویت این پیشنهاد را در چارچوب شورای همکاری خلیج‌فارس بررسی خواهد کرد. به هر حال تاکنون، هیچ‌کدام از کشور‌های شورای همکاری به طور رسمی به پیشنهاد ایران واکنش نشان نداده‌اند.

دراین گیر و دار نتایج انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس برگزار و باز هم لاریجانی رئیس شد و بدین ترتیب اتحاد اصولگرایان به نمایش گذاشته شد. جالب این‌که آن‌ها علی مطهری که چهره‌ای دردسر ساز برایشان بود را حذف کردند. البته مطهری در دسته بندی‌های سیاسی در زمره اصولگرایان معتدل به حساب می‌آید ولی در سه سال اخیر در مجلس دهم نامزد اصلاح‌طلبان بوده است.

یکی از بحث‌های داغ این روزها هم ماجرای فشارهای سنگین به وزیر نفت است. بیژن نامدار زنگنه، زیر سنگین‌ترین فشار‌ها از سوی برخی مجلسی‌ها  قرار گرفته. طرح ادعا‌هایی درباره وجود کارتخوان در دفتر زنگنه و بحث پیرامون این موضوع که آیا وزارتخانه تحت مدیریت او در وضعیت کنونی آرایش جنگی گرفته، مردود است. هرچند وزارت اطلاعات هم با تکذیب ادعای کشف مقادیری طلا و ارز از دفتر وزیر نفت، بروز بحث و اختلاف بین وزیران نفت و اطلاعات پیرامون این قضیه را کاملاً کذب و خلاف واقع عنوان کرد.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=1050
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.