• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
پارس وی دی اس
5

از سردرگمی مجلس، تا کاهش محبوبیت رئیسی

  • کد خبر : 7231
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
از سردرگمی مجلس، تا کاهش محبوبیت رئیسی
صدای خاوران-در این هشت‌روز هفته که گرمای هوا بیداد می‌کرد؛ اجبار پوشش چادر و مقنعه در برخی شهرها بر داغی فضای مملکت هم افزود. درکنار آن پنهان‌کاری دولت و محرم ندانستن مردم در بیان مسائل مطرح شده در دور جدید مذاکرات برجام در دوحه قطر هم سوال برانگیز شد، اما با شکسته شدن رکورد تورم‌ پس از انقلاب در ایران، با تورم 52 درصدی در خرداد امسال، به یاد این گفته نماینده مجلس افتادیم که مردم زیر بار مشکلات له شده‌اند و آقایان در پی فرافکنی‌اند. البته ما در این هشت‌روز هفته به قدر مجال این ستون، به برخی از این رویدادها می‌پردازیم.

از سردرگمی مجلس، تا کاهش محبوبیت رئیسی

در این هشت‌روز هفته که گرمای هوا بیداد می‌کرد؛ اجبار پوشش چادر و مقنعه در برخی شهرها بر داغی فضای مملکت هم افزود. درکنار آن پنهان‌کاری دولت و محرم ندانستن مردم در بیان مسائل مطرح شده در دور جدید مذاکرات برجام در دوحه قطر هم سوال برانگیز شد، اما با شکسته شدن رکورد تورم‌ پس از انقلاب در ایران، با تورم 52 درصدی در خرداد امسال، به یاد این گفته نماینده مجلس افتادیم که مردم زیر بار مشکلات له شده‌اند و آقایان در پی فرافکنی‌اند. البته ما در این هشت‌روز هفته به قدر مجال این ستون، به برخی از این رویدادها می‌پردازیم.

پناه ایران به خرس روس و اژدهای چین!!

در این اوضاع و احوال در حالی  که روزنامه وابسته به دولت در واکنش به یک نظرسنجی  که اخیرا منتشر شده و نشان می‌دهد، میزان رضایت از عملکرد دولت رئیسی به شدت کاهش یافته و امید مردم به حل مشکلات نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد، در گزارشی مدعی افزایش سطح امید در بین ایرانی‌ها و رضایت از عملکرد دولت رئیسی شد  و این‌طور خون خلق‌ا… را به جوش آورد. در این میان علی مطهری یک اصولگرای دو آتشه که اینک هم‌فکران او در هر بخش از امور کشور برسرکارند؛ با انتقاد از این‌که مسئولان منافع ملی ایران را با منافع روسیه پیوند زده‌اند، مدعی شد؛ سیاست شرق‌گرایی در ایران به آنجا رسیده که قبل‌ از مذاکره دوحه، وزیرخارجه روسیه به ایران می‌آید، یعنی این مذاکره‌ی بدون حضور ما با اجازه‌ ماست، و بعد از مذاکره دوحه هم بلافاصله هیات مذاکره‌ کننده‌ ایرانی برای دادن گزارش و دریافت رهنمود به مسکو می‌رود، بدون آن‌که به مردم گزارشی داده باشد. جالب این‌که روسیه مایل نیست برجام احیا و ایران وارد بازار نفت و گاز شود چون با هدف او در تجاوز به اوکراین سازگار نیست. حال آن‌که گزارش به عالیجناب پوتین اوج شرق‌گرایی و پیوند منافع تهران با کرملین را نشان می‌دهد. جواد آرین‌منش دیگر فعال سیاسی اصولگرا  هم در واکنش به این موضوع از مسئولین خواست در پی منافع ملی باشند و به همان سیاست درست ابتدای انقلاب یعنی نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی بازگردند. البته جای شکرش باقی است که این سخنان از زبان منتقدان دولت و مخالفان گفته نشد و یاران گرمابه و گلستان نظام، به این رویه جبهه‌بندی بین‌المللی ایران در اردوگاه شرق تعبیر انتقاد داشته و معتقدند؛ نباید منافع‌مان را به روسیه گره بزنیم.

مردم زیربار مشکلات، مسئولان به فکر  محدویت اینترنت و مبارزه با بدحجابی

در این گیر و دار که مشکلات اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مردم است و بر سر راه تعامل با دنیا موانع سیاسی زیادی وجود دارد، فسادهای گسترده به خرابی‌ و فجایعی نظیر متروپل منجر می‌شود و مشکلات محیط زیستی چالش عمده پیش روی آینده است، گویا تنها عزم جزم‌ مسئولان کشور موضوع حجاب زنان شده است. از افزایش محسوس ماشین‌های «گشت ارشاد» در سطح شهرهای بزرگ گرفته تا اخباری درباره سخت‌گیری‌های اجتماعی بیشتر برای زنان که گویا؛ با تشدید این سخت‌گیری‌های نامعمول، پای نیروهای «گشت ارشاد» پلیس و ماموران امر به معروف و نهی از منکر به ایستگاه‌های مترو، بیمارستان‌ها، مطب‌ها، اماکن ورزشی، رستوران‌ها و… باز و آش به حدی شور شده که صدای عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در آمد و گفت: مردم زیربار فشار مشکلات معیشتی، اجاره خانه، قیمت بالای خودروهای بی‌کیفیت، قطعی آب و برق، گرانی ارز و نگرانی از بی‌حاصل بودن مذاکرات اتمی و هزاران معضل دیگر به زانو در آمده‌اند و عده‌ای دنبال محدودسازی اینترنت و جریمه نقدی برای بدحجابی و سخت‌گیری بیشتر بر مردم هستند. او حتی پا را فراتر گذاشت و گفت: “ما در مجلس دچار یک سردرگمی هستیم و هنوز نمی‌دانیم نیاز‌های اصلی جامعه چیست و توقع و انتظارات مردم از مجلس کدام‌اند؟” جالب این‌که یک کارشناس مسائل اقتصادی در تحلیلی ار اوضاع اظهار کرد؛ این روزها ما از خط فقر، به خط گرسنگی رسیده‌ایم؛ قیمت‌ها روز به‌روز گران‌تر می‌شوند، و دولت همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد و این وضعیت نوعی ناامیدی در جامعه را به‌نمایش می‌گذارد. مخصوصاً‌ که برداشت‌ها نسبت به احياى برجام ديگر چندان مثبت نيست با این‌حال در ناامیدی بسی امید است!!!

تاهشت روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7231
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.