• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
8
داستان غم‌انگیز مدارس مختلط؛

آقای وزیر خبر دارد؟!

  • کد خبر : 8420
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۴۳
آقای وزیر خبر دارد؟!
صدای خاوران-دهیار روستا فرشه تصریح کرد: هنوز سرویس‌های بهداشتی‌ مدرسه روستا مختلط هستند، انتظار داریم حال که آموزش‌وپرورش کمکی برای رفع مختلط بودن ندارد، لااقل سرویس‌های بهداشتی را جدا کنند.

داستان غم‌انگیز مدارس مختلط؛ 

آقای وزیر خبر دارد؟!

دانش‌آموزان شش روستا در قالب 455 نفر مختلط هستند.

سال‌هاست شاهد وعده‌های بی‌حاصل مسئولان برای برچیدن “مدارس مختلط”، کانکسی و رفع کمبود فضای آموزشی هستیم، کمبودهایی که هم‏چنان عدالت و کیفیت آموزش را در معرض تهدید قرار داده است. در شهرستان کاشمر هنوز تعدادی از دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی برخلاف میل‏شان مجبورند به‌صورت “مختلط” در یک کلاس بنشینند. در حال حاضر از 10 روستای بخش فرح‏دشت، تمامی دانش‌آموزان شش روستا در قالب 455 نفر مختلط هستند.

جردوی، روستایی است که با 152نفر بیشترین تعداد دانش‌آموز مختلط را در بین این 10 روستا دارد. در همین خصوص «رضا غلامی» دهیار روستای جردوی گفت: کمبود فضای آموزشی موجب شده دانش‌آموزان دختر و پسر به‌صورت مختلط در تنها دبستان شش کلاسه روستا تحصیل کنند.

وی افزود: با کمک خیرین توانستیم کلنگ احداث یک سالن چندمنظوره را در داخل مدرسه به زمین بزنیم تا با ایجاد دو کلاس دیگر حداقل پایه‌های پنجم و ششم از یکدیگر جدا شوند.

غلامی خاطر نشان کرد: اکنون در پایه پنجم 21 دانش‌آموز و در پایه ششم 18 دانش‌آموز دختر و پسر به صورت مختلط مشغول به تحصیل هستند.

دست رد بر سینه والدین دغدغه‏مند

والدین هم‏چنان نگرانی‌های بسیاری از وضعیت تحصیل فرزندان‏شان دارند، از مدارس مختلط گرفته تا نشستن زیر سقف مدارس فرسوده که به اُفت تحصیلی انجامیده است.

قوچ‏پلنگ دومین روستای بخش فرح‏دشت است که 119 دانش‌آموز دارد. «محسن نصرتی» دهیار این روستا در همین خصوص گفت: اگرچه بارها دغدغه‌های والدین را در خصوص مدارس مختلط در جلساتی با آموزش‌وپرورش مطرح نمودیم، اما در نهایت گفته‌اند بودجه‌ای برای این کار ندارند.

وی عنوان کرد: وضعیت موجود موجب شده مدرسه روستا همچنان مختلط باشد و مسئولان مربوطه گفته‌اند؛ چون تعداد دانش‌آموزان به حدنصاب نمی‌رسد، نمی‌توان مدرسه را دو شیفت کرد.

وی خاطر نشان کرد: به‌رغم این‏که والدین نارضایتی‌های بسیاری از مختلط بودن کلاس و مدرسه فرزندان‏شان دارند، امسال معلم خانم هم اختصاص ندادند که لااقل دانش‌آموزان دختر بتوانند راحت‌تر مشکلات خود را با معلم در میان بگذارند.

دو پایه در یک کلاس

عبدالرضا حامدی‏فر دهیار روستای نای هم می‌گوید: وجود تنها مدرسه ابتدایی مختلط با 60 دانش‌آموز در این روستا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین است.

وی با بیان این‏که این مدرسه شش کلاسه با خود مدیر فقط چهار معلم دارد، اظهار کرد: کمبود کلاس درسی موجب شده علاوه بر مختلط بودن، دو پایه در یک کلاس بنشینند و معلم هم‌زمان به آن‌ها درس دهد که مشکلات خاص خودش را در ارائه و فرایند آموزش به همراه دارد.

حامدی‏فر از وجود یک مدرسه دیگر در روستا خبر داد و گفت: هرچند سال‌های قبل در روستا مدرسه راهنمایی داشتیم اما چون فرسوده و تخریبی بود تعطیل شد و اکنون دانش‌آموزان مجبورند برای تحصیل به کاشمر بروند.

دهیار روستای نای عنوان کرد: متأسفانه عده‌ای از دانش‌آموزان مقطع راهنمایی به دلیل طولانی بودن مسیر، به‌خصوص در بین دختران ترک تحصیل‌ نموده‌اند.

مدرسه‌ای با سرویس بهداشتی‌ مختلط

متأسفانه چون امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان در بسیاری از روستاها فراهم نیست، مجبورند جهت ادامه تحصیل به شهر بروند که تاکنون موجب بروز اتفاقات ناگواری هم شده است.

«مهین تقوی» دهیار روستا فرشه در همین خصوص گفت: به دلیل این‏که تعدادی از دانش‌آموزان روستا مجبورند برای تحصیل به دیگر روستاها و یا شهر بروند، چند هفته قبل تصادفی شدید رخ داد که موجب مصدومیت چند نفر از دانش‌آموزان شد که متأسفانه وضعیت یکی از آن‌ها هم‏چنان وخیم است.

وی اظهار کرد: در روستا بین 50 تا 60 دانش ‏آموز ابتدایی داریم که به‌صورت مختلط تحصیل می‌کنند و چون برای شش‌پایه تحصیلی فقط سه معلم دارند، باید دو پایه در یک کلاس بنشینند که در فراگیری آموزش با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

تقوی عنوان کرد: تاکنون پیگیری‌های بسیاری در این زمینه شده اما رضایت چندانی از آموزش‌وپرورش نداریم.

دهیار روستا فرشه تصریح کرد: هنوز سرویس‌های بهداشتی‌ مدرسه روستا مختلط هستند، انتظار داریم حال که آموزش‌وپرورش کمکی برای رفع مختلط بودن ندارد، لااقل سرویس‌های بهداشتی را جدا کنند.

وی با اشاره به این‏که در مقطع متوسطه اول، به دلیل مشکلاتی در رفت‌وآمدها، ترک تحصیل‌هایی داشته‌ایم، گفت: برخی خانواده‌ها چون پولی ندارند تا دختر خود را برای تحصیل به روستای دیگر یا شهر بفرستند، مجبورند فرزندشان را از تحصیل منع کنند.

دهیار روستای فرشه با انتقاد از این‏که تنها مدرسه این روستا از کمترین امکانات آموزشی برخوردار است، تصریح کرد: آن‌ها حتی یک کامپیوتر یا وسایل ورزشی بسیار معمولی را ندارند و با حداقل‌ها سر می‌کنند.

مختلط بودن و امتناع از فرستادن به مدرسه

روستای کاژغونه از دیگر روستاهای بخش فرح‏دشت است که مختلط بودن تنها مدرسه آن موجب شده برخی والدین از فرستادن فرزندان‏شان به مدرسه امتناع کنند.

«راضیه حجابی» دهیار روستای کاژغونه در همین خصوص گفت: این روستا فقط یک مدرسه ابتدایی با دو معلم و 21 دانش‌آموز دختر و 21 پسر دارد که به‌صورت مختلط تحصیل می‌کنند.

دهیار روستای کاژغونه قدمت مدرسه را بالغ‌ بر30 سال اعلام نمود و اظهار کرد: مختلط بودن موجب شده برخی والدین از فرستادن فرزندشان به مدرسه روستا امتناع کرده و آن‌ها را به کاشمر بفرستند در حالی که حتی سرویس هم ندارند و همه هزینه‌ها را خود والدین باید متقبل شوند.

پیگیرهای بی‌نتیجه

«ربابه ابراهیم‏پور» دهیار روستای بهاریه هم از تحصیل 18 دانش‌آموز در یک مدرسه 3 کلاسه که 10 نفرشان دختر و باقی پسر هستند خبر داد و گفت: دانش‌آموزان این مدرسه تا امسال در یک کلاس کانکسی تحصیل می‌کردند که با کمک آستان‏قدس مدرسه جدید احداث شد.

وی با بیان این‏که این تعداد دانش‌آموز فقط تا مقطع ششم می‌توانند در روستا تحصیل کنند، افزود: اکنون برای شش‌پایه دو معلم در روستا داریم.

ابراهیم‏پور با اشاره به این‏که پیگیری‌هایی برای اختصاص معلم بیشتر داشتیم که فقط در زمان مدیریت قبلی آموزش‌وپرورش یک نیروی دیگر اختصاص دادند، عنوان کرد: در وضعیت فعلی، دانش‌آموزان برای تحصیل در دوره اول متوسطه به شهر می‌روند و پسران برای دوره دوم به روستای تربقان و دختران به مدرسه طباطبایی کاشمر عزیمت می کنند.

دهیار روستای بهاریه با بیان این‏که دانش‌آموزان هر روز باید 30 کیلومتر بروند و برگردند که این رفت و آمدهای روزانه، خطرات خاص خود را دارد، اظهار کرد: تمامی هزینه‌های رفت‌وآمد را والدین پرداخت می‌کنند و آموزش‌وپرورش کمکی ندارد.

ابراهیم‏پور در همین خصوص از ترک تحصیل برخی دانش‌آموزان به دلیل طولانی بودن مسافت خبر داد و گفت: حتی برخی پسران هم ترک تحصیل‌کرده‌اند که ناهنجاری‌های خاص خودش را در روستا به وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه چند نفر از دانش‌آموزان که ترک تحصیل کرده‌اند چون بزهکار شدند، مشکلات بسیاری را برای روستا به وجود آورده‌اند.

وی با بیان این‏که حتی کامپیوتر برای مدرسه نداریم، تصریح کرد: هنوز اطراف مدرسه حصار ندارد، کف محوطه مدرسه خاکی و وسایل آموزشی و ورزشی نداریم. اگرچه تاکنون مطالبه‏گری‌هایی داشتیم اما بی‌نتیجه بوده و فقط قول‌هایی داده‌اند که عملی نشده است.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8420
  • نویسنده : زینت تازه دل
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.