• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
3

آخرین تلاش‌ها در آخرین روزها

  • کد خبر : 9882
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۰
آخرین تلاش‌ها در آخرین روزها
صدای خاوران-از اويل سال 1356 علائم بحراني که در ابعاد اقتصادي، سياسي و اجتماعي گريبانگير رژيم شاه شده بود آشکارتر گرديد. نارضايتي‌هاي مردم، از همه طبقات روز به روز افزوده‌تر و گسترده‌تر گرديد و عليرغم خشونت و سرکوب ملت که از همان سال 1340 آغاز شده و در سال‌هاي 56 ـ1350 به اوج خود رسيده بود، مبارزات ملت در حال گسترش و نيرومندي روزافزوني بود. تمامي شواهد و علائم از طوفان قريب الوقوعي خبر مي داد.» (از متن کتاب)

آخرین تلاش‌ها در آخرین روزها

 

کتاب آخرین تلاش‌ها در آخرین روزها ناگفته‌های پیرامون انقلاب‌اسلامی تألیف دکتر ابراهیم یزدی به سال 1368 توسط نشر رشدیه در 325 صفحه چاپ و در اختیار اهل مطالعه قرار گرفت.

«در شانزدهم دی‌ماه ۵۷ بختیار از طرف شاه به نخست‌وزیری منصوب گردید. انتصاب بختیار به نخست‌وزیری شکست سیاست خشونت و سرکوبی بود که با روی کار آمدن ازهاری آغاز شده بود. همان روش و سیاستی که جناحی از هیئت حاکمه آمریکا (برژینسکی و یارانش) اصرار داشتند که شاه باید در برخورد با نارضایتی مردم و طغیان عمومی از آن استفاده نموده و انقلاب را سرکوب و مهار نماید. به نظر آنان، این تنها راه‌حل بود. استعفای ازهاری و روی کار آمدن بختیار، عقب‌نشینی رژیم و قبول شکست این تز بود. از جانب دیگر انتصاب ازهاری آخرین مرحله از فعل‌وانفعالات و رویدادهایی بود که در جهت سیاست نرمش و بازکردن دریچه‌های اطمینان از مرداد ۵۶، با تغییر هویدا آغاز گردیده بود. اگرچه بررسی تمام این حوادث موردنظر ما نیست اما برای توجه به ریشه و روند برخی از رویدادها و حوادث به‌مرور اجمالی بعضی از تغییرات می‌پردازیم. در مرداد ۱۳۵۶، امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر شاه برای مدت قریب به ۱۴ سال، از کار برکنار و آموزگار بجای وی مأمور تشکیل کابینه گردید. برکناری هویدا از جهات عدیده قابل‌بررسی است، اما آنچه از همه مهم‌تر است این‌که این جابجایی، آغاز حرکت‌هایی از جانب هیئت حاکمه بود که بالاخره منجر به روی کار آمدن بختیار و خروج شاه از ایران و سقوط نظام شاهنشاهی در بهمن ۱۳۵۷ گردید. همچنین تغییر هویدا، اعتراف رژیم شاه و نیروهای خارجی پشتیبان او به شکست برنامه‌هایی بود که از سال‌های ۱۳۳۹ و ۱۳۴۰ تحت عنوان «انقلاب سفید شاه» به دستور و با پیگیری دولت آمریکا آغاز کرده بود.

از اويل سال 1356 علائم بحراني که در ابعاد اقتصادي، سياسي و اجتماعي گريبانگير رژيم شاه شده بود آشکارتر گرديد. نارضايتي‌هاي مردم، از همه طبقات روز به روز افزوده‌تر و گسترده‌تر گرديد و عليرغم خشونت و سرکوب ملت که از همان سال 1340 آغاز شده و در سال‌هاي 56 ـ1350 به اوج خود رسيده بود، مبارزات ملت در حال گسترش و نيرومندي روزافزوني بود. تمامي شواهد و علائم از طوفان قريب الوقوعي خبر مي داد.» (از متن کتاب)

خواندن کتاب عبرت‌آموز مرحوم ابراهیم یزدی اولین وزیرخارجه دولت موقت و یار و همراه امام(ره) در پاریس را به دولتمردان و مردم دیارمان توصیه می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=9882
  • نویسنده : مجید عرفانی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.