• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
6
هشت روز هفته

گره گفتمانِ سیاست خارجی دولت رئیسی با برجام

  • کد خبر : 5508
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۳۳
گره گفتمانِ سیاست خارجی دولت رئیسی با برجام
صدای خاوران- در این گیر و دار که طرح مسدودسازی اینترنت در ایران در مجلس انقلابی مطرح شد؛ خیلی‌ها با تلخندی می‌گفتند شاید چین شویم یا کره‌شمالی؟! اما اگر نخواهیم از دایره انصاف خارج شویم حسن روحانی هشت سال نبرد نابرابری با نهادهای قدرت به خاطر ضریب نفوذ اینترنت داشت.

در این هشت روزهفته در حالی شنیدن زمزمه‌های ورود موج ششم کرونا و خطر جهش‌های ویروس و بی‌اثر شدن پلتفرم‌های واکسن و مرگ هموطنان، دردناک بود؛ برخی خبرها مثل موضوع استفاده از هواپیمای آبپاش ایران در ترکیه برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های این کشور به همان اندازه دردناک بود. القصه درهشت‌روز هفته این شماره از کرونا گرفته تا حمله پهبادی به یک کشتی تجاری تا تنفیذ رئیس‌جمهوری به قدر مجال این ستون می‌پردازیم.

*آغاز آشفته دولت رئیسی

دراین گیر و دار که یک جریان قوی فکری در غرب معتقد است؛ خروج ترامپ از برجام تحت‌تأثیر اسرائیلی‌ها با امید حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، صورت گرفته و البته حماقت محض بوده اما گفتمانِ سیاست خارجی دولت رئیسی با برجام گره خورده  و عیارِ سیاست خارجی و روابط بین‌المللی و جایگاه ایران در مواجهه با قدرت‌های بزرگ را مشخص می‌کند. البته حمله پهپادی به یک کشتی تجاری متعلق به یک میلیاردر اسرائيلی در دریای عمان و کشته شدن دو شهروند رومانیایی و بریتانیایی طی آن باعث شد آمریکا، بریتانیا و اسرائيل، بدون سند و مدرک، مدعی شوند؛ ایران، پشتِ حمله به این کشتی قرار دارد. حتی نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از شورای امنیت خواستار برگزاری جلسه فوری برای بررسی حمله به نفتکش این رژیم در دریای عمان شد در این میان نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل تهدید کرد؛ تل‌آویو پاسخ «اشتباه بزرگ ایران» را خواهد داد، جالب این که یکی از ارشدترین نظامیان پیشین رژیم اسرائیل، به دولت نفتالی توصیه کرد؛ از انداختن اسرائیل به جلوی جبهه نظامی احتمالی جدیدی با ایران، بر سر رخدادهای اخیر خلیج فارس، خودداری کند. هرچند سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پی این اتهامات ساختگی علیه کشورمان به رئیس شورای امنیت نامه نوشت و در این خصوص هشدار داد. جالب این‌که این حمله در هفته‌ای رخ داده که “ابراهیم رئیسی” رئیس‌جمهوری ایران روی کار ‌آمده و برخی  این را آغازی آشفته برای دوران ریاست‌جمهوری او می‌دانند که می‌تواند باعث تشدید تنش میان ایران و غرب شود. فقط خدا کند هرگونه تشدید تنش در خلیج‌فارس بین ایران و اسرائیل، مذاکرات هسته‌ای را از مسیر خود خارج نکند، به ویژه آن‌که رئیسی در مراسم تنفیذ خود گفت؛ ما حتما به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود اما حتماً سفره مردم به اقتصاد را شرطی نکرده و به اراده بیگانگان گره نخواهیم زد.

*چین می‌شویم یا کره‌شمالی؟!

 در این گیر و دار که طرح مسدودسازی اینترنت در ایران در مجلس انقلابی مطرح شد؛ خیلی‌ها با تلخندی می‌گفتند شاید چین شویم یا کره‌شمالی؟! اما اگر نخواهیم از دایره انصاف خارج شویم حسن روحانی هشت سال نبرد نابرابری با نهادهای قدرت به خاطر ضریب نفوذ اینترنت داشت. اما این روزها آینده اینترنت کشور با طرح مجلس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته پیوند اندیشه‌های محدودگرا و تاریک مجلس انقلابی با دولت رئیسی نیز دور از انتظار نیست، چون کسانی که از آگاهی مردم می‌ترسند مخالف توسعه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند. چون همان شبکه‌های اجتماعی که دولت روحانی برای اولین بار از بستر آن استفاده کرد و میزان بودجه تمام نهادهای سیاسی، مذهبی را به صورت شفاف بر روی آن قرار داد و بسیاری از تندروها را به خشم آورد و برخی از آنها را نیز برای اولین‌بار در مورد این بودجه‌های هنگفت نهادهای‌شان پاسخگو کرد. مگر نه این‌که در بستر همین شبکه‌های اجتماعی، سخنان مشاور دولت روحانی منتشر شد که می‌گفت: “برخی‌ها کل بودجه مملکت را به خاطر یک ردیف بودجه نهاد خودشان به گروگان می‌گیرند. و حالا باید ببینیم آیا این روشنگری‌ها در دولت رئیسی و مجلس انقلابی نیز تکرار خواهد شد؟ اما در کنار همه این سئوالات هنوز هم در این فکرم این روزها با وجود آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس چرا هواپیمای آبپاش کشور، به جای ایران در ترکیه بود؟ و ای‌کاش را در دلمان کاشت که کاش می‌شد از چنین ابزار و امکاناتی در درون کشور استفاده شود و البته این سئوال دیگر هم مطرح شد که اگر چنین امکاناتی در کشور وجود داشته چرا تاکنون از آن برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس و… استفاده نشده است.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5508
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.