• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
پارس وی دی اس
4
تحلیل سیاسی

پیروزی به شرط نبودِ رقیب!

  • کد خبر : 5065
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
پیروزی به شرط نبودِ رقیب!
در این دوره از انتخابات شورای‌شهر، اوضاع کاشمر به لحاظ آرایش کاندیداها بسیار قابل تامل است. عده کثیری از تأیید صلاحیت‌شدگان، از یک طیف سیاسی هستند و لیست‌های متعدد نیروهای یک جریان سیاسی حکایت از آن دارد که گویا قرار است نیروهای یک جناح و با لیست‌های متعدد و چه بسا با نام‌های غلط‌ انداز، با یکدیگر رقابت کنند زیرا با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، خیال آنان از بابت رقیب آسوده است، لذا رقابت‌شان را به رقابت درون‌گروهی کشانده ‌است.

ماجرای ردِصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان این بار مشمول کاندیداهای شورای ششم نیز شده‌است و عدم تائید صلاحیت اکثریت کاندیداهای منتسب به اردوگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای‌شهر، این روزها بیش از پیش خبرساز شده و به نظر می‌رسد؛ همان نگاهی كه مانع از ورود اغلب اصلاح‌طلبان به كارزار انتخابات مجلس يازدهم شد؛ حالا از سوی هیئت نظارتِ تعیین شده توسط راه یافتگانِ همان انتخابات به مجلس، اعمال شده است که این موضوع انتقادات بسياری را در پی داشته است. نگاهی به نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای شورای‌شهر کاشمر نیز نشان می‌دهد که اکثریت نامزدهای منتسب به این جریان، به دلایل مختلف از سوی هیأ‌ت‌‌نظارت رد ‌صلاحیت شده‌اند. موجی کم‌سابقه از رد ‌صلاحیت‌های انتخاباتی، که شامل ‌حال اعضای فعلی شورای شهر نیز شده است. آنچه در این موضوع بیش از اصل رد صلاحیت این کاندیداها بسیاری از مردم را انگشت به دهان نموده، دلایلی از جمله عدم‌التزام به اسلام و قانون اساسی و ولایت فقیه و همچنین سوءشهرت است که به عنوان دلایل رد‌ صلاحیت‌ این افراد مطرح شده است! و صدالبته، به همان اندازه که رد صلاحیت افراد خوشنام و صاحب صلاحیت موجب شگفتی گردیده؛ تأیید عده‌ای نیز بر پیکر جامعه شوک عجیبی وارد کرده است.

شکی نیست که وقتی از سوی هیئت نظارتی که تمام اعضای آن منتسب به یک جریان سیاسی هستند، اجازه حضور به افراد صاحب‌صلاحیت یک جریان سیاسی دیگر در انتخابات داده نشود، ظلم در حق شهروندان‌، بی‌توجهی به حق شهروندی نامزدهای انتخاباتی و در یک کلمه مانع‌آفرینی در مسیر برگزاری یک انتخابات سالم و رقابتی و مشارکتی است. لذا از اعضای هیات‌ نظارت انتظار می‌رفت، دیدگاه‌های سیاسی و جناحی و چه بسا اغراض شخصی خود را در برابر حقوق انتخاب‌کنندگان‌ و انتخاب‌شوندگان قرار ندهند، اما انگار برای عده‌ای، شرط تایید صلاحیت داوطلبین انتخابات شورای‌شهر کاشمر این بوده است که از جریان سیاسی خودی و نیز مخالف شهردار باشند، هرچند پرونده کیفری داشته باشند و یا شهر را به ناآرامی و جنجال کشیده باشند.

 البته در این میان این پرسش مطرح است که آیا چنین رد صلاحیت گسترده، عرصه انتخابات را از معنا و ماهیت خالی نمی‌كند و اثر منفی بر مشاركت مردم و در نتیجه شكل‌گیری شورایی كارآمد نخواهد داشت؟ به ویژه آن‌که حذف کاندیداهای اصلاح‌طلبان، زمینه را برای مشارکت حداکثری که همواره مورد نظر مسئولان نظام اسلامی است فراهم می‌کند یا نه؟!.

از طرفی، شکی نیست وقتی تعداد زیادی از افرادی که صلاحیت لازم برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی را دارند ولی با نگاه سیاسی رد‌صلاحیت می‌شوند، ممکن است تعدادی از افراد با رای حداقلی انتخاب شوند که بهترین‌ها و مطمئن‌ترین‌ها برای اداره شهر نباشند. بدین ترتیب مردم از حق رأی دادن به کاندیدای مطلوب خود محروم می‌شوند و سیستم نیز از حضور اشخاص توانمند محروم می‌گردد و در این صورت چالش‌های فراوانی در مسائل مدیریتی رخ می‌دهد. از این‌رو ضرورت دارد برای برگزاری انتخابات باشکوه، بساط تنگ‌نظری و حذف برچیده شود. چرا که بنا به گفته یکی از بزرگان کشور، “تقسیم بر دو کردن نیروهای کشور باعث ترفیع یکسری چاپلوسانی می‌شود که اتفاقا به سخنانی که می‌گویند هم باور ندارند. مگر چه اولویتی نسبت به افراد هست که یکی را راه بدهیم و یکی را راه ندهیم؟ قانون هم اگر قانونی است که جلوی حقوق مردم را می‌گیرد قانون غلطی است و باید به سمت اصلاح آن رفت”.

در این دوره از انتخابات شورای‌شهر، اوضاع کاشمر به لحاظ آرایش کاندیداها بسیار قابل تامل است. عده کثیری از تأیید صلاحیت‌شدگان، از یک طیف سیاسی هستند و لیست‌های متعدد نیروهای یک جریان سیاسی حکایت از آن دارد که گویا قرار است نیروهای یک جناح و با لیست‌های متعدد و چه بسا با نام‌های غلط‌ انداز، با یکدیگر رقابت کنند زیرا با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، خیال آنان از بابت رقیب آسوده است، لذا رقابت‌شان را به رقابت درون‌گروهی کشانده ‌است. لطف هیئت نظارت نسبت به کاندیداهای جریان سیاسی همسو با خود به حدی بوده که از هم اکنون عده‌ زیادی از آنان خود را در شورای‌شهر می‌بینند و در صحنه بی‌رقیب از الان سرود پیروزی سر می‌دهند. حال آن‌که همه می‌دانند در این منطقه هر زمان اصلاح‌طلبان فرصت رقابت داشته‌اند، مجال پیروزی به اصولگرایان نداده‌اند و اصولگراها هر کجا و تحت هر عنوان به پیروزی رسیده‌اند، از سر لطف نهادهای نظارتی به آنان بوده که برایشان رقبا را قبل از شروع رقابت از صحنه حذف کرده‌اند؛ در غیر این‌صورت تاریخ گواه است که این جریان سیاسی اقبال زیادی در میان مردم نداشته‌اند. حال باید دید کسانی که به هیچ دلیلی برادر شهید، جانباز، نیروهای پاک فعال و جوان این شهر و حتی در ابتدای امر، فرزند شهید والامقام را به دلایل عجیب از میدان خارج کرده‌اند، چه پاسخی در نزد خداوند و پیشگاه مردم خواهند داشت؟

علیرغم همه این شرایط یقین داریم؛ مردم در این دوره به مدد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، با دقت تمامی اتفاقات را رصد می‌کنند و سره را از ناسره به خوبی تشخیص خواهند داد و فریب شعارهای نخ نما شده عده‌ای را نخواهند خورد. آنها نمایندگانی پاک دست و سالم و مردمی می‌خواهند، لذا همچنان منتظر تأیید صلاحیت افرادی بیشتر از لحاظ صاحب صلاحیت‌ خواهند ماند تا در یک انتخابی آزادانه و صحیح، اراده خود را برای تشکیل شورایی کارآمد و مؤثر اعمال نمایند و از ميان كانديداها، افرادی را كه می‏توانند منتخبان واقعی‌شان باشند، راهی پارلمان‌ شهری کنند. هرچند این عده‌ از کاندیداهای اصلاح‌طلب، در زمان باقیمانده فرصت برنامه‌ریزی جهت انجام امور تبلیغی را از دست داده باشند. 

اصلاح‌طلبان هم‏چنان باور دارند که برگزاری پرشور انتخابات و مشاركت هرچه بیشتر مردم در انتخابات، اتفاق مباركی است كه تنها در صورت وجود تنوع و تكثر و سلایق و دیدگاه‏های  نامزدهای انتخابات تحقق خواهد یافت.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5065
  • نویسنده : علیرضا افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.