• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
پارس وی دی اس
9

هراس از زنده‌به‌گوری

  • کد خبر : 5914
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۳۷
هراس از زنده‌به‌گوری
صدای خاوران-نشست زمین هم‏چنان کاشمر را تهدید می‌کند و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی از عوامل اصلی این رکوردداری است! گرچه حجم و اندازه آثار تخریبی فرونشست‌های این شهر قابل ‌مقایسه با بحران‌هایی مثل سیل و زلزله نیست.

 

فرونشست زمین مربوط به مناطق خاصی نیست؛ سال‌هاست بسیاری از شهرهای کشور از جمله کاشمر با این معضل دست‌به‌گریبان هستند. در خیابان‌های مختلف می‌توان شکاف‌ها و نشست‌هایی را دید که هرلحظه امکان دارد عمیق‌تر شده و فرونشستی گسترده اتفاق بیفتد و هر آنچه در اطرافش وجود دارد را ببلعد. همان اتفاقی که در بلوار بسیج و یا خیابان امام خمینی افتاد.

کاشمر حالا رکورددار فرونشست زمین در کشور است، بحرانی که به فاجعه تبدیل شده و پیشروی آن نیز شدت گرفته و وضعیت بسیار بغرنج و خطرناک است، زیرا هر لحظه امکان دارد زمین دهان باز کند و زیرپای فردی خالی شود، به‌ طوری‌که یک کارشناس حوزه آب‌وخاک می‌گوید: سرعت فرونشست زمین در کاشمر بسیار بیشتر از آنچه گفته می‌شود، هست.

هادی معماریان از فرونشست سالیانه 20 سانتیمتری زمین در منطقه خبر داده و می‌افزاید: بر اساس استاندارد جهانی اگر سالی دو میلیمتر نشست داشته باشیم وارد بحران شده‌ایم ولی ما سالی 200 میلیمتر فرونشست زمین داریم.

وی با بیان این‌که در غرب دشت کاشمر شکاف‌های بسیار عمیقی حفر شده است، عنوان می‌کند: جنوب کاشمر به‌شدت دچار فرونشست زمین شده و به‌زودی تأسیسات زیرزمینی دچار خسارت‌های جدی خواهند شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کاشمر هم از وضعیت بسیار نگران‌کننده نشست زمین در دشت این شهرستان خبر داده و می‌گوید: بر اساس بازدیدهای میدانی انجام شده وضعیت بسیار نگران‌کننده‌تر از آن است که اعلام می‌شود.

احمد رضاپور می‌افزاید: متأسفانه در میان عامه مردم و حتی برخی کارشناسان موضوع فرونشست معنی ندارد و به اسم برق‌زدگی می‌شناسند و فکر می‌کنند به خاطر برخورد صاعقه با زمین چنین حفره و شکاف به وجود آمده است.

وی در همین خصوص پیشنهاد ممنوع شدن ورود به برخی مناطق را داده و می‌گوید: در دشت کاشمر نشست زمین موجب ایجاد حفره‌هایی شده که اصلاً قابل‌اندازه‌گیری نیستند به‌طوری‌که اگر کسی در آن سقوط کند، شاید اصلاً پیدا نشود و مفقودالاثر شود.

رضاپور عمق برخی از حفره‌ها را قابل‌اندازه‌گیری ندانسته و اظهار می‌کند: به‌خصوص در شب احتمال سقوط در این حفره‌ها بسیار بیشتر وجود داد، حتی در قسمت جنوبی کاشمر از جمله قسمت‌های جنوبی‌تر روستاهای کاهه، قهندیز و میرآباد امکان تردد با ماشین وجود ندارد.

با این روند خشک‌سالی و کم‌آبی که مشاهده می‌کنیم، این احتمال وجود دارد در آینده شاهد تشدید این پدیده باشیم. زیرا می‌دانیم وقوع این پدیده با سطح سفره‌های آب زیرزمینی در ارتباط است و با توجه به این‌که هرساله از میزان آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد؛ در آینده با شدت بیشتری شاهد وقوع پدیده فرونشست زمین باشیم.

نشست زمین هم‏چنان کاشمر را تهدید می‌کند و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی از عوامل اصلی این رکوردداری است! گرچه حجم و اندازه آثار تخریبی فرونشست‌های این شهر قابل ‌مقایسه با بحران‌هایی مثل سیل و زلزله نیست، اما با توجه به تراکم جمعیت شهری این امکان وجود دارد که در آینده، فرونشست‌ها تبدیل به اصلی‌ترین مخاطره محیطی کاشمر شود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5914
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.