• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
5

نگرانی‌ها از بازگشت بابک زنجانی‌ها

  • کد خبر : 8049
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
نگرانی‌ها از بازگشت بابک زنجانی‌ها
صدای خاوران-در این اوضاع‌واحوال که شاهد اعتراضات مردم در کف خیابان هستیم؛ یک استاد دانشگاه با بیان این‏که سرشت اعتراضات تغییر کرده و رادیکال‌تر شده؛ گفت: باید توجه داشت که سکوت بخش اعظم جامعه، به معنای تأیید وضع موجود نیست. این هم نوعی نارضایتی است که با سکوت همراه است.

در این هشت‌روز هفته با وقوع حادثه تروریستی در ایذه و فراخوانی بازاریان جهت تعطیلی مغازه‌ها و دعوت مردم به نخریدن، هشت‌روز هفته‌ای پرسر و صدا رقم خورد. اما در کنار دوقطبی بازماندگان معترضان کشته شده و خانواده‌های شهدای امنیت که هر دو فرزندان این مرزوبوم هستند، بغض و اندوهی به عظمت ایران به همراه داشت. شورای حکامِ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در اقدامی، قطعنامه پیشنهادی سه قدرت اروپایی عضو توافق برجام را با اکثریت آرا به تصویب رساند. که به‌قدر مجال این ستون به آنها خواهیم پرداخت؛

اعتراف مرکز پژوهش‌های مجلس به دستاوردهای دولت قبل

در این گیرودار بعد از آن‌همه آمار و ارقامی که از مشکلات اقتصادی و رکود دولت روحانی از سوی دست‌اندرکاران دولت فعلی مطرح شد، بالاخره مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی از برخی دستاورد‌های دولت روحانی در قالب آمار تمجید کرد؛ در گزارش ذکرشده دولت در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ توانسته در شاخص رقابت‌پذیری صنعتی جهان به رتبه‌ای بالاتر از اهداف تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه دست یابد. جالب این‏که تنها شاخص رشد یافته در دولت رئیسی میزان مالیات‌ستانی از مردم است که قریب ۶۹ درصد افزایش‌یافته و کالا‌های اساسی مانند دارو، مرغ، برنج و روغن نیز با افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۷۰۰ درصدی مواجه بوده است.

در این اوضاع‌واحوال اما زمزمه‌هایی از در راه بودن “بابک زنجانی”های جدید در دولت رئیسی شنیدیم به‌طوری‌که با جدی شدن موضوع فروش نفت به اشخاص مورد تأیید دستگاه‌ها، احساس می‌شود دولت سیزدهم تجربه تلخ اقتصادی و سیاسی کشور از اجازه فروش نفت به افراد حقیقی را بار دیگر قرار است تجربه کند. این در حالی است که یک عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره احتمال تکرار مسائلی همچون بابک زنجانی گفت: اگر هرکسی را که در دور زدن تحریم حضور دارد لو بدهند مسئله مشابه بابک زنجانی رخ می‌دهد. در این میان موضوع بازگشت بنزین احمدی‌نژادی هم مطرح‌شده، که در کنار نگرانی‌های متعدد در کشورمان فعالان محیط زیستی را نگران خسارات جبران‌ناپذیر این بنزین به محیط‌زیست و سلامت مردم کرده است.

سکوتِ بخشی از جامعه از رضایت نیست!!

در این اوضاع‌واحوال که شاهد اعتراضات مردم در کف خیابان هستیم؛ یک استاد دانشگاه با بیان این‏که سرشت اعتراضات تغییر کرده و رادیکال‌تر شده؛ گفت: باید توجه داشت که سکوت بخش اعظم جامعه، به معنای تأیید وضع موجود نیست. این هم نوعی نارضایتی است که با سکوت همراه است. در این میان یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌اسلامی هم با تأکید بر این‏که باید شرایط فعلی تلنگری برای مسئولان باشد؛ گفت: عده‌ای بدون درک مناسب از شرایط موجود چه تعمداً و چه سهواً، به ادامه اغتشاشات کمک کرده و با موضع‌گیری تند و بی‌اساس به‌جای دعوت مردم به آرامش به اغتشاشگران کمک می‌کنند. این در حالی است که خاورمیانه به‌طور عام و ایران به‌طور خاص، بارزترین هدف تهاجم الیگارشی سیاسی ترامپ و نتانیاهو بوده و خاورمیانه به شدت ملتهب است و برنامه این که ایران ناامن شود و در معرض بی‌ثباتی قرار گیرد؛ بنابراین، مسئولان ایرانی باید با درک شرایط حساس در حال وقوع، با قدرت مردمی، مانع ویرانگری این سیل باشند. هرچند در این گیرودار شورای حکامِ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی، قطعنامه پیشنهادی سه قدرت اروپایی عضو توافق برجام یعنی انگلستان، فرانسه و آلمان علیه ایران را با اکثریت آرا به تصویب رساند که به گفته یک کارشناس مسائل بین‌الملل این ماهیتی به کل سیاسی دارد و تحت تأثیر لابی‌های صهیونیستی و آمریکا تصویب شده، این در حالی است که این روزها در کنار ناآرامی‌های داخلی، ایران با مشکلات اقتصادی و… هم مواجه است؛ بد نیست بدانید که در حال حاضر رتبه شفافیت اقتصادی ایران در بین ۱۸۰ کشور ۱۴۸ است، همچنین وضعیت بهبود فضای کسب‌وکار نیز ایران دارای رتبه نازلی است، حتی بر اساس آمار‌های موجود در سال ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود، اما دولت برای جذب حداکثر سالانه دومیلیارد دلار سرمایه خارجی انواع برنامه‌ریزی‌ها را دارد درصورتی‌که اگر اوضاع کشور ثبات می‌داشت ضمن جلوگیری از فرار سرمایه، زمینه سرمایه‌گذاری خارجی هم فراهم می‌شد.

تا هشت‌روز بعدی خدانگهدار

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8049
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.