• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
6

من نه آنم که دگر گوش به تزویر کنم

  • کد خبر : 5275
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۳۷
من نه آنم که دگر گوش به تزویر کنم
صدای خاوران-در بین کانديداهای شورا نیز برخی افراد از این شعار استفاده ابزاری می‌نمايند و در حالی که عملکرد گذشته آنها نشان می‌دهد که مشی آنها هیچ سنخیتی با شفافیت ندارد،

من نه آنم که دگر گوش به تزویر کنم

نه به تزویر

یکی از شعارهایی که این روزها توسط کاندیداهای ریاست‌جمهوری و برخی از کاندیداهای شوراها مطرح می گردد، شعار “شفافیت” است! بدون شک افراد جامعه از “شفافیت واقعی” استقبال می‌‌کنند؛ زیرا باعث می‌شود آنان صادقانه، بودها و نبودها را ببینند و از روی انصاف و منطق قضاوت کنند.

در واقع عنصر “شفافیت” باعث پاسخ‌گویی و پیشرفت می‌شود و صداقت و دوری از شعار زدگی را به دنبال دارد. بدیهی است؛ با نوری که از این طریق به ابعاد مختلف جامعه تابیده می‌شود، تاریک‌خانه‌های فساد روشن شده و شرایط بروز تخلف و امکان فساد سخت می‌شود. شفافیت یکی از مطالبات اصلی مردم از مسئولان است و باید در همه عرصه‌ها و سطوح مختلف زمینه‌های تقویت آن فراهم شود. در واقع لزوم توجه به این موضوع، مطالبه آحاد جامعه، همه گروه‌ها و جریان‌ها و سلایق است؛ زیرا باعث می‌شود تا جلوی بسیاری از فسادها گرفته شود.

عنصر شفافیت در آستانه انتخابات نیز مقوله قابل تاملی است زیرا باعث می‌شود؛ کاندیداها به مردم دروغ نگویند و برنامه‌های خود را صریح و شفاف در معرض نگاه مردم قرار دهند تا با بررسی آن، آنها بتوانند دست به انتخاب اصلح بزنند.

اما گاهی واژه “شفافیت” مظلوم واقع شده و عده‌ای از آن استفاده ابزاری می‌کنند که این سوء استفاده، هم در بین کانديداهای ریاست‌جمهوری و هم برخی از کانديداهای شوراها قابل مشاهده است. استفاده ابزاری از این شعار تا جایی است که، حتی کسانی که در عمل مخالف شفافیت هستند و در مجلس به طرح شفافیت رای مخالف داده‌اند، در مناظره‌ها شعار شفافیت سر می‌دهند تا بتوانند رای مردم را به سوی خود جلب کنند.

در بین کانديداهای شورا نیز برخی افراد از این شعار استفاده ابزاری می‌نمايند و در حالی که عملکرد گذشته آنها نشان می‌دهد که مشی آنها هیچ سنخیتی با شفافیت ندارد، این واژه مظلوم، لغلعله زبان‌شان گردیده است. برخی از این افراد تا آنجا در این شیپور می‌دمند که حتی صدای رئیس فعلی شورای‌شهر را در آوردند و ایشان از عدم تشکیل یکی از کمیسیون‌های شورا و عدم برگزاری حتی جلسه‌ای پیرامون این کمیسیون خبر داد.

برخی از این افراد، با پنهان شدن در پشت همین واژه مظلوم، به تخریب و تضعیف مدیریت شهری پرداخته و می‌پردازند و در این زمینه تا آنجا افراط نموده‌اند که در محاکم قضایی محکوم شدند و هزینه‌های بسیاری نیز بر دوش مردم و شهر تحمیل کردند.

البته قرار نیست؛ نبش قبر گذشته کنیم چرا که اینک مجال واکاوی کارنامه و عملکرد شورائیان در قطار پنجم نیست؛ اما لازم است این مهم را به همه مردم و مخاطبان نشریه گوشزد نماییم که برخی از نامزدهای انتخاباتی همچنان راه اثبات خود را در تخریب مدیریت شهری یافته‌اند و به‌رغم تلاش عظیمی که در سال‌های اخیر در اداره امور شهر صورت گرفته و ده‌ها پروژه بزرگ و فاخر که در شهر اجرایی شده، چشم و زبان خود را بر برخی واقعیت‌ها بسته‌اند. آنان بدون نگاه عمیق و دقیق به کارنامه عملکرد شهردار که سابقه دو دوره حضور در کسوت مدیریت شهری را دارد و در این سال‌ها موفق شده با تیم کاری خود در شهرداری برای زیبایی محل زیست شهروندان، مبلمان شهری، زیرساخت‌های شهری و توزیع امکانات در همه نقاط، پروژه‌های پرشماری را اجرایی کند، بسته‌اند و در همین حال  نمی‌گویند که خود در مسیر انجام برخی از امور شهر مشکل ایجاد نموده و در بسیاری موارد، مانعی بر سر راه خدمات شهردار ایجاد کرده‌اند، اما اکنون آدرس غلط می‌دهند. به عنوان مثال به مردم شفاف نمی‌گویند؛ جذب کمک دولت به شهرداری به دلیل مخالفت و تاخیر در تصویب مصوبه و سنگ‌اندازی‌های آنان میسر نشد و شهرداری در شرایط تنگناهای اقتصادی سال‌های اخیر به سختی پروژه‌های عمرانی را در شهر سامان داد. به مردم نمی‌گویند که در موضوع شفافیت مالی اسناد شهرداری که به تائید حسابرس مورد تائید شورا نیز رسیده و برای مراجع بالاتر ارسال شده، هیچ ایراد و مشکلی وجود نداشته است.

اکنون وقت آن است که به 52 نامزد انتخابات شورای‌ششم  شهر کاشمر اعلام شود؛ تقویت مکانیسم‌های شفافیت را در عمل از خود و از همین حالا شروع کنند و به جای تخریب دیگران برای اثبات خود، برنامه کاری‌شان را ارائه دهند. کاندیداها دست از وعده و وعید و شعارزدگی بردارند و از سر صداقت و انصاف برای مردم بگویند که برای روزهای پسا انتخابات این شهر و اعتلا و بالندگی آن چه برنامه‌های عملیاتی و با تکیه بر چه مستندات و کدام واقعیت‌ها دارند.

منتقدان امروز اداره امور شهر، فقط نیمه خالی لیوان را نببیند، کاستی‌ها را در کنار داشته‌ها، معایب را در کنار مزیت‌ها، و خوب و بد را با هم ببینند و منصفانه قضاوت کنند تا مردم در سایه شفافیت واقعی، واقعیت‌ها و حقایق را بدانند و خدای نکرده در دام فریب عده‌ای گرفتار نشوند.

 امید که داوطلبین در شهر، عزم خود را برای شفاف‌سازی برنامه‌های خود جزم کرده و اطلاعاتی که از سوی آنها داده می‌شود کلی و مبهم نباشد. آنان شفاف و بدون هیچ پنهان‌کاری با مردم سخن بگویند تا مردم با آگاهی از  فضای شهر بتوانند مصلحانی را بیابند و آنان را با رأی خود روانه نهاد مدنی شورای شهر نمایند.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5275
  • نویسنده : علیرضا افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.