• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
4

منطقه ترشیز به کانون کرونا تبدیل شده است

  • کد خبر : 6644
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۵۰
منطقه ترشیز به کانون کرونا تبدیل شده است
صدای خاوران-رئیس مرکز بهداشت کاشمر اظهار کرد: از ابتدای شروع طرح واکسیناسیون تا 29 فروردین‌ماه 267 هزار و 724 دوز واکسن تزریق شده که 81.5 درصد نوبت اول، 72 درصد نوبت دوم و 39 درصد نوبت سوم بوده است.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر گفت: متاسفانه منطقه ترشیز به کانون کرونا تبدیل شده است.

مجتبی قائمی با بیان اینکه در حال حاضر کاشمر از نظر رنگ‌بندی در وضعیت قرمز قرار دارد، افزود: با توجه به این‌که افزایش تست‌های مثبت زنگ خطری برای هر شهرستان محسوب می‌شود در کاشمر نیز روزانه به طور میانگین 20 نفر برای انجام تست مراجعه می‌کنند که نتیجه 25 تا 30 درصد نمونه‌های پی سی آر مثبت اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه درصد کل تست‌های پی سی آر مثبت در این مدت به طور میانگین 40 درصد بوده است، بیان کرد: وضعیت بیماران بستری هرچند از 20 فروردین‌ماه روند افزایشی داشته اما درصد کسانی که نتیجه تست‌شان مثبت می‌شود ثابت است.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر گفت: روز گذشته به دلیل بیماری‌های تنفسی 13 نفر در بیمارستان بستری شدند که تست سه نفر مثبت بوده و 11 نفر هم پذیرش جدید داشته‌ایم که منتظر نتیجه آزمایش هستیم، در مجموع اکنون 24 نفر در بیمارستان کاشمر بستری هستند.

قائمی با اشاره به اینکه به طور میانگین هر روز بین 25 تا 30 نفر در بیمارستان بستری و نتیجه تست 5 تا شش نفر مثبت می‌شود، مطرح کرد: یکی از دلایلی که موجب شد وضعیت کاشمر به قرمز تغییر رنگ دهد به دلیل افزایش تعداد بستری‌ها در بیمارستان بود البته تعداد افراد مثبت به کرونا افزایشی نداشته است.

وی به دلایل قرمز شدن وضعیت کاشمر اشاره کرد و افزود: بر اساس آنچه در جلسات با کارشناسان استان مطرح می‌شود چون منطقه ترشیز به کانون کرونا تبدیل شده و از سویی به دلیل مراودات بسیاری که بین کاشمر، کوهسرخ، خلیل‌آباد و بردسکن وجود دارد به همین دلیل در هر کدام از این شهرها که بیماری اوج بگیرد خواسته یا ناخواسته بیماری به سه شهرستان دیگر منتقل می‌شود.

معاون امور بهداشتی کاشمر بیان کرد: در ابتدای بیماری کرونا کاشمر به لحاظ تعداد مبتلایان و بستری در بین شهرهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشترین بیمار را داشت، از سویی مسائل فرهنگی و نوع انجام فعالیت‌های روزانه از جمله نحوه برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا و دید و بازدیدها و رعایت پروتکل‌ها دیگر مسائلی هستند که موجب شده کاشمر قرمز باشد.

وی با اظهار تأسف از اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین صنوف و اجتماع به کمتر از 50 درصد رسیده است، اظهار کرد: با این وضعیتی که در شهرستان داریم پیش‌بینی می‌شد که بعد از پایان تعطیلات کاشمر به قرمز تغییر رنگ دهد.

قائمی در ادامه واکسیناسیون در کاهش ابتلا به بیماری کرونا را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: کسانی که واکسن زده باشند یا به کرونا مبتلا نمی‌شوند و اگر هم آلوده به این ویروس شوند بسیار سبک‌تر خواهد بود.

وی بیان کرد: برای اینکه تعداد مبتلایان و بستری‌ها روند کاهشی داشته باشد باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از حضور در تجمعات غیرحضوری به جد پرهیز کنیم.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر اظهار کرد: از ابتدای شروع طرح واکسیناسیون تا 29 فروردین‌ماه 267 هزار و 724 دوز واکسن تزریق شده که 81.5 درصد نوبت اول، 72 درصد نوبت دوم و 39 درصد نوبت سوم بوده است.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه تزریق دوز سوم مهم‌ترین نوبتی است که بر آن تأکید می‌شود اما هنوز 43 هزار و 684 نفر واکسن نوبت سوم خود را تزریق نکرده‌اند که تأکید می‌شود هر چه سریع‌تر با مراجعه به مراکز اعلام شده نسبت به تزریق واکسن دوز سوم اقدام کنند.

قائمی با اشاره به اینکه تاکنون 13 هزار و 301 نفر هیچ دوز واکسنی را دریافت نکرده‌اند، مطرح کرد: هر چند به تعداد بسیار با این افراد تماس گرفته شده اما متأسفانه تمایلی به تزریق هیچ دوز واکسنی ندارند، از سویی هنوز 11 هزار و 70 نفر هم نوبت دوم خود را تزریق نکرده‌اند.

وی همچنین به وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان با توجه به بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: تاکنون 87 درصد دانش آموزان 12 تا 18 سال و در گروه 5 تا 11 سال که از سه ماه قبل واکسیناسیونشان آغاز شده حدود 11.5 درصد واکسن زده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر افزود: هر چند در گروه سنی 12 تا 18 سال از استان عقب نیستیم اما در گروه 5 تا 11 سال وضعیت اصلاً رضایت‌بخش نیست و از میانگین استان بسیار عقب هستیم.

وی در ادامه به وضعیت بهداشت در مدارس با توجه به بازگشایی که از فروردین‌ماه داشته‌اند اشاره نمود و گفت: هرچند طی 3 یا 4 ماهه پایانی سال گذشته همه مدارس توسط کارشناسان مرکز بهداشتی با همکاری آموزش و پرورش بازدید شدند و اسامی چند مدرسه‌ای که استانداردهای لازم را نداشتند اعلام و حتی برخی تعطیل و یا نواقص‌شان اصلاح شد اما در دستور العمل‌های جدید وزارت آموزش و پرورش رعایت تهویه و زدن ماسک اعلام شده است.

قائمی افزود: هرچند از زمان بازگشایی مدارس در امسال تاکنون بیش از 50 درصد مدارس بازدید شدند و به زودی وضعیت تمامی مدارس مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما متأسفانه در هیچ‌کدام از آنها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام نمی‌شود فقط بر داشتن تهویه مناسب، گندزدایی و استفاده از ماسک تأکید دارند.

وی با بیان اینکه در این مدت دو هفته نتیجه تست حدود 15 دانش آموزان مثبت شده است، بیان کرد: برخلاف گذشته که اگر تست دو دانش‌آموز مثبت می‌شد کلاس را به مدت دو هفته باید تعطیل می‌کردند اما اکنون فقط کسی که نتیجه تست وی مثبت باشد باید به مدت دو هفته در خانه بماند.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر مطرح کرد: علیرغم اینکه بر اساس استانداردها به ازای هر دانش‌آموز در کلاس باید فضا در نظر گرفته شود اما اکنون در هیچ‌کدام از مدارس این استاندارد رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه 85 درصد مادران باردار حداقل یک نوبت واکسن را دریافت نموده‌اند، تصریح کرد: کمترین گروه سنی در شهرستان که تاکنون از واکسن استقبال نموده‌اند مربوط به سنین 5 تا 11 سال است.

قائمی ادامه داد: علیرغم اینکه در پیک کرونا گاهی مواقع تا 2800 دوز واکسن در روز تزریق می‌شد اما اکنون این آمار به کمتر از 100 دوز در روز رسیده و استقبال بسیار کاهش یافته است؛ اکنون در تمامی مراکز و پایگاه‌های شهری، خانه‌های بهداشتی و مراکز روستایی واکسن تزریق می‌شود.

وی اظهار کرد: به کسانی که تست‌شان مثبت می‌شود پیشنهاد می‌دهیم قرنطینه خانگی را حفظ کنند البته در اومیکرون قرنطینه خانگی به نسبت سایر انواع کووید به 5 تا 7 روز رسیده و در صورتی هم که علامت‌دار نبودند ولی با فرد مبتلا در تماس بودند باید در محل کار و اجتماع با دو ماسک حضور یابند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

معاون امور بهداشتی  بیان کرد: برای اینکه کمترین ضرر را از بیماری کرونا متحمل شویم باید یاد بگیریم که چگونه با آن زندگی کنیم، اگر عادی انگاری بخواهد در سطح اجتماع ادامه داشته باشد به این زودی شاهد از بین رفتن این بیماری نخواهیم بود.

وی در پایان با اشاره بر تکمیل واکسیناسیون به خصوص نوبت سوم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در مراکز شلوغ تاکید کرد و افزود: تیم‌های سیار در مسابقات جام رمضان و همچنین شب‌های قدر برای انجام واکسیناسیون حضور خواهند داشت.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=6644
  • نویسنده : سعید علیخانی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.