• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
5

مشکلات مردم و سندرم بی‌تفاوتی!

  • کد خبر : 8258
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
صدای خاوران- تاکنون هیچ مسئولی حتی دستگاه قضا و دستگاه‌های امنیتی نخواسته یا نتوانسته‌اند با این متخلفین برخورد کنند. این تخلفات در حالی در روز روشن انجام می‌شود که اخیراً شورای‌شهر به اجرای ماده 101 قانون شهرداری‌ها در اراضی داخل حریم و خارج از محدوده شهر چراغ سبز نشان داده که بر اساس آن می‌توانند اقدام به تفکیک زمین‌های کشاورزی کنند. این‌که پشت پرده ماجرا چیست، هنوز مشخص نشده چرا که شورای‌شهر سخنگویی ندارد که پاسخگوی ابهامات باشد! اما وقتی برای ماجرای کلاته‌بزی با مسئولی صحبت کردم؛ گفت: "اگر بخواهم پرونده را باز کنم پای برخی مسئولان از جمله یکی از دانه‌درشت‌ها در میان است".

دیگر زمستان و غیرزمستان فرقی نمی‌کند، مدت‌هاست برخی مدیران، انگار خود را به خواب‌زده‌اند و نسبت به مسائل و مشکلاتی که از سوی مردم و اصحاب رسانه مطرح می‌شود؛ موضع بی‌تفاوتی در پیش گرفته‌اند. در این بین فقط جای به گوش رسیدن صدای خروپف کردن‏شان خالی است. هرچند از زمین و هوا مشکلاتی بر سر مردم آوار می‌شود، اما تنها هنر این دسته از مسئولان توصیه مردم به صبر و شکیبایی و دادن وعده پیگیری است. گرچه به‌ واقع نمی‌توان گفت این وضعیت شامل تمامی مسئولان می‌شود، اما تعدادی هستند که دچار سندرم بی‌تفاوتی، بی‌انگیزگی و بی‌علاقگی نسبت به مسائل هستند، و صرفا جهت منافع مالی پستی گرفته‌اند که وقتی رویای‌شان به واقعیت نرسیده تهدید به استعفا هم می‌کنند! شاید اگر آنان به فکر حل مشکل مردم می‌بودند، امروز شاهد بی‌اعتمادی ملت به حاکمیت، دولت و مسئولان و به‌خصوص وقوع رخدادهای چند ماه اخیر نمی‌بودیم.

در چهل و اندی سال که از انقلاب می‌گذرد همواره گفته‌شده در شرایط حساسی قرار داریم اما به جرأت می‌توان گفت؛ بخش قابل‌توجهی از این شرایط حساس را همین دست از مدیران رقم می‌زنند و در این میان، مردم بار مشکلات، سختی‌ها و ناتوانی مسئولان در رفع مسائل را بر دوش ‌کشیده‌اند. جای دوری نرویم؛ از ابتدای امسال نشریه آوای‌کاشمر به تهیه و انتشار چندین گزارش در حوزه‌های مختلف پرداخت، جدای از مطالبی در مورد عدم شفافیت در توافقات انجام شده در شورای‌شهر همچون «نحوه واگذاری بیلبوردها به بخش خصوصی» که کسی حاضر به پاسخ‌گویی نیست، در گزارش‌هایی که بخش قابل‌توجه آن‌ها مرتبط با مشکلات منطقه بود، در حالی‌که سه‌چهارم سال 1401 سپری‌شده هنوز برای رفع آن‌ها اتفاق خاصی نیفتاده است. البته شاید مسئولان در دل نیت رفع آن‌ها را کرده باشند اما اقدام عملی در این خصوص مشاهده نشده است. به همین دلیل برای یادآوری مجدد به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

بی‌تفاوتی نسبت به ساخت‌وسازهای غیرمجاز! 

فروردین‌ماه امسال بود که به سراغ تهیه گزارشی با عنوان جاده‌ای که دلبرانه‏هایش را گرفته‌اند رفتیم، گزارشی که خبر از افزایش روزافزون کافه‌ها و باغ ویلاها در حریم رودخانه می‌داد. این اولین بار نبود که به مسئولان شهرستان این‌گونه تخلفات را گزارش دادیم اما به گفته یکی از آنها که گفت؛ چون برخورد با هر تخلفی مانند ویلاسازی‏ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز تبعات اجتماعی بسیاری در پی دارد، حاضر نیستیم برای چند روز حضورمان در این شهر خود را درگیر این مسائل کنیم. هرچند این عدم مسئولیت‌ها توسط برخی مسئولان بر کسی پوشیده نیست، اما امیدواریم تا دیر نشده و اتفاقاتی مانند سیل شیراز نیفتاده، فکر اساسی برداشته شود.

پزشکان زیرمیزی بگیر و ترس از رفتن آن‌ها!

در این میان مستنداتی از شایع شدن پدیده زیرمیزی توسط برخی پزشکان شهر به دستمان رسید، بنا به رسالت مطبوعاتی خویش، اقدام به تهیه گزارشی تحت عنوان “قداست سوگند پزشکی زیر پای زیاده‌خواهی زیرمیزی بگیران “به چاپ رساندیم و برخی مستندات را هم به نظام پزشکی و مسئولان مرتبط دیگر ارائه دادیم اما همان زمان از سوی برخی متولیان به‌صراحت اعلام شد؛ «ما هم از تمامی تخلفات پزشکان مطلع هستیم اما از برخورد با پزشکان متخلف هراس داریم زیرا اگر از این شهر بروند آن‌وقت نمی‌توانیم پاسخگوی بیماران مراجعه‌کننده باشیم لذا باید از آن‌ها بگذریم». حتی مسئولان محترم توصیه نمودند چشم‌های خود را بر تخلفات برخی پزشکان ببندیم. این در حالی است که در شرایط اقتصادی سخت و تنگناهای پرشمار مردم علاوه بر رنج بیماری و گرانی دارو و هزینه‌های درمان، گرفتار زیاده‌خواهی برخی پزشکان هم هستند.

تداوم ساخت ساختمان‌های ناایمن در سایه امضاهای طلایی!

خردادماه سال 1401 که ساختمان پرحاشیه متروپل در آبادان فروریخت و عده‌ای در این حادثه جان خود را از دست دادند آوای‌کاشمر، برای بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌های این شهر اقدام به تهیه گزارشی با استفاده از نظرات کارشناسان نمود که مشخص شد؛ برخی ساختمان‌های کاشمر وضعیتی صد برابر بدتر از متروپل دارند، هرچند در همان زمان برخی اعضای کمیسیون ماده 100 از امضای برخی پرونده‌ها، تا زمانی که تکلیف ایمنی ساختمان‌ها مشخص نشود امتناع کردند اما انگار نمی‌شد از درآمد امضاهای طلایی گذشت و دوباره بی‌توجه نسبت به جان مردم شروع به امضای پرونده‌هایی که خلاف احداث‌شده بود؛ کردند.

وضعیت بیمار، بیمارستان‌ها و مشکلات متعدد حوزه بهداشت و درمان

استاندار خراسان‌رضوی پس از مدت‌ها امروز و فردا کردن، سرانجام به کاشمر سفر کرد. بازدید ایشان از بیمارستان حضرت ابوالفضل یکی از برنامه‌هایی بود که حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت، وضعیت سرمایشی این بیمارستان آن‌قدر تأسف‌بار بود که همان‌جا استاندار از مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر خواست اگر توان مدیریت ندارد استعفا دهد، اگرچه در مدت‌ زمان کوتاهی مشکل رفع شد اما هنوز هم بیماران از وضعیت نبودِ به‌موقع پزشک، وضعیت نامطلوب بهداشتی و کمبود فضا گلایه دارند، همین چند روز قبل، در پی بازدید مسئولان از بخش اطفال بیمارستان، شاهد بودیم تعدادی از کودکان بیمار، در راهرو بستری‌شده بودند، این‌که تا کی باید این وضعیت ادامه داشته باشد مشخص نیست. اما شاید وقت حضور افراد توانمندتر در جایگاه مدیریتی در بخش‌های مختلف رسیده باشد.

تحقق رؤیای دوبانده شدن محور کاشمر شادمهر،  شاید وقتی دیگر

هرچند تا انتخابات بعدی مجلس شورای‌اسلامی مدت‌زمان زیادی باقی نمانده ولی یکی از مهم‌ترین شعارها و دادوبیدادهای کاندیداها در زمان انتخابات، پرداختن به وضعیت محور کاشمر به شادمهر بوده است. جاده‌ای که همواره مسئولان وقت، پیشینیان را متهم به کم‌کاری کرده‌اند، هرچند تاکنون از سوی نماینده فعلی اقداماتی صورت گرفته اما حتی یک متر آن در این سال‌ها آسفالت نشده این وضعیت موجب شده تا توپ را به زمین راه و شهرسازی بیندازند و به‌نوعی خود را تبرئه کنند. اگرچه آوای‌کاشمر در خصوص جاده مرگ تاکنون گزارش‌های بسیاری تهیه نموده اما آخرین آن با تیتر بازهم یک وعده بود که در آن به وعده‌های عملی نشده پرداختیم. خدا نکند این اتفاق برای هیچ‌کس بیفتد اما بسیاری معتقدند تا زمانی که یکی از مسئولان جان عزیز خود را در این محور از دست ندهد، این جاده به سرانجام نخواهد رسید.

سکوت قانون در برابر عده‌ای خاص!

 اگرچه تاکنون بارها و بارها از رشد قارچ‏گونه باغ ویلاها و ساخت‌وسازهای خلاف قانون در نقاط مختلف شهر به‌خصوص “کلاته‏بزی” و “پشت بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع)” و معضلات و آسیب‌های مرتبط با آن‌ها، از برگزاری پارتی‌های شبانه گرفته تا ایجاد مشکل برای تأمین آب‌های شُرب شهر که عده‌ای برای پر کردن استخرهای لاکچری خود در این بناها، آب شرب شهر را می‌بلعند و بابت آن کمتر هزینه‌ای می‌پردازند؛ نوشته‌ایم.

 اما تاکنون هیچ مسئولی حتی دستگاه قضا و دستگاه‌های امنیتی نخواسته یا نتوانسته‌اند با این متخلفین برخورد کنند. این تخلفات در حالی در روز روشن انجام می‌شود که اخیراً شورای‌شهر به اجرای ماده 101 قانون شهرداری‌ها در اراضی داخل حریم و خارج از محدوده شهر چراغ سبز نشان داده که بر اساس آن می‌توانند اقدام به تفکیک زمین‌های کشاورزی کنند. این‌که پشت پرده ماجرا چیست، هنوز مشخص نشده چرا که شورای‌شهر سخنگویی ندارد که پاسخگوی ابهامات باشد! اما وقتی برای ماجرای کلاته‌بزی با مسئولی صحبت کردم؛ گفت: “اگر بخواهم پرونده را باز کنم پای برخی مسئولان از جمله یکی از دانه‌درشت‌ها در میان است.

به‌هرحال امیدواریم برای برخی منافع شخصی و یا به دست آوردن رانت‌های خاص، آقایان چشم‌های خود را بر روی تخلفات نبندند و مسئولان امنیتی و دستگاه قضا هوشیار باشند. بماند که دی‌ماه پارسال یکی از اعضای شورای‌شهر کاشمر به‌صراحت اعلام نمود؛ «هیچ‌کدام از مسئولان و دستگاه قضا حاضر نیستند به سراغ متخلفین باغ ویلاهای غیرمجاز ساخته‌شده بروند چون این بناها اغلب متعلق به کارمندان دستگاه‌های دولتی، کارکنان شهرداری و پزشکان، وکلا و افراد ذی‌نفوذ شهر است».

نهضت ملی مسکن در کاشمر یک تراژدی غمناک!

دولت سیزدهم برای تحقق وعده‌هایش تلاش می‌کند، به هر نحو ممکن طرح نهضت ملی مسکن را به نتیجه برساند. نشریه آوای‌کاشمر با تهیه گزارشی کارشناسی شده به مسئولان در خصوص عواقب زمینی که برای احداث این واحدها جانمایی شده هشدار داد، اما انگار زیاد مهم نبود! در کاشمر قصه نهضت ملی مسکن، تراژدی غمناکی است زیرا فعالان زیست‌محیطی و حتی برخی کارشناسان در فرمانداری، مخالفان اصلی جانمایی آن بوده و هستند ولی مسئولان استانی اصرار بر شروع این پروژه بر روی یکی از آبخوان‌های مهم این شهر که تأمین‌کننده بخش قابل‌توجهی از آب شرب مردم است؛ دارند.

جای خالی شایسته‌سالاری در عزل و نصب مدیران

شاید بتوان تمامی این مشکلات را به گزارشی که آوای‌کاشمر در آن به “جای خالی شایسته‌سالاری در عزل و نصب‌ها” پرداخت؛ ربط داد. گزارشی که در آن گفته شد شایستگی و کفایت‌، معیار فراموش‌ شده در عزل و نصب مدیران است. هرچند این گزارش خاطر برخی مسئولان را مکدر کرد و منجر به ارسال پیغام و پسغام‌هایی شد اما واقعیت این است دستِ‏ کم در چند ماه اخیر در شهرستان شاهدیم که گزینش‌ها و انتصابات ارتباط شفاف و معناداری باصلاحیت و شایستگی افراد که حتی موجب عذرخواهی نماینده مردم کاشمر از مردم در خصوص انتصاب یکی از این افراد شد، ندارد؛ لذا با این وضعیت، نمی‌توان امیدی به حل مشکلات داشت و باید به انتظار خسارات وارده ناشی از بحران‌های پیشِ رو نشست.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8258
  • نویسنده : زهرا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.