• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
پارس وی دی اس
6
گزارش

«مردود»، نمره کارنامه اتاق اصناف کاشمر

  • کد خبر : 5898
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
«مردود»، نمره کارنامه اتاق اصناف کاشمر
مجمع امور صنفی و یا به عبارت دیگر "اتاق اصناف"، اگرچه باید به‌ مثابه نهاد واسط میان دولت و بازار عمل کند و عامل تعادل در بازار باشد، اما متأسفانه طی چهارسال اخیر اتاق اصناف کاشمر به‌رغم ضرورت وجودی‌اش، نتوانست کارنامه درخشانی داشته باشد. ورود به مسائل غیرمرتبط و زد و بندهای سیاسی را بر رفع مشکلات بازاریان ترجیح داد و آن طور که باید و شاید انتظاراتی که صنوف مختلف و بازاریان داشتند را محقق نکرد. بر اساس برخی شواهد، اتاق اصناف طی چهارسال اخیر به‌جای حل یا کاستن مشکلات این حوزه، معضلات حوزه بازار را دوچندان کرده است. از یک‌سو رویکرد نامناسب رئیس اتاق اصناف در ارتباط با مسائل این مجموعه، موجب تضعیف آن شد و از سوی دیگر، اتاق اصناف در چند سال‌ اخیر، به حیاط خلوت یک جناح سیاسی خاصی تبدیل شده است.

دبیر اتاق اصناف: «گزارش‌های اتاق اصناف کذایی، صوری و تبلیغاتی است.»

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر: «تجدیدنظر در انتخاب رئیس اتاق اصناف ضروری است.»

مجمع امور صنفی و یا به عبارت دیگر “اتاق اصناف”، اگرچه باید به‌ مثابه نهاد واسط میان دولت و بازار عمل کند و عامل تعادل در بازار باشد، اما متأسفانه طی چهارسال اخیر اتاق اصناف کاشمر به‌رغم ضرورت وجودی‌اش، نتوانست کارنامه درخشانی داشته باشد. ورود به مسائل غیرمرتبط و زد و بندهای سیاسی را بر رفع مشکلات بازاریان ترجیح داد و آن طور که باید و شاید انتظاراتی که صنوف مختلف و بازاریان داشتند را محقق نکرد.

بر اساس برخی شواهد، اتاق اصناف طی چهارسال اخیر به‌جای حل یا کاستن مشکلات این حوزه، معضلات حوزه بازار را دوچندان کرده است. از یک‌سو رویکرد نامناسب رئیس اتاق اصناف در ارتباط با مسائل  این مجموعه، موجب تضعیف آن شد و از سوی دیگر، اتاق اصناف در چند سال‌ اخیر، به حیاط خلوت یک جناح سیاسی خاصی تبدیل شده است.

*مسئول اتاق اصناف از ورود به بازی‌های سیاسی دوری کند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف در همین خصوص با اظهار تأسف از این‌که اتاق اصناف طی چندسال اخیر نتوانست رسالت‌های اصلی خود را به‌درستی انجام دهد و به‌جای پرداختن به وظایف اصلی، وارد مسائل سیاسی گردید؛ افزود: اگرچه اتاق اصناف در گذشته از جایگاه والایی برخوردار بود و حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت اما طی سال‌های اخیر با ورود به مسائل سیاسی از اهداف خود دور شد.

محمدرضا جبلی مطرح کرد: قبلاً کسی از بیرون در انتخاباتی که برای اتحادیه‌ها صورت می‌گرفت، دخالتی نداشت و چون صرفاً رویکرد صنفی مطرح بود، برای همه اهمیت داشت که افراد باتجربه و باسواد سکان‌دار اتاق اصناف شوند و مهم‌تر این‌که مسائل و زد و بندهای سیاسی در این خصوص جایگاهی نداشت.

وی با بیان این‌که قبلاً اتاق اصناف در انتخاب‌ اتحادیه‌ها مداخله نداشت و طبق قانون کارها انجام می‌شد و بسیار موفق هم بودند، اظهار کرد: متأسفانه اکنون به‌گونه‌ای شده که برخی تلاش می‌کنند تا حتماً یک جناح خاصی در انتخابات اصناف رأی بیاورند.

دبیر اتاق اصناف کاشمر بیان کرد: هرچند در ابتدای شروع به کار اعلام کرده بودند که می‌خواهند سوئیت بسازند و شرکت تعاونی تشکیل دهند، اما بعد از مدتی مشخص شد که همه این حرف‌های قشنگ برای رأی آوردن بوده و تاکنون که حدود چهارسال از آن زمان می‌گذرد نه تنها حتی یک پرچم رومیزی در اتاق رئیس اصناف اضافه نشده بلکه هیچ اتفاق مثبت جدیدی هم نیفتاده است.

وی تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری که درگذشته شده صورت گرفته بود، جایگاه اتاق اصناف را ارتقاء داد اما طی سال‌های اخیر این جایگاه لطمه دید، هرچند رئیس اتاق بعضاً مانور تبلیغاتی اقدامات انجام شده را می‌دهند ولی تمامی کارهایی که انجام آن را اکنون اعلام می‌کنند، مربوط به قبل از سال ۹۷ است.

جبلی گفت: متأسفانه اتاق اصناف در این سال‌ها جناحی عمل نموده و با ورود به مسائل سیاسی جایگاه قانونی آن رعایت نشده و صرفاً برایشان پرداختن به مسائل سیاسی مهم شده است.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف کاشمر گفت: علیرغم این که بارها درخواست داشتیم نگذارند اتاق اصناف از اهداف اصلی خود دور شود ولی کسی توجهی نکرده و به‌ناچار در بسیاری از مسائل و تخلفات‏شان سکوت کردیم، از سویی دستگاه‌های نظارتی هم که باید با تخلفات برخورد می‌داشتند کاری انجام ندادند لذا اکنون شرایط به نحوی شده که اتاق در رکود به سر می‌برد و فقط ظاهر را حفظ می‌کند.

جبلی عنوان کرد: اکنون فقط گزارش‌های کذایی ارائه می‌دهند، عکس‌هایی می‌گیرند و در نشریات خاصی برای خود تبلیغات می‌کنند.

دبیر اتاق اصناف کاشمر مطرح کرد: هرچه اتاق به مسائل سیاسی بیشتر وارد شود، ضرر بیشتری متوجه بازار و اصناف می‌شود لذا می‌طلبد مسئول اتاق اصناف از ورود به بازی‌های سیاسی دوری کند.

وی در ادامه به پشت پرده ورود اتاق اصناف به مسائل سیاسی اشاره کرد و افزود: چون اتاق اصناف پایگاه خوب و کارسازی می‌تواند باشد، به همین خاطر بسیاری تلاش می‌کنند به اتاق نفوذ کنند به‌طوری‌که طی سال‌های اخیر این اتفاق افتاد و اکنون عده‌ای در انتخابات مختلف از این موضوع نفع می‏برند.

جبلی همچنین به وضعیت درآمدهای اتاق اصناف اشاره کرد و گفت: اگرچه باید به درآمدهای اتاق اصناف نظارت باشد و گزارش مالی داده شود اما در حال حاضر هیچ‌گونه گزارش جامع و کاملی ارائه نمی‌شود و در صورت اعتراض هم مسائل را به‌صورت کلی مطرح می‌کنند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف تصریح کرد: شرایط به نحوی شده که گردانندگان تشکل اتاق اصناف خود را در رأس همه مسائل و امور می‌دانند و حتی به کمیسیون نظارت که مرجع اصلی نظارتی اتاق و اتحادیه‌ها هستند هم پاسخگو نیستند و حتی بعضاً مسائلی مطرح می‌شود که اتاق اصناف گزارش‌های صوری ارائه می‌دهد.

*تذکرهای بسیاری به اتاق اصناف داده‌ایم

اما برای اینکه بیشتر مشخص شود که تا چه اندازه تخلفات اتاق اصناف صحت دارد، به سراغ مرجع بالادستی این مجموعه یعنی  رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رفتیم. محمدرضا ملکی با بیان این‌که اختلاف سلایق متفاوت در اتاق اصناف چالش ‌برانگیز است، گفت: قطعاً سطح سواد، تجربه و کارآرایی افراد اگر بالاتر باشد، در کارهای اجرایی بسیار تأثیرگذار است.

وی یکی از آسیب‌های جدی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها را ورود به مسائل سیاسی دانست و اظهار کرد: علیرغم اینکه باید در انتخاب رئیس اتاق اصناف تجدیدنظری صورت گیرد و کمیسیون نظارت شهرستان از بین چند کاندیدا یک نفر توانمند و تحصیل‌کرده را انتخاب کند ولی اکنون این‌گونه نیست.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر عنوان کرد: زمانی که انتخابات رئیس و هیئت‌رئیسه اتاق اصناف می‌خواهد برگزار شود چون گروهی می‌خواهند فرد خاصی انتخاب شود این کار صورت می‌گیرد هرچند شاید فرد انتخاب‌شده مشکلاتی هم داشته باشد ولی چون خواسته این گروه خاص بوده فقط به همان فرد رأی می‌دهند و فرد رئیس می‌شود.

وی مطرح کرد: اکنون و در چنین شرایط فردی انتخاب می‌شود که شاید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های لازم را هم نداشته باشد ولی چون صاحب نفوذ هستند انتخاب می‌شوند درصورتی‌که شاید در مسائل کاری ضعیف‌تر باشند.

ملکی تصریح کرد: اگرچه اتاق اصناف یک تشکل خصوصی است اما هرچه رئیس اتاق از بنیه علمی و مهارت بیشتری برخوردار باشد مشکلات کمتر و توفیق در کارها بیشتر می‌شود.

وی در پاسخ به این‌که چرا اتاق اصناف کاشمر به‌جای پرداختن به وظایف اصلی خود بیشتر به مسائل و زد و بندهای سیاسی ورود کرده است، گفت: متأسفانه به خاطر نوع انتخاب‌هایی که در اتاق اصناف انجام می‌شود این اتفاقات می‌افتد.

وی بر حرکت اتاق اصناف بر مدار قانون تأکید کرد و گفت: اتاق اصناف وظیفه ندارد جلسات سیاسی خاصی را در محل این اتاق برگزار کند بلکه باید به فکر رفع مشکلات جامعه هدف خود و سالم‌سازی بازار باشد.

وی مطرح کرد: بدون شک اگر اتاق اصناف وظایف خود را به‌درستی انجام ندهد طبق قانون نظام صنفی برخورد و تذکرهای لازم داده می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر گفت: تاکنون تذکرهای بسیاری در خصوص نوع برگزاری و شرکت افراد در جلسات و اسناد مالی و عملکرد به اتاق اصناف، داده شده است.

***

با این تفاسیر و با نظرداشت به مسائل و مشکلات اتاق اصناف، امید است با تأمل در عملکرد دست‌اندرکاران این مجموعه، مسئولان و متولیان نظارتی که اشراف کامل بر همه امور دارند به این مورد خاص ورود داشته و از ادامه تخلفات در این مجموعه جلوگیری کنند تا به خاطر سیاست‌های غلط، شاهد وارد آمدن آسیب‌هایی به کسبه، اصناف و بازاریان این شهر نباشیم.

توجه به تنوع سلیقه و چندصدایی در هر مجموعه‌ای می‌تواند زمینه‌ساز تعالی و پیشرفت هر مجموعه باشد و بدون‏شک تنگ‌نظری و محدود کردن مجموعه‌ای به نگاه و سلیقه‌ای خاص در درازمدت موجب رکود و فسیل شدن آن می‌شود مضاف بر این‌که در مجموعه‌ای هم چون اتاق اصناف بیش از توجه به سلیقه و اندیشه افراد، رویکرد صنفی باید موردتوجه باشد.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5898
  • نویسنده : محمد جواد افتخاری ترشیزی
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.