• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
پارس وی دی اس
6
هشت روز هفته

مردم یک عذرخواهی از مسئولان طلبکارند

  • کد خبر : 7634
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۳۸
مردم یک عذرخواهی از مسئولان طلبکارند
صدای خاوران-در این اوضاع‌واحوال درحالی‌که برخی اتفاقات و تنش‌های داخلی منجر به برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور شد و همین بهانه دست حکمرانان داد که در کنار صیانت از زنان و حجاب و...، از اینترنت هم با فیلتر کردن آن صیانت کرده و واتساب و اینستا در ساعاتی از روز به‌کلی قطع و یا سرعت آن بسیار کُند شود. سیدحسن خمینی، یادگار امام در همین زمینه گفت: امروز فضای مجازی، واقعیتی است و تقابل با آن آب در هاون کوبیدن است. اما این هم مثل هر بستری دیگر است که در آن می‌شود دروغ گفت؛ دروغ‌هایی که بزرگ است، و ممکن است کسی آن را باور کند و بر آن پایه و اساسی را قرار دهد.

در این هشت‌روز هفته آش سیاست‌ورزی مسئولان در قبال زنان در جمهوری‌اسلامی ایران به‌قدری شور بود که سخنگوی طالبان هم‌زبان باز کرد و مدعی شد؛ “جمهوری‌اسلامی باید در قبال حقوق زنان پاسخگو باشد”! و البته اغلب خبرهای ریز و درشت مملکت تحت‌الشعاع حادثه تلخ مرگ دختر کردی که گشت ارشاد خواسته یا ناخواسته او را به کام مرگ فرستاد؛ بود و حواس خلق‌ا… از مشکلات و ناهماهنگی‌های پیش‌آمده در مراسم پیاده‌روی اربعین به عراق، به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای و تداوم قرمزپوشی بورس پرت شد که به‌قدر مجال این ستون، به آن‌ها می‌پردازیم.

مجرمیت 80 درصد زنان با یک قانون قدیمی

در این گیرودار که ماجرای دستگیری و جان باختن “ژینا امینی” منجر به جریحه‌دار شدن قلب مردم ایران شد، یک جامعه‌شناس این رخداد تلخ را برگ برنده‌ای برای نظام ندانست و گفت: مرگ این دختر جوان به هر دلیل و علتی چیزی از مسئولیت عذرخواهی نظام کم نمی‌کند. مدیرمسئول روزنامه جمهوری‌اسلامی هم در واکنش به این رویداد تلخ بر تغییر نگاه به مردم و نوع حکمرانی تأکید کرد و گفت: اگر حکمرانان مقید به اجرای عدالت باشند مردم ذاتاً خواهان قانون و شرع و اخلاق‌اند و در پی وقوع این حادثه این حد از بی‌اعتمادی و عدم قبول  قانون جالب‌ توجه بود و چه‌بسا چنین اقداماتی به ضرر گرایش جامعه به سمت حجاب و پوشش مناسب است. در این میان یک نماینده سابق مجلس هم با انتقاد از این‌که گاه به بهانه حفظ نظام، حقایق کتمان می‌شود در حالی‌که صداقت موجب تقویت نظام است، اصلاح قوانین مربوط به پوشش زنان را ضروری دانست چه‌بسا دلیلی که ژینا امینی را به بازداشتگاه بردند می‌تواند شامل حداقل نیمی از زنان و دختران این کشور شود. مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن در مناظره تلویزیونی نیز مدعی شد؛ قانون مربوط به حجاب باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد. زیرا اگر قرار باشد طبق این قانون، مجریان عمل کنند از همین دم استودیوی شما زنان را باید بگیرند تا زنانی که در خیابان هستند. در واقع اگر واقعاً به قانون فعلی استناد شود ۷۰، ۸۰ درصد خانم‌ها را باید بگیرند، لذا بر این اساس افراد بسیاری از شمال تا جنوب شهر را باید می‌گرفتند. یک قانونی در زمانی تصویب‌شده که حالا اکثریت جامعه به آن عمل نمی‌کنند. طبق این قانون اگر یک تار مو یا دسته موی زن بیرون باشد او مجرم است! از این‌رو قوه مقننه باید این قانون را اصلاح کند.

توافق غرب با ایران فقط دیر یا زود دارد!

در این اوضاع‌واحوال درحالی‌که برخی اتفاقات و تنش‌های داخلی منجر به برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور شد و همین بهانه دست حکمرانان داد که در کنار صیانت از زنان و حجاب و…، از اینترنت هم با فیلتر کردن آن صیانت کرده و واتساب و اینستا در ساعاتی از روز به‌کلی قطع و یا سرعت آن بسیار کُند شود.

سیدحسن خمینی، یادگار امام در همین زمینه گفت: امروز فضای مجازی، واقعیتی است و تقابل با آن آب در هاون کوبیدن است. اما این هم مثل هر بستری دیگر است که در آن می‌شود دروغ گفت؛ دروغ‌هایی که بزرگ است، و ممکن است کسی آن را باور کند و بر آن پایه و اساسی را قرار دهد.

در این گیرودار معاون وزیر خارجه آمریکا از بن‌بست مذاکرات هسته‌ای پس از پاسخ اخیر ایران خبر داد و ادعا کرد؛ پاسخی که ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا ارائه کرد، بسیار سرسختانه و غیرقابل‌قبول برای ما بود. در این میان  هم‌زمان با حاکم شدنِ مجدد نوعی جو بن‌بست و رکود در روند مذاکرات اتمی وین و تلاش‌ها جهت حصول یک توافق با محوریت احیای برجام، بار دیگر حدس و گمانه‌زنی‌ها در مورد سرنوشت مذاکرات مذکور و به‌طورکلی معادله اتمی ایران افزایش پیدا کرده است. هرچند برخی با توجه به آنچه نیاز غرب و ایران جهت دستیابی به یک توافق می‌خوانند، معتقدند؛ محقق شدن این مسئله شاید دیر یا زود داشته باشد، اما در نهایت عملیاتی خواهد شد.

تا هشت روز بعدی خدانگهدار!

 

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7634
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.