• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
پارس وی دی اس
6

محرّم 99، بی‌ریاتر از همیشه!

  • کد خبر : 3411
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۹:۳۹
محرّم 99، بی‌ریاتر از همیشه!
بعضی مراسمات و اعتقادات چنان در بین مردم رواج یافته‌اند که اظهارنظر در خصوص آن‌ها هرچند از اصول و فروع دین نباشد کاری بس سخت و خطرناک است تا جایی که حتی مراجع عظام دینی نیز از اظهارنظر صریح درباره آن پرهیز دارند. یکی از این مراسمات که سال‌ها باورهای مردم را ساخته و پرداخته است، مراسم دهه محرّم در بین شیعیان حسینی است، موضوعی که یکی از چالش‌های بزرگ کشور در این چند روز باقی‌مانده تا محرم شده است!

این روزها تناقضات در رفتار و گفتار برخی مسئولان زیادتر شده است و حق هم دارند زیرا سال‌ها بر منابر چیزی‌هایی گفته شده که منطبق بر واقعیت نبوده و عمدتاً توسط برخی مداحان و منبری‌های بی‌سواد به‌منظور گرم کردن مجلس خویش و اشک گرفتن از مردم و بازی با احساسات آن‌ها بیان شده است. لذا امروز می‌بینیم که حتی مراجع تقلید نیز سکوت اختیار کرده و توپ تصمیم‌گیری را به ستاد کرونا پاس می‌دهند. در چنین وانفسایی، برجسته‌تر از همه سخنان ریاست‌محترم‌جمهوری بود که گرچه در مواقع بحران همیشه بعد از وقوع افاضه می‌شد، این بار در یک تناقض فاحش و فراتر از اختیارات رئیس ستاد کرونا و قبل از تصویب آن، به نحوی سخن گفتند که گویی نوعی پیش‌دستی برای شانه خالی کردن از مسئولیت ذاتی در خصوص این مراسمات مذهبی بود! گرچه با نگاه منصفانه به سخنان ایشان، برگزاری مراسم با مقیّد کردن همه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود ولی متأسفانه این سخنان با برداشت‌های سلیقه‌ای دست‌به‌دست می‌شد تا بالاخره مقام معظم رهبری فضای به وجود آمده را که می‌رفت به فاجعه‌ای تبدیل شود تا حدود زیادی تغییر دادند و جلو تندروی بسیاری از مداحان کاسب‌کار میلیاردی را گرفتند و از اینجا به بعد، بر عهده اهل‌قلم و سخنرانان و مسئولان است که با تفسیر درست، مردم مسلمان شیعه و عاشق اهل‌بیت علیهم‌السلام را نسبت به وضعیت ویژه محرم امسال توجیه نمایند کاری دشوار اما شدنی. شیعیانی که یک روزی در این مملکت ژاندارم و پاسبان نمی‌توانسته مانع تیغ‌زنی و قمه‌زنی آن‌ها در مراسم محرم شود امروز آگاهانه آسیب‌رساندن به خویش را گناه کبیره می‌دانند. به کمک همین حوزوی‌های آگاه و دانشمند، بسیاری از انحرافات در دین بیان شده است که حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و شهید مطهری از جمله آنان هستند و مورد فوق‌الذکر، فقط یکی از آنان است.
وقتی نماز که ستون دین هست و در برگزاری جماعت آن فضیلت‌ها شنیده‌ایم در مساجد تعطیل می‌شود، یا مراسم حج تمتع و از واجبات دین که نماد همبستگی مسلمان است به‌صورت بسیار مختصر و با شرایط ویژه برگزار می‌گردد، مراسم عزاداری امام حسین(ع) هم می‌تواند از بسیاری ناخالصی‌ها همچون داشتن مداحان و منبری‌های میلیاردی، به خدمت گرفتن ادوات متفاوت موسیقی و عَلَم و کُتل‏های گران‌قیمت، اطعام‌ها و اسراف‌های همراه آن و برخی از معضلات دیگر که هیچ سنخیّتی با اهداف امام حسین علیه‌السلام ندارد، پاک شده و می‌توانیم شاهد یکی از محرّم‌های خالصانه دوران باشیم.
وقتی به خاطر پیشگیری از شیوع این ویروس منحوس، مراسم کفن‌ودفن و عزاداری‌ها ممنوع و زمانی که مراسم عروسی‌ها و ازدواج‌ها قدغن شده است، یعنی یک پالایش خداپسندانه در آن‌ها به وقوع خواهد پیوست تا زحمت خانواده‌ها کمتر و دغدغه آن‌ها نیز در این خصوص برطرف شود.
متأسفانه در فضای مجازی برخی روحانیون و مداحان با تحریک احساسات عاشقان اهل‌بیت همچنان بر طبل خویش می‌کوبند و گویی در قبال جان مردم هیچ مسئولیتی ندارند! تا جایی که برخی، برپایی این مراسم را حتی اگر همه کشته شوند فریاد می‌زنند و نکته جالب توجه آنجاست که همین حضرات حاضر به خواندن حتی یک مجلس رایگان برای امام حسین نیستند، و چه خوب است که از امسال پرداخت هرگونه هزینه منبر و مداحی در دهه محرّم ممنوع شود و فرصت برای خادمان واقعی حسینی فراهم گردد.
«درس از محرّم، فقط به معنی کشته شدن نیست. در ایام محرم و صفر، ملت عزیز ما باید روح حماسه را، روح عاشورایی را، روح نترسیدن از دشمن را، روح توکل به خدا را، روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را، در خودشان تقویت کنند و از امام حسین (ع) مدد بگیرند. مجالس عزاداری برای این است که دل‌های ما را با حسین بن علی (ع) و اهداف آن بزرگوار نزدیک و آشنا کند. یک عده‌ی کج فهم نگویند که امام حسین (ع)، شکست خورد. یک عده‌ی کج فهم نگویند که راه امام حسین(ع) معنایش این است که همه‌ی ملت ایران کشته شوند. کدام انسان نادانی چنین حرفی را ممکن است بزند. یک ملت از حسین بن علی(ع) باید درس بگیرد. یعنی از دشمن نترسد، به خود متکی باشد، به خدای خود توکل کند. آیت‌اله‌خامنه‌ای10/4/71»
«نوحه‌ی سینه‌زنی خواندن هم شرایط دارد. باید آن‌کسانی که این‌ها را تهیه می‌کنند، می‌سرایند، می‌خوانند، مواظب باشند که درست بر طبق معارف اسلامی حرف بزنند تا این سینه‌زنی، این روضه‌خوانی، این نوحه‌خوانی، قدمی باشد در راه عروج مردم به اوج قله‌ی افکار اسلامی. آیت اله خامنه‌ای.26/3/72»
درست است که مرگ و زندگی دست خداوند است اما سنت‌های الهی نیز بر پایه علت و معلول است و بسیاری از معصومین علیهم السلام نیز با زهر مسموم شده و به شهادت رسیده‌اند و چنین نیست که ویروس بر مستمع روضه امام حسین (ع) کارساز نباشد. در همین هفته گذشته فقط دو امام‌جمعه براثر ابتلای به کرونا فوت کرده‌اند. پس اگر واجب اصلی هم‏چون حج تعطیل شده است و هیچ زائری جز معدودی از شهر مکه امسال در حج حضور نداشته‌اند، مراسم حسینی هم می‌تواند به روش‌های متفاوت دیگری با خلاقیت صدا و سیما و وزارت فن‌آوری و ارتباطات و متخصصان تبلیغات اسلامی پرشورتر از همیشه برگزار شود و هزینه‌ها و نذورات چندهزار میلیاردی این ایام هم، در شرایط تحریم اقتصادی می‌تواند به نحوی شایسته‌تر شامل همه عاشقان اهل‌بیت به‌ویژه محرومین و مستمندان جامعه شود و کسانی که توانایی مساعدت دارند می‌تواند گام‌های مؤثری در این زمینه بردارند. گاهی ماندن در خانه و زمانی عدم مسافرت به شهرستان‌ها و روستاها برای شرکت در مراسم محرم امسال می‌تواند بهترین مساعدت باشد. بیاییم امسال با تفکر بیشتر در منش و رفتار ائمه اطهار علیهم‌السلام شاهد پالایش مراسم محرّم در جهت رضای خدا باشیم. بیایید ببینیم چه می‌شود که فرزند رسول خدا که جدش او را از جوانان اهل بهشت می‌خواند به همراه یارانش توسط مسلمانان به مسلخ می‌رود!؟
اگر کسانی برای حفظ جانشان، راه خدا را ترک کنند و آن‌جا که باید حق بگویند، نگویند، چون جان‏شان به خطر می‌افتد، یا برای مقامشان یا برای شغلشان یا برای پولشان یا محبّت به اولاد، خانواده و نزدیکان و دوستان‌شان، راه خدا را رها کنند، آن‌وقت حسین‌بن‌علی‌ها به مسلخ کربلا خواهند رفت و به قتلگاه کشیده خواهند شد. آیت‌اله خامنه‏ ای 20/3/1375
و ختم کلام آن‌که:
در عزاداری‌ها، معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گویند. بنده شخصاً هر آنچه که آنان بگویند را رعایت می‌کنم و توصیه من به همه هیئت‌داران و منبری‌ها این است که به سخنان کادر بهداشتی گوش کنند. کرونا مسئله کوچکی نیست و اگر همین رعایت‌ها هم انجام نشود آن وقت ممکن است به فاجعه‌ای ختم شود که آن سرش ناپیدا باشد. (آیت‌اله خامنه‏ ای)

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=3411
  • نویسنده : حسین نجاتیان شجاعی
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.