• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
3

متکدیان وارداتی؛ بلای جان‌ کاشمر

  • کد خبر : 8263
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
متکدیان وارداتی؛ بلای جان‌ کاشمر
صدای خاوران-معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر در ادامه گفت: برخورد با متکدیان زیرنظر اداره بهزیستی با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری است، اگر کسی به معنای واقعی و به دلیل مشکلات تکدی‌گری کند پیگیری‌های خاص خود را دارد.

لباس‌های ژنده‌ای بر تن دارند و با بر پا کردن دود اسپند و چرخاندن آن به دور خودروها به قصد گرفتن پول، احساسات را جریحه‌دار می‌کنند، یک شب در چهارراه بهبودی، شبی در چهارراه شهید ترابی و دست‏شان را به طرف خودروها دراز کرده و برخی هم عصا به دست با القای حس بدبختی کاسبی راه انداخته‌اند. کمتر چهارراهی هست حضور این گداها که بسیاری‌شان غیربومی و از دیگر مناطق و یا به نوعی وارداتی هستند را نبینی، این کار کم دردسر اما پردرآمد موجب شده تا تعدادی از چهارراه‌ها سرقفلی عده‎ای از این متکدیان در بیاید! به طوری که اگر یک نفر از سمت مقابل به حریم دیگری وارد شود کار حتی به زد و خرد هم می‌کشد. امروزه با انواع مختلفی از گدایان مواجهیم، برخی به گدایان نسخه‏دار معروف‌اند که معمولاً در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و حتی در سطح شهر با در دست داشتن نسخه‌ و یا برگه‌ آزمایش الکی و اعلام ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمان، از مردم درخواست پول و کمک می‌کنند. عده‌ای نیز با معلول نشان دادن خود و یا بهره‌کشی از کودکان شیرخوار و خردسال اظهار عجز و ناتوانی کرده و درخواست کمک دارند.

گدا با مدرک تحصیلات عالی!

رئیس اداره بهزیستی کاشمر در همین خصوص با بیان این‌که از نظر قانونی تکدی‏گری جرم است و نهادهای قانونی، ضابطین قضایی و دادگستری باید ورود کنند؛ گفت: اگر بین متکدیان معلول و کودک باشد تحویل بهزیستی، زن سرپرست خانوار تحویل کمیته امداد و اگر فاقد سرپناه باشد شهرداری وظیفه اسکان را بر عهده دارد.

اعظم حسن‌زاده خاطر نشان کرد: اگر کسانی باشند که فقط برای کسب درآمد تکدی‏گری کنند بر اساس قانون، به عنوان مجرم باید زندانی شوند.

وی عنوان کرد: چون متولیان امر به وظایف‌شان عمل نکردند، امسال بهزیستی تمامی متکدیان سطح شهر را پایش و با تک‌تک آن‌ها مصاحبه کرد.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: برخی از این افراد نه تنها ماهیانه از کمیته امداد و بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند بلکه دارای خانه هم هستند، این افراد را به دادستانی معرفی کردیم.

وی افزود: در بین این افراد زن سرپرست و یا معتادینی هم بودند که خانواده طردشان کرده بود، 5 نفر این افراد اصلاً از کاشمر نیستند و آخر شب‌ به شهرهای خودشان ‌بر می‌گردند.

حسن‌زاده با بیان این‌که هر گدایی که کودکی به همراه داشت را مداخله کرده و جداسازی را انجام دادیم، اظهار کرد: سال 1397 خانمی با یک پسر معلول که عمه او بود تکدی‌گری می‌کرد، در آن سال ماهیانه یک میلیون و 600 هزار تومان به برادرش برای این فرد معلول اجاره می‌داد و این‌کار را هم‏چنان ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: یکی از این افراد که در چهارراه بهبودی به دروغ تظاهر به معلولیت می‌کند یک مرتبه بازداشت شده و تعهد داده دیگر به این کار نپردازد اما مجدد این کار را انجام می‌دهد، در صورتی که از ارگان‌های حمایتی حقوق دریافت می‌کند و خانه هم دارد.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر عنوان کرد: این فرد دوره آموزشی دندان‌پزشکی را طی کرده و با توجه به مدرکش، می‌تواند دستیار دندان‌پزشک باشد، البته حقوق هم دریافت می‌کند و وضعیت مالی پدرش خوب است.

حسن‌زاده گفت: یکی دیگر از خانم‌هایی که در چهارراه بهبودی گدایی می‌کند، سالمند و تحت پوشش کمیته امداد است و همچنان به مصرف موادمخدر و تکدی‌گری می‌پردازد.

وی با اشاره به این‌که بر اساس آنچه این افراد به ما اعلام نموده‌اند، درآمد روزانه‌شان از گدایی بالغ بر 600 هزار تومان است در صورتی بیش از این برآورد می‌شود، ادامه داد: مردی از مه‌ولات فرزند و همسرش را برای تکدی‌گری هر روز به کاشمر می‌آورد و آخر شب می‌برد، یک نفر هم از بیرجند در این شهر مشغول گدایی است.

وی با بیان این‌که افرادی که آخر شب در چهارراه بهبودی می‌بینیم متکدیان وارداتی هستند، گفت: کاشمری‌ها به کسانی کمک می‌کنند که هیچ نیاز مالی ندارند، به رغم این‌که این افراد ماهیانه از نهادهای حمایتی حقوق می‌گیرند از حسن نیت مردم این شهر سوءاستفاده می‌کنند.

حسن‌زاده با اشاره به این‌که این افراد بیشتر مشکلات روانی دارند تا این‌که نیاز مالی داشته باشند، اظهار کرد: یکی از این افراد اعلام کرد چون بچه‌دار نمی‌شده و همسرش طلاق گرفته با این کار می‌خواهد خشم خودش را به جامعه نشان دهد!

وی بیان کرد: برای رفع آنچه در چهارراه‌های این شهر شاهدیم باید دادستانی ورود کرده و مسئله جرم‌انگاری این افراد پیگیری شود، متکدیانی که الان فعالیت دارند مربوط به سال‌های 1397 تا 1400 هستند که حمایت می‌شوند.

وی اظهار کرد: مردم کاشمر موجب شدند این افراد در سطح شهر به تکدی‌گری بپردازند، اگر کمکی نکنند دیگر شاهد این وضعیت و سوءاستفاده این گروه از متکدیان نخواهیم بود.

گدایی به صورت خانوادگی

معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر در ادامه گفت: برخورد با متکدیان زیرنظر اداره بهزیستی با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری است، اگر کسی به معنای واقعی و به دلیل مشکلات تکدی‌گری کند پیگیری‌های خاص خود را دارد.

محمد نجار خاطر نشان کرد: در شناسایی این معضل نیروی انتظامی و اداره اطلاعات باید به جد وارد شوند، ما فقط وظیفه تهیه مکان را بر عهده داریم.

وی اذعان کرد: به دلیل زیارتی بودن این شهر، همه ساله پذیرای زائرین زیادی هستیم، که موجب شده متکدیان بسیاری به خصوص از شهرهای اطراف به این منطقه بیایند.

***

اگر آخر هفته‌ها سری به امامزاده سیدمرتضی زده باشید، شاهد حضور متکدیانی از نقاط مختلف خواهید بود، با این وجود لازم است نه تنها مسئولان برای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان اقدام مهم و اساسی انجام دهند که مردم نیز باید دست از خرافات بردارند و با امتناع از پول دادن به این گروه از متکدیان که بسیاری از آن‌ها وضعیت مالی مناسبی دارند، فرهنگ گداپروری را برای همیشه از میان ببرند. این شهر از قدیم‌الایام با معضل تکدی‌گری دست و پنجه نرم می‌کند، مسئولانش هم بارها برای جمع‌آوری آن‌ها وعده می‌دهند و برای متکدیان خط و نشان می‌کشند، اما هنوز برا حل این معضل کار جدی انجام نشده است.

این بی‌تفاوتی‌ها موجب شد اگر تا دیروز پیرمردها و پیرزن‌ها یا افراد ناتوان در خیابان‌های این شهر کدایی می‌کردند، حالا برخی جوانان و نوجوانان را مشاهده کنیم که این چهارراه‌ها را برای گدایی‌ به قرق خود درآورده‌اند. 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8263
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.