• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
پارس وی دی اس
7

مانور تبلیغاتی یا عزم جدی برای حل مشکلات مسکن مهر؟!

  • کد خبر : 5946
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
مانور تبلیغاتی یا عزم جدی برای حل مشکلات مسکن مهر؟!
صدای خاوران-در مسکن مهر کاشمر 15 هزار نفر جمعیت ساکن هستند، محیط فعلی مسکن مهر برای سکونت مناسب نیست و مشکلات بسیاری دارد. مسکن مهر، بلوار و معابر مناسبی ندارد و شرکت‌ها نیز به‌صورت جزیره‌ای فقط مقابل فاز مسکونی خود را آسفالت کرده‌اند در صورتی‌که آماده‌سازی معابر، بلوارها و حاشیه‌ها نیز با شرکت‌ها بوده است.

سال‌1386 در کاشمر زمزمه‌های شروع پروژه‌ای عظیم به نام «مسکن مهر 1008واحدی» آغاز شد و دل بسیاری از اقشار محروم و کم‌بضاعت شاد گردید؛ سرپناهی که قرار بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه احداث به بهره‌برداری برسد، اما مدتی نگذشت که مشکلات یکی پس از دیگری رخ نشان دادند.

این پروژه عظیم دست تعدادی پیمانکار و اعضای هیئت‌مدیره جوان سپرده شد که کمتر تجربه‌ای در زمینه ساخت‌وساز داشتند و در این میان ضربه‌های بسیاری از نظر مالی به مردم وارد کردند، به‌طوری‌که گران‌تر از قیمت واقعی، واحدهای آپارتمانی را ساخته و تحویل دادند. این در حالی است که حتی هنوز برخی از بلوک‌های این سایت علی‏رغم این‏که متقاضیان، سهم آورده خود را پرداخت کرده‌اند، به بهره‌برداری نرسیده است.

نبودِ واحد آموزشی، نداشتن فضای سبز، خاکی بودن برخی قسمت‌ها از جمله مشکلات سایت150 هکتاری مسکن مهر کاشمر است که بالغ بر 15 هزار نفر در آن سکونت دارند، این مشکلات موجب گلایه‌مندی بسیاری از اهالی این منطقه شده به‌طوری‌که امام جماعت مسجد مسکن مهر 1008 واحدی با انتقاد از وضعیت فعلی گفت: هرچند نام این سایت مسکن مهر نام‌گذاری شده اما تاکنون مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و کسی دغدغه‌ای برای پیگیری و رفع مشکلات ساکنین این منطقه نداشته است.

نخعی مطرح کرد: مسئولان تاکنون هیچ امکاناتی برای سایت مسکن مهر 1008 واحدی فراهم نکرده‌اند، اگر خانواده‌ای بخواهد فرزند خود را به مدرسه بفرستد با مشکلات بسیاری مواجه‌اند.

وی عنوان کرد: به‌رغم این‏که دانش ‏آموزان بسیاری در مسکن مهر ساکن هستند اما متأسفانه در تمامی این سال‌ها احداث یک مدرسه در اولویت متولیان آموزشی استان نبوده است.

نخعی همچنین با گله‌مندی از شهرداری گفت: تاکنون پیگیری‌های بسیاری برای خدمات‌رسانی به مسکن مهر داشته‌ایم اما اعلام نموده‌اند، چون اداره کل راه و شهرسازی سایت مسکن مهر 1008 واحدی را تحویل شهرداری نداده لذا نمی‌توانیم خدماتی  به این منطقه ارائه دهند و تنها خدماتی که در حد بسیار محدود ارائه می‌شود، جمع‌آوری زباله است.

وی بیان کرد: در داخل مسکن مهر حتی یک واحد تجاری فعال نیست و ساکنین مجبورند برای خرید کوچک‌ترین مایحتاج اولیه مسیر طولانی را طی کنند.

وی گفت: اگرچه مدتی قبل برای حمل‌ونقل عمومی اقداماتی صورت گرفت اما سرویس‌دهی به مسکن مهر 1008 واحدی تعطیل‌شده و امیدواریم در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد.

نخعی در ادامه با گلایه‌مندی از وضعیت امنیت مسکن مهر بیان کرد: متأسفانه در زمینه تأمین امنیت مسکن مهر 1008 واحدی مشکل جدی داریم و در حال حاضر پایگاه بسیج خواهران و برادران سایت مسکن مهر پیگیر ایجاد امنیت هستند.

این روحانی نبود اماکن فرهنگی را از دیگر کمبودهای مسکن مهر 1008 واحدی دانست و گفت: اگرچه در ابتدا حتی یک مسجد و نمازخانه نداشتیم و مجبور بودیم نماز جماعت را در یکی از پارکینگ‌ها اقامه کنیم اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، انباری را به ما دادند.

*مشکلات مادری با دو فرزند معلول

در ادامه یکی از مادران ساکن در مسکن مهر 1008 واحدی که دو فرزند معلول جسمی حرکتی و کم‌بینا دارد با گلایه از وضعیت موجود گفت: یکی از فرزندانم را مجبورم با ویلچر بیرون ببرم اما چون بخشی از مسکن مهر آسفالت نیست با سختی‌های بسیاری مواجه هستم و باید از روی سنگ‌ها حرکت دهم.

او در گوشه‌ای نشسته بود و با دیگر همسایه‌ها مشغول پاک کردن گل‌های زعفران بود، افزود: اگرچه در مقابل سایت مسکن مهر بلوار و پارک خطی سیدمرتضی قرار دارد اما به دلیل شلوغی بسیار این جاده، اصلاً نمی‌توانم دختران معلولم را عبور دهم و به این پارک ببرم حتی جایی برای عبور ویلچر پیش‌بینی‌نشده است.

وی مطرح کرد: متأسفانه قبل از تمامی انتخابات‌ها، افراد بسیاری به میان ساکنین مسکن مهر 1008 واحدی آمدند و قول رفع تمامی مشکلات را دادند اما پس از پایان انتخابات حتی گذرشان هم به این منطقه نیفتاد.

*وعده‌هایی که عملی نشد

در مسکن مهر کاشمر 15 هزار نفر جمعیت ساکن هستند، محیط فعلی مسکن مهر برای سکونت مناسب نیست و مشکلات بسیاری دارد. مسکن مهر، بلوار و معابر مناسبی ندارد و شرکت‌ها نیز به‌صورت جزیره‌ای فقط مقابل فاز مسکونی خود را آسفالت کرده‌اند در صورتی‌که آماده‌سازی معابر، بلوارها و حاشیه‌ها نیز با شرکت‌ها بوده است.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای‌اسلامی در همین خصوص با بیان این‏که بدقولی بهترین راهی است که مردم را می‌توان نسبت به‌نظام و حاکمیت ناراضی کنیم، گفت: علی‏رغم تمامی قول‌هایی که تاکنون برای رفع مشکلات مسکن مهر 1008 واحدی داده‌شده، اما به هیچ‌کدام عمل نشده است.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین اظهار کرد: هرچند بارها برای رفع مشکلات مصوباتی داشته‌ایم اما هیچ‌گاه برای اجرا امضاء نمی‌شد و تنها روی کاغذ باقی می‌ماند، البته برخی مشکلات مربوط به شرکت‌های تعاونی است که پول را از اعضاء گرفته‌اند ولی به تعهدات‏شان عمل نکرده‌اند.

وی در ادامه از واگذاری بخشی از مسکن مهر 1008 واحدی به شهرداری خبر داد و مطرح کرد: با توجه به مشکلات موجود برای بخشی که مربوط به اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری می‌با‌شد، مصوباتی تنظیم و به‌صورت مکتوب به امضاء رسید.

نیک‌بین اظهار کرد: علی‏رغم این‏که متولی مسکن مهر راه و شهرسازی است اما تاکنون اقدامی برای رفع مشکلات صورت نگرفته اما بر اساس توافقنامه‌ای که اخیراً به امضاء رسید، شهرداری کاشمر خدمات‌دهی خود را به‌صورت فاز به فاز آغاز نموده است.

وی با اشاره به این‏که بر اساس این توافقنامه معابر برای آسفالت تحویل شهرداری شده است، تصریح کرد: برخی طلبکاری‌هایی را شهرداری از مسکن و شهرسازی دارد که با تهاتر و یا با ارائه صورت‌وضعیت، طلب خود را دریافت خواهند نمود که در این خصوص اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی اعضاء اصلی سهم خود را در همان ابتدا به تعاونی نداده‌اند و این موجب شده آسانسوری که قرار بود به 20 میلیون راه‌اندازی شود اکنون با 100 میلیون تومان هم نتوان کاری کرد و این موجب بروز مشکلاتی شده است.

نیک‌بین اظهار کرد: باید با ورود دستگاه قضا با پیمانکاری که پول را گرفته و در قبال آن به تعهدات خود عمل نکرده و یا ساکنینی که سهم خود را نداده و موجب بروز مشکلاتی شده، برخورد شود.

*دستگاه‌های متولی بی‌توجه به انجام تعهدات

متأسفانه از نظر خدمات زیربنایی و روبنایی دستگاه‌های متولی و مرتبط با مسائل فرهنگی از جمله اداره کل نوسازی مدارس و شهرداری تاکنون تعهدات خود را انجام نداده‌اند، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی در گفت‌وگویی با بیان مطلب فوق گفت: تاکنون شهرداری به بهانه عدم آماده‌سازی در زمینه ارائه خدمات گسترده توجیه داشته است که در راستای رفع مشکلات و برای آماده‌سازی معابر، سایت مذکور تحویل شهرداری شده و موظف هستند تا خدماتی که طبق قانون مرتبط با آن‌ها است را انجام دهند.

محمدعلی منصوری تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که به امضاء رسیده مقرر شد آسفالت و بهسازی معابر به‌مرور توسط شهرداری انجام شود و اداره کل راه و شهرسازی استان هم به تعهدات خود در قبال شهرداری عمل نماید.

وی نبودِ واحد آموزشی را یکی از مشکلات اصلی و زیربنایی ساکنین مسکن مهر دانست و گفت: علی‏رغم این‏که زمین تحویل اداره کل نوسازی مدارس شده، اما تاکنون چون اعتباری نداشته‌اند اقدام مؤثری انجام نشده البته بر اساس گفته نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای احداث مدرسه تأمین شده است.

وی اظهار کرد: از نظر فضای فرهنگی هم سعی خواهیم نمود کمک‌هایی را از تهران برای تکمیل مسجد انجام دهیم ولی فقط بخشی از هزینه‌های احداث مسجد را می‌توانیم متقبل شویم.

*شروط شهرداری برای آسفالت مسکن مهر

اما در خصوص این‏که مشکلات مسکن مهر چه زمانی پایان خواهد یافت، سرپرست شهرداری کاشمر گفت: ابتدا باید برداشت‌ها را انجام دهیم و با توجه به قیری که تخصیص می‌یابد، آسفالت را شروع می‌کنیم.

حسین گنجی افزود: ساکنین مسکن مهر نباید انتظار داشته باشند، بلافاصله پس از امضاء توافقنامه و صورت‌جلسه شهرداری وارد کار شود و آسفالت کند.

وی تصریح کرد: مشکلات مسکن مهر به‌مرور رفع خواهد شد، به‌گونه‌ای نیست که طی مدت یک هفته تمام مسکن مهر آسفالت گردد.

سرپرست شهرداری کاشمر با اعلام این‏که فعلاً اولویت با بهسازی معابر است و به فضای سبز ورود نخواهیم داشت، اظهار کرد: برای حمل‌ونقل به مسکن مهر که از دیگر گلایه‌ها بود هماهنگی لازم به عمل می‌آید تا واحدها به داخل مسکن مهر بیایند.

*در پایان

امیدواریم تمامی قول و قرارهای مسئولان یک مانور تبلیغاتی دیگر برای دل‌خوشی ساکنین مسکن مهر 1008 واحدی که سال‌هاست با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند نباشد و هرچه زودتر شاهد پایان تمامی مشکلات و گلایه‌های مردم از بی‌توجهی متولیان به این منطقه باشیم.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5946
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.