• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
پارس وی دی اس
5
هشت روز هفته

له شدن مردم زیر فشارهای معیشتی با ژست‌های انقلابی

  • کد خبر : 7558
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
له شدن مردم زیر فشارهای معیشتی با ژست‌های انقلابی
صدای خاوران-در این میان خبرهای جدیدی هم از دخالت دادن روحانیت در کار‌های اجرایی به گوش ‌رسید. چندی پس از شنیدن خبری مبنی بر صدور مجوز برای مراکز فعالیت‌های روان‌شناسی برای روحانیون، سپردن امور شرعی بانک‌ها به روحانیون خبرساز شد. جالب اینکه بدانید حتی یکی از وزارتخانه‌ها اخیراً به‌کارگیری افراد روحانی و مداحان را پیشنهاد کرده که خدا کند فقط شایعه باشد و به مرحله عملی نرسد. البته این قبیل اقدامات را نباید به‌حساب روحانیت و دین گذاشت چون حسابی چهره روحانیت را خدشه‌دار می‌کند.

در این هشت روز هفته خبرهای ریز و درشتی از درگیری مرگبار بین جناح‌های سیاسی عراق و مرگ گورباچف، آخرین رهبر و البته اولین و آخرین رئیس‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی سابق تا دست‌کاری آمار و سرگیجه تورم در دولت سیزدهم و باز نشدن گره کور مذاکرات برجامی را شنیدیم که هیچ‌کدام از این رویدادها از حلاوت حضور زنان فوتبال دوست به ورزشگاه و تشویق تیم‏شان کم نکرد که به‌قدر مجال این ستون به آن‌ها می‌پردازیم؛

سهم روسها در بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برجامی

در این گیرودار که هم‌چنان کلاف سردرگم برجام باز نشده؛ یک نماینده مجلس دهم، نحوه مذاکره ما با آمریکا را مایه تمسخر خاص و عام دانست و مدعی شد؛ به‌جای آن‌که مستقیماً مذاکره کنیم و کار را در چند جلسه تمام نماییم، ما پاسخ خود را به اتحادیه اروپا می‌دهیم، اتحادیه به آمریکا می‌دهد، آمریکا پاسخ خود را به اتحادیه اروپا می‌دهد و اتحادیه به ایران می‌دهد و همین‌طور، همه به‌خاطر یک ژست انقلابی که ما می‌خواهیم آمریکا را تحقیر کنیم، در حالي‌که ملت ما زیر فشار‌های معیشتی در حال تحقیر شدن است. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند؛ روسیه یکی از مهم‌ترین عوامل تأخیر در حصول توافق طی مذاکرات وین و عدم احیای برجام است؛ به‌طوری‌که به‌موازات مخالفت‌های جریان رادیکال داخلی در کشور و هم‏چنین کارشکنی‌های کنگره آمریکا و نقش مخرب اسرائیل باید سهمی را هم برای روس‌ها در پدیدآمدن شرایط کنونی قائل بود.

آمار در ایران کاملاً سیاسی!!

این روزها درست زمانی که رئیس‌جمهور اعلام کرد؛ در سال اول ریاست‌جمهوری او نرخ تورم ۲۰ درصد کاهش‌یافته است! مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه منتهی به مرداد ۱۴۰۰ را ۴۵.۲ درصد و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مرداد سال گذشته را ۴۳.۲ درصد اعلام کرد، لذا اطلاعات غیرواقعی رئیس دولت سیزدهم به‌قدری تعجب‌برانگیز بود که یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: آمار در ایران کاملاً سیاسی است و آمارهایی که به‌صورت رسمی منتشر می‌شوند، قابل استناد نیستند و تجربه زیسته مردم و افرادی که در ایران زندگی می‌کنند با آمارهای منتشره تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. جالب اینکه بر اساس بررسی اتاق بازرگانی تهران نرخ تورم کشور ما در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۶ برابر تورم در عربستان ۶.۷ برابر عراق و ۲.۷ برابر پاکستان بوده و برخی برآورد‌های اقتصادی از جمله برآورد مندرج در بیانیه ۶۱ اقتصاددان کشور حکایت از آن دارد که ادامه سیاست‌های موجود دولت می‌تواند نرخ تورم را در ماه‌های آتی افزایش داده و در صورت عدم چاره‌جویی مناسب احتمالاً به نرخی سه‌رقمی تبدیل نماید.

در این اوضاع و احوال درحالی‌که عراق گرفتار آتش اختلاف بین جناح‌های سیاسی بود؛ برنا‌مه‌ریزی‌ها برای سفر زائران پیاده اربعین از کشورمان به کربلا ادامه یافت؛ البته خدا را شکر که برای این سفر فقط اراده کردن کافی است، پاسپورت لب مرز پنج‌دقیقه‌ای صادر می‌شود؛ پول هم لازم نیست برداری و توی گذرنامه هم اجازه همسر شرط نیست لذا ما حرفی نداریم جز همین‌که، بسوزه پدر سیاست!

در این میان خبرهای جدیدی هم از دخالت دادن روحانیت در کار‌های اجرایی به گوش ‌رسید. چندی پس از شنیدن خبری مبنی بر صدور مجوز برای مراکز فعالیت‌های روان‌شناسی برای روحانیون، سپردن امور شرعی بانک‌ها به روحانیون خبرساز شد. جالب اینکه بدانید حتی یکی از وزارتخانه‌ها اخیراً به‌کارگیری افراد روحانی و مداحان را پیشنهاد کرده که خدا کند فقط شایعه باشد و به مرحله عملی نرسد. البته این قبیل اقدامات را نباید به‌حساب روحانیت و دین گذاشت چون حسابی چهره روحانیت را خدشه‌دار می‌کند.

این روزها ماجرای گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه و مجموع تخلفات این شرکت طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ در حدود 3.5 میلیارد دلار هم جنجال به پا کرد و عده‌ای از اینکه این تخلفات در زمان دولت گذشته بوده در پوست خود نمی‏گنجیدند. جالب آن‌که واقعاً براي مردم این دولت و آن دولت فرقی نمی‌کند و اگر موضوع به دولت پیشین برگردد، صورت ‌مسئله پاک نمی‌شود بلکه این پرسش پیش می‌آید که مگر مدیریت یک هیولای بزرگ دولتی به نام فولاد مبارکه، این دولت و آن دولت دارد؟ چون اگر فضا برای تخلف و فساد باز باشد؛ در همه دولت‌ها باز است. موضوع رانت و فساد و تخلف و خویشاوندسالاری، مربوط به «ساختار» شرکت‌های دولتی است نه رئیس دولت.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار!

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7558
  • نویسنده : لیلا قرایی ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.