• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
6

ضرورت توجه مردان به سلامت خود

  • کد خبر : 4637
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
ضرورت توجه مردان به سلامت خود
به گزارش صدای خاوران- یک سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و در این میان شاهد ابتلای افراد مختلف جامعه اعم از زن و مرد بوده‌ایم هرچند طبق مطالعات مشخص شده مردان مبتلا به ویروس کرونا سه برابر بیشتر از زنان...

به گزارش صدای خاوران- یک سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و در این میان شاهد ابتلای افراد مختلف جامعه اعم از زن و مرد بوده‌ایم هرچند طبق مطالعات مشخص شده مردان مبتلا به ویروس کرونا سه برابر بیشتر از زنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود و احتمال مرگ آن‌ها بر اثر این بیماری نیز بیشتر است.

هرچند بانوان معمولاً آرزو دارند هیچ گاه مردی در خانه بیمار نباشد اما جالب است که کمتر شاهد مراجعه مردان به پزشک هستیم حال آن که ضرورت ایجاب می‌کند مردان هم به فکر سلامتی خود باشند. شاید این برمی گردد به ساختار روحی مردان که همیشه می‌خواهند نشان دهند قوی هستند و همین باعث می‌شود آنها بیماری را به عنوان یک «ضعف» تلقی ‌کنند و ترس از بیماری و بیمار شدن در میان آنها اجازه ابراز بیماری را ندهد.

یکی از اقدامات اساسی نظام سلامت در سالهای اخیر، بکارگیری مراقبت‌های بهداشتی اولیه بوده که منجر به پیشرفتهای چشم گیری در سطح کلی سلامت مردم شده اما همچنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاستگذاران، برقراری عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات سلامتی است لذا با اجرای طرح تحول سلامت خدمات سلامت در گروهای سنی مختلف (جوانان ۲۹- ۱۸، میانسالان ۵۹- ۳۰، سالمندان ۶۰ سال به بالا)، علاوه بر خدمات قبلی اقدام نموده و مردان و تمامی افراد جامعه می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات سلامت در نظر گرفته شده برای آنان با توجه به نیازهای دوره سنی که در آن قرار دارند، بهره مندشوند.

در کاشمر هم در رابطه با مردان خدمات مختلف شامل (تن سنجی، ارزیابی الگوی تغذیه‌ای، فعالیت بدنی، ارزیابی روان شناختی وهمچنین غربالگری ازنظر بیماری کووید-۱۹ با اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفته است که در این شهرستان شاهد رشد شاخص‌های مرتبط بوده‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر در این خصوص با بیان اینکه به منظور حساس سازی کل جامعه اعم از زنان، مردان، مدیران و سیاستگذاران در خصوص مهمترین اولویت‌های سلامت مردان، هفته اول اسفند ماه با عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی برگزار می‌شود گفت: در کاشمر هم در رابطه با مردان خدمات مختلف شامل (تن سنجی، ارزیابی الگوی تغذیه‌ای، فعالیت بدنی، ارزیابی روان شناختی وهمچنین غربالگری ازنظر بیماری کووید-۱۹ صورت گرفته ورشد شاخص‌های مرتبط را داشته‌ایم.

مجتبی قائمی گفت: امسال، هفته سلامت مردان در شرایطی برگزار می‌شود که باهمه گیری کووید ۱۹ مواجهیم و شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید‏- ۱۹، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می‌کند که این پدیده آسیب‌های جدی به سلامت و اقتصاد خانواده و جامعه وارد می‌نماید.

وی افزود: در کل جهان میزان ابتلا و مرگ و میر مردان از بیماری کووید‏- ۱۹ بنا به دلایل بیولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نسبت به زنان بالاتر است، توجه به این موضوع اهمیت بالایی دارد.

وی ابراز کرد: در چنین شرایطی اطلاع رسانی و تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی بطور کلی و بیماری کووید‏- ۱۹ به شکل اختصاصی، مبتنی برویژگی های فرهنگی واجتماعی منطقه و تشویق مردان به مشارکت درتوسعه ی برنامه‌های بهداشتی پایه و ترغیب آنان به رعایت شیوه زندگی سالم و انجام مراقبت‌های به موقع در بیماری‌های زمینه‌ای، می‌تواند به عنوان یک راهکار، برای عبور از بحران فوق بوده و فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و سازمانها و ادارات در خصوص اهمیت دادن به سلامت مردان در خانواده و جامعه باشد.

قائمی اظهار کرد: درشهرستان کاشمر نیز طبق اطلاعات برگرفته از سامانه سینا از ابتدای امسال تاکنون تعداد میانسال مردغربالگری شده ازنظرکووید-۱۹، ۳۶ هزار و ۳۰۷ نفربوده است و بیشترین علائم کووید-۱۹ به ترتیب تنگی نفس، سرفه، درد وکوفتگی، سردرد واسهال ذکر شده ومیانسالان با بیماری زمینه‌ای دیابت بیشتر ازبیماران کلیوی و قلبی عروقی مبتلا به کووید- ۱۹ شده‌اند لازم به توضیح است که بسیاری از بیماری‌های مردان، مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان، فشارخون بالا، دیابت و اختلالات روانی با رعایت نکات ساده‌ای قابل پیشگیری است و مردان می‌بایست قبل از آنکه دچار بیماری و عوارض آن شوند، به سلامت خود اهمیت دهند.

وی از سرطان پروستات به عنوان شایعترین سرطان در بین مردان نام برد و گفت: باید باورهای فرهنگی مردان در حفظ و ارتقای سلامتی آنان تغییر کند

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=4637
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.