• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
12

سیل، باران و 204 میلیارد تومان خسارت

  • کد خبر : 3034
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
سیل، باران و 204 میلیارد تومان خسارت
چند سالی می‎شود که به خاطر تغییر اقلیم در نوروزی که باید منتظر شکوفه‌های بهاری و هوای دلپذیرش بود شاهد باران‎های رگباری، سیل‌آسا، سرمازدگی و خسارت‌های هنگفتی که در بخش‌های مختلف برجای می‌گذارد، هستیم.

برای چندمین سال متوالی است که به جهت نوسانات آب و هوایی، افت شدید دما و بارش برف بهاری در اوایل فصل بهار، خسارت‌های سنگینی به باغ‌ها تحمیل می‌شود، امسال هم ‎سیلاب‎های چند روز گذشته موجب شد خسارت‌های بسیاری به شهرهای مختلف استان از جمله کاشمر وارد شود.

در برخی روستاهای این شهرستان منازلی از روستائیان به خاطر شدت سیلاب، به طور کامل تخریب و عده‌ای بی‌خانمان شدند. بر اساس اعلام فرماندار کاشمر از ابتدای امسال تاکنون 204 میلیارد تومان خسارت به شهرستان کاشمر وارد شده که 117 میلیارد تومان آن براثر سرمازدگی و 86 میلیارد تومان براثر سیلاب به بخش کشاورزی و یک میلیارد تومان دیگر به تاسیسات و ابنیه بوده است.

مسلم ساقی تصریح کرد: در سال زراعی جاری 303 میلیمتر بارندگی داشته‎ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.

*باران و بی‌خانمانی 74 خانوار

بارندگی و وقوع سیل طی چند روز اخیر در شهرستان کاشمر خسارت‌های زیادی برجای گذاشته است. براساس آنچه بخشدار مرکزی کاشمر گفته براثر بارندگی‌های شدید 74 منزل مسکونی در روستاهای مختلف خسارت دیده و دیوارهای 31 منزل مسکونی، یک مغازه، چهار انباری و پنج دامداری و یک باغ تخریب شده‌اند.

سعید چیتی با اشاره به این‌که از 74 منزل مسکونی 20 درصد به طور کامل و باقی بین 30 تا 50 درصد تخریب شده‎اند، مطرح کرد: بر اثر بارندگی‏های فروردین‏ماه امسال به باغات انگور30 درصد و سردرختی‎ها 80 تا 95 درصد خسارت و آسیب وارد شده است.

وی اظهار کرد: اگرچه از قبل هشدارهای لازم به کشاورزان داده شده بود اما متاسفانه تعداد بسیاری از کشاورزان نسبت به بیمه کردن باغات و مزارع خود اقدام نکردند، علاوه بر این‌که به دو قنات روستای فدافن و فروتقه خسارت وارد شد.

بخشدار مرکزی کاشمر مطرح کرد: جاده روستای گندم‎بر، حاجی رجب، کلاته نای و طاهرآباد که خاکی هستند بر اثر سیل تخریب شده که باید بهسازی گردد.

وی عنوان کرد: در 25 روستای بخش مرکزی اتاق مدیریت بحران تشکیل که مجهز به 35 موتور برق، 40 پمپ آب و تجهیزات کامل مواقع اضطراری هستند.

چیتی مطرح کرد: با توجه به اینکه بخش مرکزی کاشمر 48 هزار نفر جمعیت دارد اگر مردم به سمت بیمه  باغات و منازل بروند بخشی از مشکلات برطرف می‌شود از این رو تلاش می‎شود به صورت پایلوت منازل مسکونی چند روستا بیمه شوند تا بیمه منازل به صورت فرهنگ در بیاید.

*کوهسرخ، محرومیت و دیگر هیچ

کوهسرخ با داشتن 28 روستا از محروم‌ترین مناطق خراسان‌رضوی به شمار می‌رود. کوهسرخ به رغم داشتن 30 هزار نفر جمعیت اما وجود جاده‌های صعب العبور و کوهستانی و عدم دسترسی به برخی امکانات برای اهالی این بخش دردسرساز شده است به طوری که به خاطر محرومیت‌ها خبرهایی از مهاجرت بسیاری از روستائيان این بخش شنیده می‌شود.

در همین خصوص بخشدار کوهسرخ گفت: بیشتر خسارت‎های ناشی از سیل و بارندگی‎های اخیر در حوزه راه به خصوص انتهای حوزه راهداری از روستای چلپو به بعد بوده است.

مجید کاریزنویی افزود: با توجه به وجود رودخانه در کنار جاده اگر بر اثر سیلاب به محور خسارت جدی وارد شود، شاید دو تا سه ماه تردد به سمت نیشابور قطع گردد، به همین جهت می‎طلبد اعتبارات مورد نیاز برای رفع خطر و تجهیز محور تخصیص یابد.

وی عنوان کرد: اگرچه بر اثر سیلاب اخیر خسارت زیادی گزارش نشده اما سرمازدگی و دمای منفی 4 درجه بیش از 117 میلیارد تومان به بخش کشاورزی کوهسرخ خسارت وارد شد.

بخشدار کوهسرخ از تلف شدن هفت رأس گوسفند بر اثر سیل اخیر خبر داد و افزود: یک تخریب جزئی منزل در روستای خضرآباد داشتیم که دو اتاق ترک برداشته بود، در روستای تجرود هم با توجه به آتش سوزی یکی از منازل مسکونی، بارندگی‎های اخیر مقداری وضعیت را تشدید نمود که تلاش می‏شود مشکلات این خانواده رفع گردد.

کاریزنویی عنوان کرد: روستای چلپو، تنها روستایی است که در زمان وقوع سیلاب پرحادثه بوده و وضعیت نگران کننده‌ای دارد  و گرنه در باقی روستاها مشکلات خاصی  جز تخزیب منازل  فرسوده و قدیمی بر اثر بارش‎ها نداریم.

وی تصریح کرد: براساس سرشماری سال 95 حدود هشت هزار خانوار با جمعیت 25 هزار نفر در کوهسرخ سکونت دارند که منازل 65 تا 70 درصد این خانوارها فرسوده است.

بخشدار کوهسرخ با بیان این‌که در ریوش خوابگاه‌های شبانه‌روزی و سالن‌های ورزشی برای مواقع بحرانی و اسکان اضطراری پیش‌بینی شده است، از وجود اتاق عملیات بحران در تمامی روستاها خبر داد و گفت: در منطقه چندین بند بسیار خوب داریم که سال قبل برای اولین بار سریز شدند، می‌طلبد در تمامی روستاها طرح‌های آبخیزداری اجرا گردد.

وی عنوان کرد: ده روز است که آب ناشی از باران و سیل در کوهسرخ از رودخانه خوشرود و انتهای روستاهای طرق و کریز خارج شده و وارد رودخانه ششطراز خلیل‎آباد  می‌گردد که برای همان‌ها هم مشکلاتی ایجاد می‌کند، در صورتی‌که اگر منابع به سمت اجرای طرح‌های آبخیزداری برود نه تنها سفرهای زیرزمینی را تغذیه و بحران را مدیریت می‌کنیم بلکه در فصول گرم سال استفاده اقتصادی می‌شود.

بخشدار کوهسرخ همچنین گفت: از نظر ماشین آلات سنگین فقط یک لودر در منطقه داریم که با توجه به کوهستانی و حادثه‌خیز بودن کوهسرخ می‎طلبد یک لودر و کامیون سنگین دیگر داشته باشیم.

*****

بدون شک انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در شهرستان نقش موثری در مدیریت روان آب‎ها و تغییر رفتار سیلاب‌ها جهت جلوگیری و پیشگیری از وقوع سیل دارد البته به شرط آن‌که اعتبارات لازم به جای این‌که فقط به حرف باشد و بر روی کاغذ بیاید، در عمل هم تخصیص یابد.

اعتباراتی که این روزها در قالب تسهیلات و جبران بخشی از خسارات وارده به مردم داده خواهد شد، در حقیقت اعتباراتی است که سیل با خود برده و اگر همین اعتبارات برای پروژه‌های پیشگیرانه در قالب انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص داده شود، شاهد این همه خرابی و ویرانی نخواهیم بود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=3034
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.