• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
پارس وی دی اس
4
خبر ویژه

سروی در کاشمر که درختان کهنسال کشور را از مرگ نجات داد

  • کد خبر : 3174
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
سروی در کاشمر که درختان کهنسال کشور را از مرگ نجات داد
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر گفت: اگرچه براساس اسناد به دست آمده هشتاد سال قبل قطع درختان کهن‌سال ممنوع اعلام می‎شود و در برهه‎ای از زمان این قانون به فراموشی سپرده شد، اما در پی بازدید رئیس هیئت‌مدیره انجمن مفاخر ملی آن زمان از سرو سالخورده کاشمر و ارائه گزارشی در این خصوص طی بخشنامه‎ای تمامی استانداران و فرمانداران موظف می‎شوند از درختان قدیمی نگهبانی کنند.

رضا یوسفی افزود: براساس اسناد به دست آمده، هشتاد سال قبل در روز پانزدهم اسفندماه 1317 هیئت‌وزیران قانونی تصویب می‎کند که بر مبنای آن قطع درختان کهن‌سال کشور شاهنشاهی ایران که بیش از یک‌صد سال عمر داشته باشند از هر رقم و در هر نقطه از جمله شهر، ده، باغ‌های دولتی، شهرداری و مساجد و اماکن مذهبی، ممنوع است.

وی عنوان کرد: اگرچه براساس این قانون تمامی فرمانداری‌ها و شهرداری‌های سراسر کشور مکلف می‎شوند‏ که فهرستی از این درختان کهن تهیه کنند، اما بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‎شود.

یوسفی مطرح کرد: به‌رغم این‌که براساس منابع موجود در مرکز اسناد پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سال 1320 یعنی آغاز سلطنت پهلوی دوم تا سال 1344 توجهی به آیین‌نامه درختان کهن نشده است. اما در سال 1344 سپهبد فرج‌الله آق‌اولی که رئیس هیئت‌مدیره انجمن مفاخر ملی بود در سفری به کاشمر از سرو سالخورده امامزاده سیدحمزه بازدید می‏کند و از وضع اسفناک درختان کهنسال به وزارت کشور گزارش می‏دهد و بر ضرورت حفظ این مواریث ملی تأکید می‎کند.

یوسفی سرو کاشمر را نماد ماندگاری، استقامت کشور، بقا و سند افتخار ایران دانست و اظهار کرد: در حال حاضر سرو کاشمر با عمری 800 ساله کهن‌ترین موجود زنده این منطقه است.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=3174
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.