• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
پارس وی دی اس
9
کلاته‏بزی، یا شهرک خصوصی ویژه پولدارها

ردپای برخی مسئولان در تخلف بزرگ ساخت ویلاهای میلیاردی

  • کد خبر : 727
  • ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
ردپای برخی مسئولان در تخلف بزرگ ساخت ویلاهای میلیاردی
در شماره قبلی آوای‌کاشمر، دادستان شهرستان با حضور در نشست تخصصی این نشریه اعلام کرد؛ "با تدابیر و تصمیمات اتخاذ شده ابتدا ویلاهای مسئولان و پزشکانی که در کلاته‌بزی به‌طور غیرمجاز احداث شده‌اند؛ تخریب می‌شود و دستگاه قضا در برخورد با کسانی که با تصرف زمین‌ها و تغییر غیرمجاز کاربری باغات اقدام به ساخت ویلا کرده‌اند، تعارف ندارد".

در ادامه این سخنان دادستان بود که خبرنگار این نشریه، بار دیگر پیگیر پرونده ویلاسازی‌های غیرمجاز در کلاته‏بزی شد که سال‌هاست پرونده آن با تغییر برخی مسئولان و دادن وعده و وعیدهایی برای برخورد گشوده شد اما در ادامه بنا به مصلحت‌هایی! مجدد بسته شد و فقط هر از گاهی شاهد خط و نشان‌هایی از سوی برخی مسئولان وقت برای برخورد با متخلفین بودیم هرچند تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها عملی نشده است.

البته حرف و حدیث‌هایی هم وجود دارد که یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن این پرونده، مشارکت برخی از همان مسئولان در این ساخت‌وسازها بوده و این‌که آنان دارای ویلاهایی در این محدوده هستند که بعضاً در برخی از آن‌ها میلیاردها تومان هزینه نموده‌اند.

یک منبع آگاه که نخواست نامی از وی برده شود، در این خصوص اعلام کرد: مالک اصلی زمین‌های این منطقه شخصی به نام “الف” است که به برخی از مسئولان وقت و کارمندان برخی ادارات که حتی یکی از آن‌ها از تصمیم‌گیرندگان اصلی در خصوص وضعیت این منطقه بوده، رایگان زمین اهدا کرده و یا با قیمت بسیار پائین فروخته که همین امر منجر به برخورداری منطقه از آب و برق بعضاً با کاربری‌های خانگی به این منطقه شده است!

وی البته افزود؛ زمین‌هایی که در منطقه کلاته‌بزی به آن مسئولان اهدا شده به نام همسران آن‌هاست تا مشکلی برای‏شان به وجود نیاید.

با این تفاسیر، اندکی مشخص می‌شود چرا این افراد با تصرف غیرمجاز در روز روشن و بدون هیچ‌گونه مشکلی توانسته‌اند چندین و چند ویلا ساخته و به فروش برسانند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، بسیاری از این ویلاهای غیرمجاز، دارای اشتراک برق با کاربری خانگی هستند و حدود 40 اشتراک هم از آب شرب با کاربری خانگی استفاده می‌کنند که در پی بررسی‌های آوای‌کاشمر، تنها یک اشتراک مربوط به اهالی اصلی و الباقی مربوط به صاحبان ویلاهاست.

کلاته‏ بزی از گذشته تاکنون

اما برای این‏که حقیقت ماجرای کلاته‏بزی و ساکنان آن را بدانیم، با منبعی موثق که سال‌ها مسئولیتی برعهده داشته و در جریان پرونده‌هایی از گذشته تا حال در خصوص این منطقه قرار دارد به گفتگو نشستیم.

این منبع آگاه اظهار داشت: هیچ‌گاه مکانی به نام روستای “کلاته‌بزی” نداشته‌ایم و کسانی که امروزه در آن مکان مثلاً ساکن هستند، در واقع برخی از دامداران روستای گندم‏بَر بودند که ییلاق و قشلاق داشته و مقطعی در قسمت کوه‌های سیدمرتضی ساکن می‌شدند.

او اظهار کرد: برخی از باغداران این منطقه برای این دامداران شرط گذاشتند، درصورتی اجازه می‌دهند از آب موجود برای دام‏های‏شان استفاده کنند که از زمین‌های آن‌ها هم مراقبت نمایند.

وی افزود: این افراد پس از پذیرش این شرط، در همان‌جا ماندگار شدند و کسی هم آن‌ها را بیرون نکرد و در ادامه برای خود آغل دام درست کردند.

این منبع موثق با بیان این‏که تعداد این افراد به‌قدری کم بود که حتی به‌عنوان خانوار در آمار حساب نمی‎شدند، عنوان کرد: تا سال76 در هیچ‌کدام از مدارک و مستندات دولتی موجود، اسمی از مکانی به نام “کلاته بزی” نیامده است.

وی با اشاره به این‏که تمامی این اقدامات توسط چند نفر از افرادی که در این منطقه زمین دارند صورت گرفت، افزود: هرچند در سرشماری‌ها اعلام می‌شود عده‌ای در این منطقه سکونت دارند، اما درواقع این‌گونه نیست.

او اظهار داشت: برخی از همین افرادی که در سرشماری‌ها اعلام شده در این مکان سکونت دارند، درواقع زندگی اصلی‌شان در روستای دیگری است و اگر الان کسی جهت بررسی به این منطقه مراجعه کند هیچ‌کس برای زندگی حضور ندارد.

وی با نشان دادن نقشه‌هایی اعلام کرد: تا سال 76 هیچ آبادی‌ای به نام کلاته‏بزی نداشته‌ایم، اما اکنون برخی تلاش می‌کنند برای رسیدن به اهداف‏شان روستایی را به این نام به ثبت برسانند، به‌ویژه آن‌که از سال‌های گذشته در پائین ولایت10روستا و بالاولایت20 روستا وجود داشته که نامی از کلاته بزی در بین این روستاها نیست.

او افزود: با جمعیتی که در سرشماری‌ها به این منطقه برده‌اند و آنچه توسط مأمور مربوطه به ثبت رسیده اکنون بالای20 خانوار جمعیت اعلام شده درصورتی‌که این جمعیت اصلاً در منطقه‌ای که از آن به کلاته‏بزی نام برده می‌شود، ساکن نیستند.

این منبع موثق عنوان کرد: اگر کسی بخواهد پیگیر آمار باشد به‌راحتی می‌تواند همه‌چیز را بفهمد، فقط کافی است مشخصات افراد ثبت شده را ببینند تا پی ببرد سکونت اصلی آن‌ها در کجاست.

زمین‌خواری در کلاته‏ بزی

فرماندار کاشمر در همین خصوص با بیان این‏که پرونده کلاته‏بزی در دست بررسی است، اظهار داشت: تمامی ساخت‌وسازهای صورت گرفته در این منطقه غیرمجاز هستند.

محمدعلی نبی‏پور با اشاره به این‏که اگر در همان زمان برخوردهای لازم صورت می‌گرفت، اکنون شاهد بروز مشکلاتی از این دست نبودیم؛ بیان کرد: برخی سودجویان در منطقه کلاته‌بزی برای رسیدن به اهداف خود اقدام به ساخت‌وسازهای غیرمجاز کرده‌اند و به‌نوعی در این منطقه زمین‌خواری صورت گرفته، هرچند موضوع در دست بررسی بیشتر است.

فرماندار کاشمر با بیان این‏که اجازه نخواهیم داد برخی افراد سودجو با ساخت ویلاهای میلیاردی، در کلاته‏بزی به اهداف خود برسند؛ گفت: انجام ویلاسازی‏های غیرمجاز در این منطقه که صورت گرفته، هیچ‌گونه ارتباطی با روستا ندارد و تخلف است و صاحبان این ویلاها متخلف‌اند.

وی عنوان کرد: برخی سودجویان به دلیل آب و هوای بسیار خوب و اِشراف منطقه بر شهر، از این مکان سوءاستفاده کرده‌اند، البته تاکنون به‌جز یک مورد که برای آن رأی تخریب گرفته شده، هیچ‌گونه پرونده دیگری تشکیل نشده است، اما اگر گزارشی به دستم برسد که مسئولی در این مکان ویلای غیرمجاز دارد به جد برخورد می‌کنم.

فرار متخلفان با کمک افراد ذی‌نفوذ

شهردار کاشمر هم در ادامه اظهار داشت: به دلیل تغییر کاربری‌های صورت گرفته در کلاته بزی، شاهد از بین رفتن اراضی کشاورزی و بروز مشکلاتی هستیم.

جعفر سلیمانی افزود: هرچند پلاک اصلی کاشمر ملی است اما آرایی در نتیجه تشخیص‌هایی که صورت گرفته صادر و اراضی ملی تحت تأثیر این آراء قرار گرفته که جای بررسی بیشتر توسط نهادهای ذیصلاح دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در گذشته برخوردهای لازم صورت نگرفته است، عنوان کرد: ابزارهای برخورد در ساخت‌وسازهای غیرمجاز جمعی هستند، شهرداری، کمیسیون ماده 100، متولیان اراضی زراعی و کشاورزی، متولیان اراضی حریم و بستر رودخانه و بسیاری دستگاه‌های دیگر در این موضوع سهم مؤثری در ایجاد این پرونده دارند.

وی اظهار داشت: در مجموعه کلاته‌بزی نه‌تنها افرادی تخلف کرده‌اند بلکه متولی اراضی زراعی و باغات به‌نوعی از انجام وظیفه خود پرهیز کرده و مالک اصلی زمین هم که باید مدعی می‌بود، قصور کرده است.

سلیمانی با بیان این‏که در مجموعه کلاته‏بزی قصور دستگاه‌های دولتی پررنگ‌تر است، عنوان کرد: هرچند در بین مالکان ساخت‌وسازهای غیرمجاز صورت گرفته در کلاته‌بزی، افراد مستضعف هم هستند اما عموماً متمکنین و افرادی که از اوضاع مالی خوبی برخوردارند بدون پرداخت حتی یک ریال هزینه، از ارزش افزوده‌های ناشی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این‏که مدام این ثروت در حال جابجایی است و افرادی بدون گرفتن استعلام با قولنامه، زمین و یا ویلاها را خرید و فروش می‌کنند؛ اظهار کرد: از حسین‌آباد به سمت بالا حدود 400 بنای غیرمجاز شناسایی شده که البته باید این آمار امسال به‌روزرسانی شود.

شهردار کاشمر عنوان کرد: متأسفانه برخی از این ساخت‌وسازهای غیرمجاز مربوط به مسئولان شرکت‌های خدماتی دولتی است که شناسایی شده و پرونده‌ها در کمیسیون مطرح است.

وی گفت: هرچند افرادی بدون رعایت ضوابط و کاملاً خلاف، اقدام به احداث بناهایی در این منطقه کرده‌اند اما ادارات متولی نیز تاکنون اقدامی که در خور تغییر وضعیت باشد، انجام نداده‌اند.

سلیمانی عنوان کرد: هرچند در تغییر نام کلاته بزی از آبادی به نام کلاته احمدی ـ که چند نفر در آنجا ساکن بودند ـ سوءاستفاده‌هایی صورت می‌گیرد و عده‌ای می‌خواهند خود را متصل به ساکنین آنجا کنند اما در واقع ساخت‌وسازهای صورت گرفته در قسمت دیگری است.

شهردار کاشمر گفت: ساخت‌وسازهای کلاته بزی با فرار یکسری افراد ذی‌نفوذ در دستگاه‌های اداری انجام می‌شود، آن‌ها می‌خواهند قانون را دور بزنند و اسم روستا را در مکانی که ویلاهای غیرمجاز احداث شده بگذارند.

وی اظهار داشت: با توجه به این‏که متخلفین تلاش می‌کنند خود را به کلاته احمدی که در بالادست قرار دارد ملحق کنند؛ باید هرچه زودتر متولیان بین آبادی سابق که ساکنین آن مشخص هستند و متخلفینی که ساخت‌وساز خلاف انجام می‌دهند، تعیین تکلیف کنند.

در پایان

دادستان کاشمر به‌عنوان مدعی‌العموم حضور پررنگی نسبت به قبل در این پرونده داشته و انتظار داریم بدون تعارف با هیچ‌کسی، حتی به‌عنوان اگر بالاترین مسئول اجرایی در گذشته بوده که تخلفش محرز شده و یا کارمند فلان اداره‌ای به خاطر گرفتن قطعه زمینی، چشمان خود را بر روی تمامی تخلفات بسته، این پرونده چندین ساله را به سرانجام برساند، و با متخلفین در هر رده‌ای برخورد نماید. از سویی هم امیدواریم روزی نرسد با روستا شدن این منطقه که تخلف آن محرز است، موافقت شود و شاهد یک روستا و یا شهرک خصوصی، ویژه پولدارها باشیم!

از دستگاه‌های قضایی و امنیتی هم انتظار داریم به اسامی مشترکینی که اشتراک‌های آب شرب و یا برق به نام آن‌ها صادر شده توجه بیشتری داشته باشند. هم‏چنین پیشنهاد می‌شود؛ پیگیر زمین چند هزار متری که در کنار یکی از ویلاها قرار دارد باشند و ببینند از چه کسی است، البته از این دست زمین‌ها و ویلاها در این منطقه که به نام همسران مسئولان گرفته و ساخته شده بسیار است.

آوای‌کاشمر تا به نتیجه رسیدن پرونده ویلاهای میلیاردی کلاته‏بزی و این‏که آیا سرانجام ویلایی در این منطقه تخریب خواهد شد یا نه پیگیر موضوع خواهد بود.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=727
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.