• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
پارس وی دی اس
5
ابرهای سیاهِ برخورد تمدن‌ها

جنگ می‌شود یا نمی‌شود؟!

  • کد خبر : 451
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
جنگ می‌شود یا نمی‌شود؟!
در این هشت‌روز هفته، اولین شلیک موشک کره‌شمالی در یک‌سال و نیم گذشته و از زمان دیدارهای «کیم جونگ‌اون» رهبر این کشور با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خبرساز شد.

هرچند ترامپ خوش‌بین است که کره شمالی زیر قول غیرهسته‌ای بودنش نزند اما در این اوضاع‌واحوال، کشور “ذره‌ای” بحرین هم برای ما شاخ‌وشانه کشید و وزیرخارجه این کشور در مورد بستن و نبستن تنگه هرمز اظهارنظر کرد، اما سخنگوی وزارت‌خارجه ایران پس از انتشار ادعای مقامات بحرین با “وابسته” خواندن این کشور گفت: “از روی خیرخواهی و حق همسایگی به مقامات این کشور ذره‌ای وابسته توصیه می‌کند حد و اندازه خود را در تهدید بزرگ‌تر از خود بشناسند زیرا قرن‌ها پیش حکیمان پارسی گفته‌اند: مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی!”

در این گیرودار که تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان تشدید شده به گواه برخی کارشناسان مسائل بین‌المللی به نظر می‌رسد؛ تنش میان ایران و آمریکا به بالاترین سطحِ خود طی چهل سالِ گذشته رسیده و ابر‌های سیاهِ «برخوردِ تمدن‌ها»، آسمان گفت‌وگو را مشوش کرده زیرا پیام‌های دیپلماتیک خوبی ردوبدل نمی‌شود. در این میان متحدان منطقه‌ای آمریکا، بیش از هر زمانی علیه ایران به جنب‌و‌جوش افتاده‌اند و این سئوال ذهن همه ما را قلقلک می‌دهد که بالاخره  بین ایران و آمریکا جنگ می‌شود یا نه؟

هرچند از جنگ هراس نداریم و هرگاه حاجت افتد با اسلحه هم از ایران دفاع خواهیم کرد، اما می‌دانیم جنگ یک‌طرف پیروز ندارد و طرفین را درگیر وضعیت “بازنده ـ بازنده” می‌کند. در این میان آمریکا دنبال «پیروزی بدون جنگ» است چون می‌داند که شروع هر جنگی با ایران، به‌سادگی و راحتی به پیروزی او منجر نخواهد شد، البته ایران هم استراتژی «اجتناب از جنگ» را دنبال می‌کند حال باید به‌هوش بود و در راستای «مقاوم‌سازی ملی» با اصلاح سیاست‌های داخلی برای افزایش ضریب «وحدت ملی» و «توسعه اقتصادی» اجازه نداد آمریکا به اهدافش برسد.

در این میان اما برخی دلواپسان به‌جای درک شرایط حساس کشور با شیطنت‌های رسانه‌ای خوف افزایش قیمت بنزین را در کنار گرانی‌های لحظه‌ای برخی کالاها، به خلق‏ا… تزریق کردند به‌طوری‌که با اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین، پمپ‌بنزین‌ها دوباره شلوغ شدند.

صف‌های طولانی خودرو برای دریافت یک باک بنزین شکل گرفت تا شاید چند لیتر بیشتر به دست‌ آید و همه از این خبر واهمه داشتند که قرار است بنزین سهمیه‌بندی شود و نرخ دوم آن به 2500 تومان برسد، حال‌ آن‌که فردای آن روز موضوع تکذیب شد.

در این اوضاع‌واحوال گویا پایداری‏چی‏ها بدجور به دنبال شایسته‌سالاری مجلس هستند به‌طوری‌که یک عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به برنامه‌های این جبهه مدعی شد؛ می‌ارزد یک سال وقت بگذاریم و تلاش کنیم تا افراد صالح در مجلس حاضر باشند.

این در حالی است که برای کارزار انتخابات مجلس، اصولگرایان هنوز به اجماع نرسیده‌اند و اصلاح‌طلبان هم به دنبال حضور مشروط هستند و روند شفافی وجود ندارد اما بدجوری دغدغه پایداری‌چی‌ها، در این اوضاع جنگ اقتصادی و خسارات سیل و احتکار و گرانی و تهدیدهای جنگی آمریکا، به موضوع انتخابات اسفندماه است.

این روزها ماجرای قتل یک طلبه همدانی هم بهانه‌تراشی‌ها در مذمت فضای مجازی را به حد اعلا رساند؛ گویا ضارب پس از متواری شدن از محل، اقدام به اطلاع‌رسانی از این جنایت و انتشار تصاویر همراه با اسلحه از طریق شبکه‌های مجازی کرد و این موضوع دستمایه‌ای شد برای عده‌ای که «فضای مجازی» را به‌عنوان علت‌العلل معضلات اجتماعی معرفی کنند.

این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به برخی افراد که گفته‌اند نبودنِ نظارت بر فضای مجازی باعث قتل یک انسان بی‌گناه شده، با ابراز تأثر از این جنایت غیرانسانی در اینستاگرام خود نوشت: ساده‏انگارانه است همه علل ریشه‌ای را رها کنیم و صرفاً انتشار خبر جنایت در شبکه‌های اجتماعی را معادل همه علل بدانیم. البته در این موضوع روزنامه اطلاعات به خوبی موضوع را بیان و ادعا کرد؛ شاید طلبه همدانی، تیر‌های خطای سخنان و رفتار‌های برخی کسان را این بار یک‌تنه بر جان خرید و شد تاوان آنچه خود در آن سهمی نداشت.

مثلاً آن‌جایی که خطیبی در بحبوحه مضیقت‌های اقتصادی روزمره مردم فریاد برمی‌آورد که: به جهنم! و یا آن دگری که جمعه بعدش می‌گوید: اگر نفت نفروشیم، به کجای‌مان برمی‌خورَد؟! اینجاست که آن اوباش و دیگر اوباشان در جواب، با شلیک تیر بر بی‌گناهی از هم‌لباسان آن خطیب می‌گویند: به‌جایی از شما برنمی‌خورَد؛ در عوض به طلبه‌ای حجره‌نشین بر می‌خورانیم!

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=451
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : آوای کاشمر
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.