• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
6
مدیرکل بحران استانداری خراسان‌رضوی:

تصرف و تجاوز به بستر رودخانه‎ها بیشترین نقش را در خسارت‌ سیلاب‌ها دارد

  • کد خبر : 2469
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
تصرف و تجاوز به بستر رودخانه‎ها بیشترین نقش را در خسارت‌ سیلاب‌ها دارد
مدیرکل بحران استانداری خراسان‌رضوی گفت: دخل و تصرف و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‎ها بیشترین نقش را در خسارت‌ها داشته است.

حجت شایانفر در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کاشمر افزود: باید موضوع باور به بحران و مدیریت بحران در جامعه نهادینه شود، سیل‎های امسال بخش بسیاری از کشور را درگیر کرد.

وی اظهار داشت: سیل را نه بحران و نه بلا باید بدانیم، سیل گردش طبیعی آب در طبیعت است، در استانی که قطره‌قطره آب برای ما بسیار مهم می‌باشد، باید طرح‎های مدیریت سیل به جهتی برود که بتوانیم آن را مهار کرده، نه این‌که به داخل کویر سرازیر شود.

مدیرکل بحران استانداری خراسان‌رضوی تصریح کرد: با توجه به تداوم خشکسالی‎ها، باید در بالادست بتوانیم سیلاب‎ را مهار کنیم، یکی از مهمترین مشکلات استان خراسان و حتی کشور عدم لایروبی بود.

وی با بیان یکی از مشکلات پیش‌رو پیش‎بینی و هشدار هواشناسی است، گفت: عدم تناسب طرح‌های شهری و روستایی با میزان بارندگی‌ها، کوهستانی بودن و شیب زیاد در برخی از مناطق از دیگر مشکلات در سیلاب اخیر بود.

شایان‌فر افزود: اکثر سیلاب‌های استان در مناطق تفرجگاهی و کوهستانی رخ می‌دهد، وضعیت خسارت‌پذیری کوهسرخ، طرقبه شاندیز و کلات بسیار بیشتر است، هرچند در نقاط تفرجگاهی سکونت‌گاه، رستوران درست کرده‌ایم  و بستر رودخانه را تصرف کرده و ظرفیت آب‌گذری را کم کردیم، اما اگر سیلابی با دوره بازگشت بالا بیاید مشکلات بسیاری خواهیم داشت.

وی افزود: در کنار اقداماتی که صورت می‌گیرد باید از نظر تکنولوژی، به خصوص رادارها توان‌مان افزایش یابد، در همین راستا تلاش می‎شود امسال نقشه مناطق مستعد به وقوع سیل تهیه شود.

مدیرکل بحران استانداری خراسان‌رضوی همچنین با توجه به وجود گسل بزرگ درونه در نزدیکی کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن بر مقاوم‌سازی منازل مسکونی تاکید کرد و گفت: متاسفانه از نظر مقاوم‌سازی در کشور وضعیت خوبی نداریم، میانگین مقاوم‌سازی در کشور40 درصد و در استان خراسان 32 درصد است.

وی تصریح کرد: برای افزایش درصد مقاوم‌سازی نیازمند عزم جدی هستیم، امسال به رغم تمامی مشکلات اقتصادی اما از سوی دولت کمک‎های بسیار خوبی در بخش‌های مختلف شد.

شایان‌فر بیان کرد: اگرچه جهادکشاورزی آنقدر اعتبار بلاعوض دارد که نمی‎تواند جذب کند، اما ایکاش این اعتبارات به سمت بیمه محصولات کشاورزی سوق پیدا می‎کرد.

 

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=2469
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.