• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
3

تاغزارهای خلیل ‏آباد، خط مقدم جبهه مبارزه با ریزگردها

  • کد خبر : 7182
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۵۵
تاغزارهای خلیل ‏آباد، خط مقدم جبهه مبارزه با ریزگردها
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد به اثرات مثبت تاغ‌کاری‌ها  اشاره کرد و جلوگیری از ورود ریزگردها (تثبیت شن)؛ ایجاد اکسیژن؛ تولید علوفه دام؛ توسعه کشاورزی و دامداری و همچنین تثبیت زندگی در شهر و روستاها را از اثرات مثبت تاغ‌کاری در این منطقه عنوان کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد با بیان این‌که حدود 60 درصد مساحت این شهرستان را مناطق مرتعی و بیابانی تشکیل می‌دهد؛ گفت: غالبا سطح این اراضی پوشیده از ماسه‌های روان و در مناطق جنوبی نیز دارای خاک‌های شور می‌باشد که با بروز بادهای غالب، این ماسه‌ها و خاک‌های شور به روستاهای حاشیه این مناطق(بالغ بر ۱۵روستا) هجوم برده و کشاورزی و زندگی را برای اهالی این روستاها مختل می‌کند.

حمید ترابی افزود: غالب این مناطق بیابانی، جزو مناطق بحرانی می‌باشند که نیاز به تثبیت این مناطق از طریق انجام عملیات‌های مختلف از جمله بوته‌کاری اقدام می‌شود که غالب بوته‌های کاشته شده از نوع گیاه مقاوم تاغ می‌باشد.

وی اظهار داشت: ۶۰ درصد مساحت کل این شهرستان را بیابان تشکیل داده که زندگی مردم۱۵روستا در این مناطق را که درگیر با طوفان‌های شن بودند با مشکلات و سختی‌هایی مواجه کرده بود که با شروع این تاغ‌کاری این مشکل مرتفع گردید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد به اثرات مثبت این تاغ‌کاری‌ها  اشاره کرد و جلوگیری از ورود ریزگردها (تثبیت شن)؛ ایجاد اکسیژن؛ تولید علوفه دام؛ توسعه کشاورزی و دامداری و همچنین تثبیت زندگی در شهر و روستاها را از اثرات مثبت تاغ‌کاری در این منطقه عنوان کرد.

ترابی افزود: این تاغ‌کاری‌ها ۱۵ روستا را در خود احاطه کرده و اولویت اول ما حفظ جنگل‌های تاغ می‌باشد که این امر به تنهایی امکان‌پذیر نبوده و به همین منظور نیازمند یاری مردم هستیم.

مهندس ترابی در پایان تصریح کرد: مردم شریف شهرستان خلیل‌آباد می‌توانند گزارشات خود را مبنی بر تخریب و تصرف اراضی ملی و قطع و برش تاغ‌زارها به شماره تلفن ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع، اعلام نمایند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7182
  • نویسنده : بنیامین افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.