• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
پارس وی دی اس
4

بی‌انصافی برخی از کسبه؛ ناجوانمردانه است!

  • کد خبر : 7107
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
بی‌انصافی برخی از کسبه؛ ناجوانمردانه است!
صدای خاوران-در این گزارش تصمیم داشتم به سراغ اقشار دیگر هم بروم اما دیدم درد و رنج و غصه همه یکی هست و آن‌هم "گرانی"! هرچند به قول فرماندار کاشمر که گفت: «برخلاف روزهای اول، امروز همه اقلام در بازار وجود دارد و در این خصوص مشکلی نداریم»، اما ایکاش با مدیریت صحیح و کنترل دقیق و رصد بازار، این فراوانی بهتر کنترل می‌شد تا یک عده یک شبه میلیاردر نشوند!

بی‌انصافی برخی از کسبه؛ ناجوانمردانه است!

شبی نیست که صبحش را با دغدغه گرانی جدید از خواب بیدار نشویم. مدت‌هاست که دیگر شنیدن خبرهای خوب به یک آرزو تبدیل‌شده و شنیدن خبر گرانی‌ها دیگر مختص صبح‌های جمعه نیست! بماند که خُرد شدن کمر جامعه بیشتر از هر زمانی به گوش می‌رسد.

گرانی خودرو، برنج، اینترنت، نان، ماکارونی و ده‌ها قلم کالای دیگر زندگی راحت را مدت‌هاست از مردم گرفته، دولت هم که انگار به دلیل فقر مدیریتی شدید، به دولت اَبَرچالش‌ها شهرت یافته و حتی حامیان دیروزش از عملکرد او و کابینه‌اش بسیار ناراضی‌اند؛ و اما در این بین، تریبون‏دارانی که در دولت گذشته مدام منتقد گرانی‌ها بودند، این روزها نه‌تنها دیگر صدایی از آن انتقادات به گوش نمی‌رسد بلکه مردم را به صبر دعوت نموده و وضعیت را به‌گونه‌ای جلوه می‌دهند که هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده و اگر هم برخی از غم نان اعتراضی می‌کنند، آن‌ها را دست‌نشانده دشمن می‌نامند.

در این بین هم مجلسیانی که در سال اول فعالیت‌شان و همزمان با سال آخر فعالیت دولت قبلی، برای دیده شدن مدام از پشت تریبون مجلس فریاد وامصیبتا سرداده و بر دولت قبلی تاخت‌وتاز می‌کردند، دیگر صدایی از آنها شنیده نمی‌شود و حال که دولت هم‌فکر‏شان بر روی کار آمده، به‌رغم این‌که از ضعف‌هایش آگاه هستند اما به‌جای اعتراض نسبت به اتفاقات پیش آمده و دفاع از مردم، سکوت را پیش گرفتند و البته هستند معدود نمایندگانی که دغدغه‌های مردم را از درون مجلس بر سر دولت فریاد می‌زنند.

اما در این هیاهوی گرانی‌ها، لااقل از کسبه انتظار می‌رفت که در این وانفسا بیشتر هوای همنوعان خود را داشته باشند، هرچند کاسبان منصف همچنان پیدا می‌شوند، اما متأسفانه شاهد بودیم برخی از کسبه از مدت‌ها قبل با خالی کردن قفسه‌های مغازه‌شان در انتظار گران شدن اقلام نشستند تا بتوانند کالاهایی که از قدیم خریداری کرده‌اند را به چندین برابر قیمت بفروشند.

لبنیاتی‌هایی بستند، بعضی از مراکز توزیع تخم‌مرغ، مغازه‌های‏شان را خالی کرده و ماکارونی‌ها یک‌شبه غیب شدند! بماند قیمت مرغ‌هایی که با دان یارانه‌ای قد کشیده بودند و باید با همان قیمت قبل30 هزار و 500 تومان عرضه می‌شدند، اما قبل از اعلام افزایش نرخ رسمی آن را به 37 هزارتومان وارد بازار کردند و کسی هم نبود بپرسد؛ چرا؟ و در این میان، گرفتن عکس‌های تبلیغاتی بعضی از رؤسای اتاق‌ها که سعی می‌کنند در کنار سایر مسئولین اوضاع را طبیعی جلوه دهند و به خلایق اعلام کنند؛ “بازار در کنترل است، مردم آسوده بخوابند”! به یک شوی طنز تبدیل شده و هرازگاهی مردم را به خنده وا می‌دارد.

این ماکارونی‌ها و روغن‌ها کجا بودند؟

قیمت‌ها افزایش‌ یافت و یک‌شبه همه قفسه‌ها پُر از روغن، مرغ و ماکارونی شدند. شیر لبنیاتی‌ها به‌موقع و حتی بهتر از قبل تأمین می‌شود، بماند که در همان وانفسای نبودِ مرغ، تالارهای عروسی مراسم‌شان برگزار می‌شد! و تخم‌مرغ‌های مراکز فروش که غیب شده بودند، بعد از گران شدن یکباره به مغازه‌ها برگشتند و همچنان آن عده ناظر که به ژست تبلیغاتی‌شان اشاره شد، اعلام می‌کردند؛ “بازار در کنترل است، مردم آسوده بخوابند”!. باور کنید کنترل بازار نیاز به داشتن یک رابین‌هود نداشت و شعارهای داروغه هم اثربخش نبود! کمی انصاف لازم بود و مدیریت، که اولیش نایاب و دومیش مدت‌ها گم شده است.

…خود را محمد یوسف‏پور یکی از اهالی خیابان مدرس معرفی می‌کند. او این روزها نه‌تنها از گرانی اجاره خانه‌ حال و روز خوشی ندارد، بلکه گرانی موادغذایی هم قوز بالا قوز بر تمامی مشکلات این روزهایش شده است. می‌گوید: قبل از این‌که گرانی اجناس رسماً اعلام شود، تمامی روغن و ماکارونی‌ها از درب مغازه‌ها یک‌شبه جمع شدند.

با تعجب می‌گوید: جلوی میلان خانه ما مرکز توزیع تخم‌مرغ است. روز قبل تا سقف مغازه‌اش پُرشده از کارتن‌های تخم‌مرغ، اما نمی‌دانم یک‌شبه آن‌ها را کجا برد؟ وقتی هم پرسیدم، اعلام کرد؛ همه را بردند! درصورتی‌که شنیدم شبانه آن‌ها را به انبار برده تا بتواند به قیمت گران‌تری بفروشد.

یوسف‏پور گفت: خیلی‌ها تنها غذای‌شان ماکارونی بود که همان هم از سفره‌های بسیاری حذف شد. بماند که خرید روغن 810 گرمی با قیمت بیش از 60 هزار تومان هم در توان بسیاری نیست.

او از مسئولین انتظار دارد در این روزها بازرسی‌ها و گشت‏زنی‌ها در سطح بازار بیشتر ‌شود، هر چند از نیروهای انتظامی و سپاه به دلیل کشف انبارهای احتکاری تقدیر می‌کند و از قوه قضائیه تقاضای برخورد قاطع با محتکرین را می‌کند.

هشدار به محتکران و کسبه

در این گزارش تصمیم داشتم به سراغ اقشار دیگر هم بروم اما دیدم درد و رنج و غصه همه یکی هست و آن‌هم گرانی! هرچند به قول فرماندار کاشمر که گفت: «برخلاف روزهای اول، امروز همه اقلام در بازار وجود دارد و در این خصوص مشکلی نداریم»، اما ایکاش با مدیریت صحیح و کنترل دقیق و رصد بازار، این فراوانی بهتر کنترل می‌شد تا یک عده یک شبه میلیاردر نشوند!

هرچند آقای فرماندار هم با تأیید مطالب ما اعلام می‌کند؛ «برخی تلاش می‌کنند از وضعیت موجود به نفع اهداف خود سوءاستفاده کنند که برای جلوگیری به موقع از تخلفات، باید حضور بازرسان و نیروها در بازار پررنگ‌تر باشد»، که البته این حضور پررنگ هرچند دیر اما به دستور و نظارت ایشان بستگی دارد!

آقای دائی‌صراف تصریح می‌کند: «با توجه به این‌که برخی افراد اقدام به قاچاق نان برای سایر شهرها می‌کنند، به صراحت اعلام کردیم حتی یک نان هم نباید از این شهر بیرون برده شود. این‌که برخی بخواهند آرد دولتی که سهم مردم کاشمر است را برای منافع خود به دیگر شهرها ببرند، اصلاً پذیرفتنی نیست و مسئولان مربوطه باید نسبت به شناسایی و برخورد این افراد اقدام کنند»؛ مردم هم دقیقاً همین توقع را از مسئولین دارند.

این‌روزها به همت قرارگاه شهید امانی در هر شیفت30 نفر به طور مدام وضعیت بازار را کنترل و رصد می‌کنند و مطمئناً این عزیزان با کسانی که در این خصوص بخواهند امنیت مردم را برای رسیدن به منافع خود تهدید کنند به جد برخورد می‌کنند. در همین زمینه فرماندار اعلام نمود: «سعی شده هر انبار احتکاری که کشف می‌شود، اجناس آن در همان محل و یا مناطق محروم توزیع شود.»

فرماندار کاشمر این خبر خوش را هم به مردم داد که؛ «در حال حاضر برنج در بازار به میزان لازم وجود دارد و با توجه به این‌که تاکنون در خصوص برنج هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم، باید به قیمت قبلی به فروش برسد.»

وی تاکید کرد: «فروش برنج به قیمت 380 و 350 هزار تومان قابل قبول نیست و با توجه به این‌که خریدها از قبل بوده نهایت باید تا 320 هزار تومان به فروش برسد، اگر کسی بیش از این به فروشد تخلف محسوب می‌شود.»

دائی‌صراف همچنین در خصوص وضعیت روغن هم گفت: «این‌که برخی صنوف مدام اعلام می‌کنند روغن نیست، صحت ندارد. تمامی صنوف موظفند در مغازه‌شان روغن داشته باشند در غیراین‌صورت برخورد قانونی می‌شود.»

وی در همین خصوص اعلام نمود؛ «تاکنون چندین بار به رئیس اتاق اصناف اعلام کرده‌ایم اگر در این خصوص توان رفع مشکل را ندارند اعلام کنند تا خود ما اقدام کنیم. حتی اگر اتاق اصناف بخواهد این موضوع را نادیده بگیرد به جد با آنها برخورد قانونی می‌شود». در این مورد ویژه، مردم منتظر این برخورد قانونی هستند! چندین ماه است ما از مشکلات این اتاق می‌نویسیم و عده‌ای سریع مشغول توجیه نابسامانی‌ها و سیاسی جلوه دادن آن هستند و امان از بیدادی که بر مردم می‌شود!

فرماندار کاشمر در رابطه با تکلیف اجناس کشف شده هم گفت: «اگر بازرسان انبار روغنی را کشف کنند، ضمن این‌که احتکار محسوب می‌شود، تمامی اجناس توزیع می‌شود.»

وی از شهروندان خواست؛ در صورت مشاهده هرگونه انبار و تخلفی در شهرستان مراتب را سریعاً به سازمان‌های نظارتی و بازرسین برای بررسی موضوع اطلاع دهند.

مردم را دریابید

آوای‌کاشمر ضمن تقدیر از پرسنل سپاه، نیروی انتظامی و اطلاعات، بازرسان جهادکشاورزی، اداره صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات و تمامی کسانی که این روزها در برخورد با محتکران، متخلفین، گران‌فروشان حضور و تلاش‌شان بیش از گذشته شده است؛ از قوه قضائیه درخواست می‌کند اگر متخلفی به آن‌ها معرفی می‌شود، تنها با یک جریمه کوچک پرونده را مختومه نکنند، اقدام این‌ محتکرین و گران‌فروشان در این شرایط اقتصادی بدتر از دشمنان آن ‌سوی مرزها هست. باور کنید حال این روزهای مردم خوب نیست، آنها را دریابید.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7107
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.