• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
پارس وی دی اس
10

برگزاری مراسم استانی روز مزرعه در شهرستان خلیل‌آباد

  • کد خبر : 7495
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
برگزاری مراسم استانی روز مزرعه در شهرستان خلیل‌آباد
صدای خاوران-معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‏رضوی در این همایش میانگین برداشت انگور در باغ‌های آبی این استان را 17 تا 22تن و در باغات دیم یک هزار و 800 کیلوگرم در هکتار اعلام نمود و گفت: این استان از نظر تولید و سطح زیرکشت انگور بعد از استان‌های قزوین و آذربایجان غربی رتبه سوم کشور را دارد.

 

با حضور معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‏رضوی، فرماندار و بخشدار مرکزی خلیل‌آباد و همچنین جمعی از بهره‌برداران شهرهای مختلف، مراسم استانی «روز مزرعه انگور» در این شهرستان برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در این مراسم که در یکی از باغ‌های نمونه انگور این شهرستان برگزار گردید، از این شهرستان به‌عنوان قطب تولید انگور خراسان‏رضوی نام برد و گفت: سطح زیر کشت انگور این شهرستان 5700 هکتار است.

«محمود شبان» با بیان این‏که این همایش با هدف انتقال تجربه، ایده و دانش فنی بهره‌بردار برگزارشده است؛ بر افزایش بهره‏وری از نهاده‏های تولید تأکید کرد و افزود: شهرستان خلیل‌آباد با داشتن 5700 هکتار باغات انگور، سالیانه نزدیک به100 هزار تن در ارقام مختلف از باغات این شهرستان برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد محصول تولیدی انگور شهرستان جنبه صادراتی دارد که در این راستا 20 هزارتن تولید کشمش از نوع سبز قلمی در شهرستان  تولید می‌گردد.

شبان تصریح کرد: هرچند از گذشته ارقام پیکامی و عسکری در شهرستان کشت شده، اما طی دو سال اخیر با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، 12 رقم تجاری را کشت نمودیم که نهایت در حوزه ارقام تجاری چهار رقم انگور ترکمن 4، رشه، اتوم رویال و ردگلوب مورد تائید قرار گرفت.

وی با بیان این‏که اکنون این چهار رقم انگور در اولویت شهرستان خلیل‌آباد قرار دارد؛ خاطرنشان کرد: ارقام تجاری فقط باید در سیستم داربستی و کوردون اجرا شود.

مدیر جهادکشاورزی خلیل‌آباد از ایجاد بازارهای جدید صادرات در کشورهای هند و هلند خبرداد و تصریح کرد: اگر بازارهای صادراتی محصول شهرستان را با استانداردهای خودشان پذیرش کنند، رونق خوبی در شرایط صادرات منطقه اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه با بیان این‏که طی چندسال اخیر توانستیم تعدادی از کشاورزان را به اجرای سیستم قطره‌ای و کم‌فشار موضعی مجاب کنیم، بیان کرد: با توجه به بافت خاک منطقه، سیستم قطره‌ای در باغ‌هایی که نسبت خاک رس آن بیشتر و سیستم موضعی تشتکی در باغاتی که خاک سبک دارند، باید اجرا شود.

شبان آبیاری زیرسطحی را یکی از روش‌های ابداعی دانست که برای اولین بار در سطح 46 هکتار از باغ‌های این شهرستان اجرایی شده و خروجی بسیار خوبی دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به بحران آبی شهرستان خلیل‌آباد، خوشبختانه روند تغییر سیستم‌های آبیاری با کمک کشاورزان سرعت گرفته است.

برند سازی محصول انگور و کشمش خلیل‌آباد ضروری است

فرماندار شهرستان خلیل‌آباد در مراسم روز مزرعه خواستار برندسازی محصول انگور و کشمش در این شهرستان شد.

مسعود یاوری ایجاد بازارهای جدید برای صادرات را ضروری دانست و با اشاره به تغییر اقلیم در تمامی کشورها بر استفاده بهینه از آب و ایجاد فرآوری‌های لازم از این محصولات تأکید کرد.

وی تصریح کرد: افت شدید منابع آبی و کمبود آب در کشور موضوع جدی است که استفاده بهینه از آب با استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای و روش‌های نوین آبیاری و… را می‌طلبد.

فرماندار خلیل‌آباد با تأکید بر بسته‌بندی و برندسازی محصولات کشاورزی شهرستان عنوان کرد: جوامع سنتی شهرستان باید به این موضوع دقت کرده و از این وضعیت و بازاریابی سنتی خارج شوند.

وی با اعلام این‏که محصولات این شهرستان نباید به‌صورت خام صادر شوند، گفت: این موضوعات نیازمند تشکل‌های کشاورزی است که در این خصوص نگاه علمی و ارتباط با دانشگاه‌ها ضروری است.

یاوری با اعلام این‏که خلیل‌آباد قطب کشاورزی شرق کشور است، افزود: خرده مالکی از مضرات در حوزه کشاورزی است، لذا باید با ایجاد تشکل‌های قوی در این حوزه برندسازی محصولات از جمله انگور و کشمش نهادینه شود.

ضرورت توجه کشاورزان به برداشت محصولات بیشتر و با کیفیت‌تر

معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‏رضوی در این همایش میانگین برداشت انگور در باغ‌های آبی این استان را 17 تا 22تن و در باغات دیم یک هزار و 800 کیلوگرم در هکتار اعلام نمود و گفت: این استان از نظر تولید و سطح زیرکشت انگور بعد از استان‌های قزوین و آذربایجان غربی رتبه سوم کشور را دارد.

غلامحسین ساربان با بیان این‏که 3.5 میلیون هکتار در خراسان‏رضوی استعداد کشاورزی داریم که یک‌میلیون هکتار زیرکشت قرار دارد، افزود: 43 درصد درآمد ناخالص بخش کشاورزی از محصولات باغی است.

وی با اشاره به این‏که اولین دغدغه ما آب است، عنوان کرد: هرچند 7.2 میلیارد مترمکعب آب در اختیار داشتیم اما چون از سفره بیشتر برداشت شده، اکنون 1.2 میلیارد مترمکعب کسری مخزن داریم.

ساربان تصریح کرد: در حوزه ترویج باید نگرش و بینش و دانش و فرهنگ افراد را نسبت به آب تغییر داد، در غیر این‏صورت کاری در حوزه صرفه‌جویی انجام نمی‏شود.

وی در ادامه با تأکید بر این‏که کشاورزان باید به خاک در برداشت محصولات بیشتر و باکیفیت توجه جدی داشته باشند و در این بخش سرمایه‌گذاری کنند، افزود: متأسفانه برخی باغداران بدون این‏که آزمایش خاک را انجام دهند، فقط از سموم مختلف استفاده می‌کنند.

در این همایش بهره‌بردارانی از شهرستان‌های خلیل‌آباد، کاشمر، بردسکن، بجستان، قوچان و گناباد حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7495
  • نویسنده : جواد افتخاری
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

برچسب ها

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.