• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
پارس وی دی اس
5
سرمقاله

انتخاباتی «منصفانه» برگزار می‌شود؟

  • کد خبر : 5133
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
انتخاباتی «منصفانه» برگزار می‌شود؟
صدای خاوران- عده‌ای که نه در صف اصولگراها جای گرفتند و نه مقبول اصلاح‌طلبان هستند، همچنان بر طبل تخریب‌های خود بی‌محابا ادامه می‌دهند و مردم همچنان این سؤال را از این مدعیان دارند؛ "چرا تلاش می‌کنيد همواره شهر را در حالت خطير معرفي کنيد؟ امروز با همه انتقادات واهی بر مدیریت شهری، پيشرفت در زيرساخت‌ها، فضای سبز، زیباسازی و رفاه و قدرت، با امن‌تر، با صلابت‌تر و با قدرت‌تر از دوره‌های منتسب به شماست. مردم در مقطعي که شما اداره امور را عهده‌دار بوديد، بارها نارضايتي خود را از نحوه اداره شهر ابراز داشتند. مردم شهر فروشی شما را دیدند، مدیریت‌تان را مشاهده کردند، لفاظی‌ها و انگ‌زدن‌های بی‌پایه و اساس‌تان را شاهد بودند، هزینه‌های سرسام‌آوری که با لجبازی‌های خودتان بر پیکره شهر وارد کردید را لمس کردند و از ماهیت سماجت و لجبازی‌تان خبر دارند. به راستی چه کسی است که نداند شهر ما در بسیاری از زمینه‌های عمرانی زبان زد مدیران استان و کشور شده است".

هر زمان که انتخاباتی برگزار می‌شود، محَکی براي ارزيابی فضای سياسی شهر، رأی‌دهندگان و جريان‌های سياسی می‌باشد. اما این دوره انتخابات شورای‌شهر و با ردصلاحیت‌های فلّه‌ای کاندیداهای یک جریان سیاسی، زیاد محَک مناسب و میزان دقیقی برای این کار نیست.

هرچند انتخابات این دوره با حضور جدي تمامی نامزدهاي طيف اصولگرا برگزار مي‌شود و به لحاظ برخي حساسيت‌هاي بومي و منطقه‌اي و سیاسی از اهميت بالايي برای آنها برخوردار است، ولی پيش‌بيني مي‌شود جريان اصلاح‌طلب منطقه، انتخابات شوراي‌شهر را به دلیل رد صلاحیت گستره هم فکرانش توسط هیئت نظارت منتسب به نماینده مجلس، چندان جدّي نگيرند و بسياري از نيروهای اين طيف از حضور در عرصه و ارائه فهرست خودداری کنند و احتمالاً شمار معدودی از چهره‌های اين جريان به عرصه رقابت‌ها پا بگذارند.

منتقدان شوراي‌فعلي هم برآنند تا با تحرکات گسترده با انگ زدن به فعالیت‌های مدیریت شهری و تخریب برخی اعضای فعلی، خود را حباب‌گونه مطرح کنند. اين عده که همیشه خيال‌شان از بابت تهمت زدن راحت است، با انتقاد از وضعيت موجود، می‌خواهند آراء مردم را به سبد خويش بريزند و از اين‌رو به طرُق مختلف، برخی از شورائيان و مدیریت شهری را با اتهام‌های واهی و بدون هیچ‌گونه سند و مدرکی متهم مي‌کنند. در اين ميان، اصولگرايان هم که چهره‌هاي چندان سرشناسي ندارند، مهم‌ترين دغدغه و نگراني‌شان اين است که نتوانند با این همه تلاش و همیاری دوستان‌شان مقبول مردم قرار گيرند.

عده‌ای هم که نه در صف اصولگراها جای گرفتند و نه مقبول اصلاح‌طلبان هستند، همچنان بر طبل تخریب‌های خود بی‌محابا ادامه می‌دهند و مردم همچنان این سؤال را از این مدعیان دارند؛ “چرا تلاش می‌کنيد همواره شهر را در حالت خطير معرفي کنيد؟ امروز با همه انتقادات واهی بر مدیریت شهری، پيشرفت در زيرساخت‌ها، فضای سبز، زیباسازی و رفاه و قدرت، با امن‌تر، با صلابت‌تر و با قدرت‌تر از دوره‌های منتسب به شماست. مردم در مقطعي که شما اداره امور را عهده‌دار بوديد، بارها نارضايتي خود را از نحوه اداره شهر ابراز داشتند. مردم شهر فروشی شما را دیدند، مدیریت‌تان را مشاهده کردند، لفاظی‌ها و انگ‌زدن‌های بی‌پایه و اساس‌تان را شاهد بودند، هزینه‌های سرسام‌آوری که با لجبازی‌های خودتان بر پیکره شهر وارد کردید را لمس کردند و از ماهیت سماجت و لجبازی‌تان خبر دارند. به راستي چه کسي است که نداند شهر ما در بسیاری از زمینه‌های عمرانی زبان زد مدیران استان و کشور شده است”.

البته در اين دوره هرچند شاهد حضور شخصيت‌هاي برجسته و چهره‌هاي شناخته شده در ميان کانديداهاي شوراي‌شهر نيستيم، و این به عنوان یک مصیبت برای شهر می‌باشد! اما بعضي از چهره‌هاي جديد و جوان تلاش مي‌کنند حضور خود را در انتخابات فراهم کنند؛ اين اقدام به ويژه در اردوگاه اصولگرايان مشهود است. هرچند چهره‌هاي اصولگرا، در عرصه تبليغات انتخابات کمتر دیدگاه سیاسی‌شان را اعلام می‌کنند و اغلب، افرادي در سايه‌اند اما هم‌چنان در صحنه سياسي شهر، به عنوان فعال اصولگرا به حساب می‌آيند.

اما نکته جالب توجه در اين انتخابات اين است که اصولگرايان عليرغم آن‌که کارزار انتخابات را خيلي جدي گرفته‌اند و به گمان خود مي‌خواهند بدون دغدغه در عرصه حضور داشته باشند، اما تفاهم و وحدت کامل بين نامزدهاي وابسته به اين طيف به وجود نيامده و بعيد به نظر مي‌رسد بتوانند حتی اگر يک فهرست واحد هم داشته باشند؛ هم‌دل به پيشواز انتخابات بروند، اين در حالي است که در محافل و مجالس مختلف، افراد وابسته به اين جريان حضور مي‌يابند تا آراء مردم را هر طور شده در روز موعد جذب نمايند.

در هر حال به نظر می‌رسد سهم کانديداهاي طيف اصولگرا با توجه به عدم نگرش يکسان آنها به سلايق سياسي ريش سفيدان اين گروه، موجب تضعيف اين طيف شود به طوري‌که در اين شرايط، علي‌رغم آن‌که اصلاح‌طلبان با قدرت کامل وارد اين کارزار نشده‌اند، اما باز هم در صورت معرفي برخي چهره‌هاي ناشناخته، بعيد نيست شمار آراء بيشتري به سوي آنان سوق يابد.

با اين همه به نظر مي‌رسد ميزان مشارکت مردم و رأي‌دهندگان در انتخابات پيش‌رو و با توجه به همزماني انتخابات شوراي‌شهر با رياست‌جمهوري بيش از پيروزي طيف‌هاي سياسي اهميت داشته باشد، زيرا در سال 98 عدم حضور همه طيف‌هاي سياسي مختلف در انتخابات نکته حائز اهميتي براي نظام بود و قهر جامعه کثیری از مردم با صندوق‌هاي رأي و عدم حضور در عرصه رقابت‌ها نتيجه‌اش کاهش ميزان مشارکت مردم بود.

هرچه هست، انتخابات شورای شهر، به نوعي حساس‌ترين رويداد امسال برای اصولگراها در سطح شهر و روستاهاست و به ميداني از رقابت داخلی برای آنها تبديل شده که اشخاص مختلف و مدعی خود را عرضه کرده‌اند، آرايش متنوع نامزدهای انتخاباتي هم نشان دهنده اين است که همه توان‌شان را در اين دوره گذاشته‌اند تا به رغم تعارفات مرسوم، در اين مجموعه حضور داشته باشند. فقط بايد اميدوار بود. این افراد و طرفداران‌شان تا پایان، انتخاباتی جوانمردانه برگزار کنند و با ترس حتی از نیروهای ناشناخته اصلاح‌طلبان، دست به تخریب نزنند.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=5133
  • نویسنده : علیرضا افتخاری ترشیزی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.