• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پارس وی دی اس
6
به قلم لیلا قرایی

امان از این بهانه‌گیری‌های سطح پایین

  • کد خبر : 6106
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۹:۱۹
امان از این بهانه‌گیری‌های سطح پایین
صدای خاوران-در این هشت‌روز هفته در گیرو‌دار سقوط بورس و کاهش قدرت خرید و شب یلدا و آجیل که شیرین چند ده هزار تومان آب می‌خورد، قصد نداشتم ازخط فقر زیر ده میلیون تومان و غم نان و هزار مشکل ریزودرشت بگویم می‌خواستم هشت روز این هفته را طوری شروع و تمام کنم که غصه‌های این روزها را بشورد و ببرد ولی انگار نمی‌شود که نمی‌شود!

در این هشت‌روز هفته در گیرو‌دار سقوط بورس و کاهش قدرت خرید و شب یلدا و آجیل که شیرین چند ده هزار تومان آب می‌خورد، قصد نداشتم ازخط فقر زیر ده میلیون تومان و غم نان و هزار مشکل ریزودرشت بگویم می‌خواستم هشت روز این هفته را طوری شروع و تمام کنم که غصه‌های این روزها را بشورد و ببرد ولی انگار نمی‌شود که نمی‌شود!
*انتشار نامه لاریجانی و پس‌لرزه‌های آن
تازه می‌خواستیم ماجرای عدم صلاحیت‌های گسترده انتخابات و… را به تاریخ بسپاریم که پس از ماه‌ها بحث‌وجدل علی لاریجانی با شورای‌نگهبان بر سر انتشار علنی دلایل عدم احراز صلاحیت او برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، نامه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد؛ لاریجانی به دلایلی رد صلاحیت شده که او آن‌ها را «بهانه‌گیری سطح پایین» می‌داند. هرچند گفته می‌شود؛ منتشرکننده نامه محرمانه و پاسخ آن، همان فرد و شبکه‌ای است که پیش از این، فایل صوتی و محرمانه ظریف را درز داده البته به گفته یک فعال سیاسی، دلایل رد صلاحیت لاریجانی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای‌نگهبان، اگر هم منتشر نمی‌شد به همین صورتی که منتشر شده، قابل حدس بود! اما در این میان پایداری‏چی‏ها که از زمان ریاست لاریجانی بر مجلس از او کینه بسیار دارند، بر او تاختند و کیهان هم انتشار نامه را بهانه‌ای برای حمله به شورای نگهبان دانست. جالب این‌که آقایان در این ماجرا همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر اصلاحات شکستند.
شاید اخباری ریزودرشت از این دست مانع شد که پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودرو در کیش و قشم خیلی جدی نگرفته نشود. البته یک نماینده مجلس مدعی شد این پیشنهاد در دولت مطرح شده تا در صورت اجرای موفق در خصوص گسترش آن تصمیم‌گیری شود، اما او قول داده که حوادث مربوط به اعتراضات بنزینی آبان ۹۸ تکرار نشود. در این میان مذاکره‌کنندگان ۴+۱ هم این روزها سخت مشغول بودند گویا در گفتگوهای این دور بخش‌هایی از پیشنهادات تیم جدید ایرانی وارد متن پیش‌نویسی شده که در شش دور گفتگو با عباس عراقچی به دست آمده بود و همچنان مذاکرات برای حصول به توافقی در خصوص احیای برجام ادامه دارد و بدین ترتیب همان‌ها که برجام را کاغذپاره می‌دانستند این روزها زلف حل مشکلات کشور را به فرجام برجام گره‌ زده‌اند.
*بودجه انقباضی فقط برای مردم!
در این اوضاع‌واحوال که نابسامانی‌های ناشی از افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی اجازه نمی‌دهد آب خوش از گلوی‍مان پایین برود و هر روز خلق‌ا… را به سمت گیاه‌خوار شدن نزدیک می‌کند؛ حرف‌وحدیث‌ها در خصوص اولین بودجه‌ تقدمی دولت سیزدهم به مجلس زیاد بود به‌طوری‌که نماینده چابهار در مجلس، گله کرد؛ برای مصلی تهران ۱۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده، در این شرایط چهار شهرستان حوزه سواحل مکران بدون حتی یک تخت بیمارستانی است و این آیا عدالت در توزیع اعتبار است؟!! به گفته او آقایان سازمان برنامه و بودجه بر بحث بودجه انقباضی تأکید داشتند، اما این بودجه انقباضی فقط شامل حال مناطق محروم در ایجاد زیرساخت‌های عمرانی است وگرنه آیا زور حضرات به بودجه صداوسیما نمی‌رسد که افزایش محیرالعقولی داشته؟ البته مشکلات معیشتی و گرانی و تورم از نظر امام‌جمعه موقت تهران گویا چندان هم مهم نیست زیرا به گفته او «سطح رفاه مردم بالاتر از ابتدای انقلاب است»، گواه ادعای ایشان هم این است که اکنون می‌بینیم با پیش آمدن هر تعطیلی، مردم برای عزیمت به گردشگاه‌ها در شمال کشور صف می‌کشند.» در این میان گروهی از طلاب قم از ۱۵ نفر از بازیگران زن سینمای ایران به دلیل بدحجابی منجر به تحریک آنان به دادسرای قم شکایت کرده و ضمن مطرح کردن اتهاماتی مانند محروم شدن از لذت انس با خدا درخواست جبران ضررهای وارده به خود را نموده‌اند. معلوم بودن قسمتی از سر و گوش، استفاده از ‎گل سر و کلاه لبه‌دار از جمله مصادیق بدحجابی ذکر شده است و حالا یکی بیاید و بگوید با این‌گونه رفتارها، طلبه و روحانی می‌تواند در قلب مردم جای بگیرد؛ به‌ویژه وقتی‌که بزرگان حوزه پیش‌ترها از جمله حاج شیخ عبدالکریم حائری به نقل از یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد بودند، حوزه باید مبتنی بر عقلانیت، علم و اخلاق و جدایی حوزه از سیاست شکل گیرد که وابسته به دولت و حکومت نباشد تا روحانیت را در قلب مردم جای دهد.
تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار.

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=6106
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.