• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
پارس وی دی اس
6

امان ازعوام فریبی تندروها در ناتوانی کنترل تورم

  • کد خبر : 6304
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۱۹
صدای خاوران- در این گیر و دار با توجه به روند مذاکرات برجامی در وین در حالی که بنا به گفته برخی کارشناسان این نوع اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌های تیم مذاکره‌کننده که مثلا می‌گویند؛ "کار‌ها خیلی جلو رفته، مسائلی حل شده و شرط و شروط‌ها کم شده، اما قسمت دشوار باقی مانده‌است

در این هشت‌روز هفته در حالی که شاخص بورس همچنان بر مدار نزول بود شیخی گویی پیشگویی جانانه‌ای کرد و گفت: “در سال آتی وضع اقتصادی بسیار خوب خواهد شد”!! و ما از آنجا که دوست داریم به خودمان و دیگران امید بدهیم سعی کردیم این سخن یک طرفدار دو آتیشه دولت سیزدهم را باور کنیم، هرچند اوضاع چیز دیگری می‌گوید و مسئولان هم به جای حل مشکلات مردم راه دیگری می‌روند، از پیگیری موضوع محاکمه روحانی توسط مجلس انقلابی گرفته تا پول‌پاشی و حرف و حدیث‌ها درباره کارت نان در این هشت‌روز هفته به قدر مجال این ستون به آنها می‌پردازیم.

* اصولگرایان و وارونه نشان دادن موضوع برجام

 در این گیر و دار با توجه به روند مذاکرات برجامی در وین در حالی که بنا به گفته برخی کارشناسان این نوع اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌های تیم مذاکره‌کننده که مثلا می‌گویند؛ کار‌ها خیلی جلو رفته، مسائلی حل شده و شرط و شروط‌ها کم شده، اما قسمت دشوار باقی مانده‌است“. یعنی هیچ و گویی تا حالا تفاوتی با مذاکرات ۲۰ سال گذشته دیده نمی‌شود؛ با این وضع، طیفِ اصولگرایان که تا دیروز مذاکره‌کنندگان را به استخر فرح حواله می‌دادند؛ موضوع را وارونه نشان می‌دهند. طیفِ سرسخت‌تر اصولگرایان در سال‌های گذشته با حمله بی‌امان به برجام و مخالفت با هر نوع تعامل جهت کاهش مناقشات منطقه‌ای، فضای ذهنی خود و حامیان‌شان را از واقعیات عینی جهان منفک کرده‌اند و حالا با مصادره به مطلوب کردنِ مواضع بین‌المللی و منطقه‌ای چین و روسیه برآمده‌اند، غافل از این‌که این دو قدرت جهانی منافع خود را نه از طریق همکاری با جمهوری‌اسلامی به بهای نارضایتی سایر کشور‌های منطقه، بلکه از مسیر گسترش رابطه و داد‌وستد با همه آن‌ها دنبال می‌کنند. در هر حال طیفی از اصولگرایان هنوز دل خود را با برجام و پیامد‌های الزام‌آور آن صاف نکرده‌اند و پس از احیای احتمالی برجام، وضعیت آنها از هر جهت تماشایی است!

* اینترنت ملی در آستین چین و روسیه

 در این اوضاع و احوال که به نظر می‌رسد بدجوری مسئولان به دوستان شرقی خود اعتماد کرده‌اند بعد از کلید خوردن سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به نظر می‌رسد ایجاد اینترنت ملی نیز با همکاری این کشور انجام شود. پیش از این نیز رئیس سازمان صداوسیما اعلام کرد؛  جمهوری‌اسلامی در حال شکل دادن به اینترنت ملی است و الگوی ایران برای این هدف، چین و روسیه هستند. هرچند برخی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند؛ اینترنت روسی و چینی و آمریکایی بار علمی ندارد، و اینترنت ملی تنها بهبود زیرساخت‌ها را باید در بربگیرد. در این اوضاع و احوال مجلس اصوگرا که مردم را دعوت به صبوری و تحمل مشکلات می‌کند، بارها وقت خود ـ که به گفته ذوالنوری هر دقیقه آن بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد ـ را صرف تشکیل پرونده علیه دولت روحانی کرده است؛ پرونده‌هایی که نه تنها هیچ کمکی به حل مشکلات مردم و گرانی روزافزون نمی‌کند بلکه فضای سیاسی کشور را نیز دچار تنش کرده است. 

البته در این خصوص یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: بی‌شک، هدف اصلی طرح این است که با توجه به مشکلات و ایراداتی که در این چندماه بوده و دولت آقای رئیسی و مجلس اصولگرا و تندرو‌ها با اینکه تمام قدرت را در اختیار داشته‌اند، نتوانسته‌اند گام مثبتی جهت کنترل تورم یا ارز بردارند، می‌خواهند این ناکامی‌ها را با نمایش و حرکت‌های عوام‌فریبانه پنهان کنند و گرنه این مجلس از سال ۹۹ تا پایان دولت آقای روحانی فرصت تحقیق و تفحص را داشت، اما این اتفاق هیچ وقت رخ نداد و حال که پنج ماه از واگذاری قدرت توسط دولت دوازدهم می‌گذرد به دنبال تحقیق و تفحص از آن است. البته این اتفاق مثبت است اگر آقای روحانی در طرف مقابل پاسخ‌های خود را بگوید، زیرا اگر آقای روحانی به این بحث‌ها جواب بدهند خیلی خوب مشخص می‌شود آیا اصرار بر آمریکا‌ستیزی یا سیاست‌های منطقه‌ای باعث ایجاد بحران‌های اقتصادی شده است یا سیاست‌های اقتصادی آقای روحانی؟!

اما اوضاع کشور به قدری قمر در عقرب است که به عقیده کارشناسان با پول‌پاشی و کارت نان به مردم دادن مشکلات حل نمی‌شود کاش مسئولان هرچه سریع‌تر بحران معیشتی را حل کنند وگرنه خطرهای گسترده‌ای پیش رو است. جالب این‌که یک استاد برجسته اقتصاد با انتقاد از اصرار مسوولین بر سیاست‌هایی که هیچ نفعی برای مردم نداشته مدعی شد؛ ما طی سه دهه گذشته چند سیاست مشخص را شاهد هستیم که هیچ نفعی برای دولت به معنای حکومت و برای تولیدکنندگان و عامه مردم که اساس بقاء کشور هستند، نداشته، اما این سیاست‌ها با اصرار پیگیری می‌شود گویی عده‌ای حاضرند به بهای زیان دیدن مردم، نهاد حکومت و تولیدکنندگان، منافع خود را پیش ببرند.

تا هشت روز هفته بعدی خدانگهدار

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=6304
  • نویسنده : لیلا قرایی
  • منبع : صدای خاوران
پارس وی دی اس

اخبار پیشنهادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.